Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva er Turbodiesel?


EdvardVIP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er en dieselmotor med en kompressor av typen turbo. Den bruker trykket på eksosen til å drive en kompressor som komprimerer luften som går inn i sylindrene. Det gjør at mer luft kan presses inn uten å øke sylindervolumet. Mer luft betyr at mer drivstoff kan puttes inn, og tilsammen betyr det mer kraft.

 

De fleste dieselmotorer leveres vel med turbokompressor, fordi dieselmotorer må ha veldig høyt trykk i sylindrene for å i det hele tatt klare å lage noe særlig fremdrift. En dieselmotor uten turbo vil merkes veldig seig, og vil gi relativt lite kraft.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

hentet fra wikipedia

 

LINK

 

Kombinasjonen turbo og diesel er spesielt vanlig, blant annet fordi dieselmotorer har dårlig dreiemoment på høye turtall, mens turboer har tendenser til å gi motorer motsatt karakteristikk; dermed kan man lage motorer med godt dreiemoment over et stort turtallsområde.

 

-----

 

 

heter det turbo-kompressor ? :(

hørtes litt gay ut. :thumbdown:

Lenke til kommentar
Å kalle en turbo for "turbokompressor" er missvisende og fører kun til forvirring. Skal du forklare noe så bruk i det minste riktig terminologi!

 

Turbo er drevet av eksos, en kompressor er reimdrevet. B egge gjør det samme men oppnår det på 2 forskjellige måter.

7976968[/snapback]

 

Er ikke kompressoren drevet av veivakselen ?

Lenke til kommentar
En turbo eller turbolader har som formål å øke effekten til en forbrenningsmotor. Den består av 2 turbiner: En avgassdrevet turbin sitter i eksosanlegget og driver en kompressorturbin i innsuget som presser luft inn i motoren, såkalt ladeluft. Når motoren får mer luft, kan den bruke mer drivstoff, og dermed øker motoreffekten. Turbo er et akronym dannet av de engelske ordene «turbine» + «booster» = «turbinforsterker».

 

Tror vedkommende over valgte å si turbokompressor fordi turboen har en kompressorturbin. Og selv om det tildels er korrekt, er det en håpløst vanskelig måte å si det på.

 

Turbo = turbo. Kompressor = kompressor. Så enkelt kan det gjøres.

 

 

I tillegg til Wikipedia bruker jeg som oftes å sjekke www.howstuffworks.com - hvis man kan engelsk så er det en _veldig_ nyttig side. Wikipedia kommer som oftes i andre rekke for mitt vedkommende.

 

 

Ozelot: En kompressor er drevet av veivakselen ved hjelp av en reim ;) mao, reimdrift. Mens en turbo er drevet av eksos.

Lenke til kommentar

.. og Turbo er en type kompressor. En kompressor er en sak som komprimerer noe, i dette tilfellet luft. Hva den drives av er egentlig likegyldig for om det er en kompressor. Grunen til at jeg valgte å kalle det turbokompressor, og ikke bare turbo, er nettopp fordi ordet kompressor beskriver hva den gjør, altså komprimerer luft. Hvorvidt kompressoren er elektrisk drevet, mekanisk drevet, eller drevet på eksostrykk har ingen innvirkning på hvorvidt det er en kompressor eller ikke.

 

Og de som velger å hyle etter wikipedia, og howstuffworks.com, så kan man jo se hva de skriver:

A turbocharger is a compressor or pump that recovers energy from one moving fluid stream and uses it to add energy to another moving fluid stream.

 

Så har man den andre typen kompressor:

A supercharger (also known as a blower) is an air compressor used to force..

 

Turbochargers are a type of forced induction system. They compress the air flowing into the engine (see How Car Engines Work for a description of airflow in a normal engine).

 

A supercharger is any device that pressurizes the air intake to above atmospheric pressure. Both superchargers and turbochargers do this. In fact, the term "turbocharger" is a shortened version of "turbo-supercharger," its official name.
Lenke til kommentar
Turbo = turbo. Kompressor = kompressor. Så enkelt kan det gjøres.

 

 

OK...

 

Men for og gjøre det litt vanskeligere :hmm:

 

Hva er en kompressor? Jo en enhet som komperimerer luft.

 

Hva gjør turboen? Jo den komprimerer luft, Turboen blir drevet av at avgassene fra motoren, men det er forsatt en kompressor. Jeg syns det er helt teit og seie Turbokompressor men det hjelper andre med og fårstå hva der er..

 

Det eg vil fram til er at en kompressor er noe som komperimerer luft. Det fins mage forskjellige kompressorer, vi har blant annet stempelkompressor, TURBOkompressor, skruekompressor, lamellkompressor osv..

 

Det du kaller for kompressor i sammeheng med bil er da og en spesiell type kompressor som blir drevet av motoren sin veivaksling... Akkurat som turbokompressoren som blir dreven av en turbin...

 

Akkurat ka slags type kompressor som blir brukt i biler kan jeg ikkje hjelpe deg med men en turbo kan kalles for en turbokompressor i og med at det er en kompressor. :yes:

Endret av alexsnader
Lenke til kommentar

jonepet: Når vi ha standardiserte normer for hva vi kaller ting for så er det en fordel at alle bruker det samme så det ikke blir noen tvil om hva en snakker om. Det er ingen som prøver å henge deg til tørk selv om du tydeligvis tror det pga måten du ordlegger deg på.

 

Som SilentNET sa:

 

Turbo = turbo. Kompressor = kompressor. Så enkelt kan det gjøres.

 

Turbo

t_TB28.jpg

 

Kompressor

.%5CPartPictures%5C17928%20super3.4.JPG

Lenke til kommentar

Jeg forstår virkelig ikke hvorfor det er så viktig for dere, spesielt jonepet, å bruke ordet turbokompressor, når det for de aller fleste skaper forvirring.

 

JA, det er helt rett, en turbo komprimerer luften, og er dermed en kompressor, men det gjør det hele ganske mye vanskeligere for en person som kun kjenner til begrepene kompressor og turbo, og ikke kjenner til virkemåtene.

 

Det er ikke nødvendig å gjøre det mer komplisert enn det egentlig er.

Lenke til kommentar

Hva hjelper det å bruke ordet "turbo" for en person som ikke vet hva en "turbo" er? Jeg postet "kompressor" på ordet, fordi det beskriver funksjonen på denne tingen. Jeg kunne likegodt bare brukt ordet "kompressor", fordi det er faktisk det denne boksen er, en kompressor som drives av en turbin. Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor 5-10 personer skal lage en hel sytetråd av en tråd hvor det ble spurt om et spørsmål, istedet for å godta at spørsmålet er besvart.

 

Jeg håper virkelig en moderator kommer innom og fjerner all denne dritten dere har fylt tråden med.

 

Om ytterligere personer er irritert fordi jeg bruker ordet "turbokompressor", så håper jeg dere istedet for å kaste mer søppel ut i denne tråden klager til meg via PM.

Lenke til kommentar
Angående turbodiesel, hvordan har det seg at det ikke finnes noe til trimmemiljø rundt dette? Så godt som alt jeg finner på diverse dele-sider er for bensin; til diesel har de bare programmer. Er det vanskeligere trimme en dieselbil?

7984129[/snapback]

 

Antageligvis fordi en bensinturbo er kjappere enn en dielselturbo på 0-100.

 

Kommer vel med tida skal du se, da jeg tror en turbodiesel er kjappere til 200 enn en turbobensin(pga. dreimomentet)

Lenke til kommentar
Turbo = turbine + booster = turbinforsterker

7984248[/snapback]

 

Hva er en turbine ?

(er det et norskt ord ?)

 

 

Hva er en booster ?

(har du et norsk ord for dette også ?)

7984623[/snapback]

 

 

Turbine=skovelhjul som har evnen til å pakke luft i overtrykk!

 

Boost= er målingen av overtrykket som turbine/skovelhjulet lager !

 

Turbodiesel= en bil som har overtrykk til motoren, la oss si at den har 0,4 boost i overtrykk( som skapes av skovelhjulet som blir brevet av eksosen), på en 1,7 liters motor så får den inn 2,38 liter luft på en fulstendig omdreining! Så den kan sammenlignes med en motor på samme volumet,alikevell om det er en 1,7 liters

Dermed så er en turbodiesel meget efektiv pga det lave forbruket i utganngspunktet!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...