r88 Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 Kanskje noen kan hjelpe? Mitt oppsett så ut som følger: Adsl modem til switch, som både går til pcer samt router for trådløs tilgang. Dette har fungert knirkefritt i noen år nå, men i dag flyttet jeg litt rundt på ting, og skal da ha en ca 15-20 meter lang kabel fra modemet til switch/router etc. Denne er lagt inne i trekkerør i veggen, og jeg kan for alt i verden ikke få den til å virke med switch eller router koblet til i enden på den (altså til pc via switch/router) men om jeg kjører kabelen fra modemet rett i en pc så fungerer det helt strålende. Ingenting er endret på i oppsett eller noe, og den eneste endringen som er gjort er at kabelen fra modem til switch er 15-20 meter, mot tidligere 3. Kabelen skal være av grei kvalitet (100m bulk fra komplett) men er ikke skjermet. Den passerer sikringskapet på sin ferd, kan dette spille noe inn? Og i så fall; hvorfor fungerer det da når jeg går direkte inn i pcen, men ikke når jeg forsøker å gå via route/switch? Noen som har noen tanker? Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 Er kabelen krysset / ikke-krysset? og har router/switchen støtte for auto mdi-x (eller noe sånt) ? Lenke til kommentar
r88 Skrevet 18. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2007 Er kabelen krysset / ikke-krysset?og har router/switchen støtte for auto mdi-x (eller noe sånt) ? 7972896[/snapback] Helt vanlig ikke-krysset kabel. Den er dog "tvistet" slik at den skal kunne bære over lange avstander. Jeg aner ikke, hva handler det auto greiene om? Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 Det er en funksjon på routeren/nettverkskortet som gjør at den selv vet om kabelen er krysset/ikke-krysset og at du ikke trenger å tenke på det. Det at det virker når du kobler til PCen, men ikke switchen, gjør at (ihvertfall jeg) tror det har noe med kabelen å gjøre. Krysset skal brukes når 2 like ting kobles sammen: PC <--> PC eller switch <--> switch og ikke-krysset skal brukes ved switch <--> PC Men dette faller da bort hvis switchen/PCen har auto mdi-x (elns) Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 Det kan være kabelen som er feilkoblet. De to parene du bruker skal være tilkoblet pin 1-2 og 3-6. Lenke til kommentar
r88 Skrevet 18. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2007 Kablene er ikke feilkoblet, det er dobbelt og trippelsjekket. Pcen har nettilgang når jeg kobler kabelen direkte fra adslmodem og i den, men jeg får ikke gått gjennom switch/router, det er den logiske bristen for meg.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå