Gå til innhold

Tips til å spille på V-gitar?

Valkyria

Anbefalte innlegg

Er det noen som har en liten genial løsning på verdensproblemet: hvordan spille på en V-gitar i sittende stilling?

har planer om å kjøpe en ganske snart, og vil ha noen tips til hva man kan gjøre for å unngå at den skal skli bakover?

f eks: legg en lærfille over kneet, spill med gitaren intill en vegg/bord, fest gitaren til taket etc.

takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hehe.. det er faktisk ikke noe hokus pokus=) etter hvert blir blir det en vane å sitte med en v-gitar også. Du må bære prøve deg fram å finne en posisjon du er komfortabel med. En løsning kan være å låse den ene vingen under låret når du sitter. Det kan i vart fall være lurt å samle bena så mye som mulig når man sitter. Selv har jeg en rhoads gitar, og til tross for v formen sitter jeg nå komfortabelt og fint. Jeg vil tro det skulle være enda enklere å sitte med en king v der vingene er enda lengre.

Lenke til kommentar

Er ikke akkurat gitaren du kjøper for å sitte å spille mye med. Det beste jeg har brukt er dobbelsidig vevd teip. Det er solid og holder fast mot foten. Men da må du også ha en bukse på deg som ikke slipper så lett. Går du i joggebukse sklir den bare til siden...

Lenke til kommentar

Vanligvis ligger gitaren på høyre lår, men skal du bruke det til å låse gitaren vil den jo ligge på venstre lår isteden... Gitaren vil jo stikke litt lengre frem da.. (?)

Edit: Med frem så mener jeg frem den veien gitaren peker. altså venstre. Kanskje dette som skaper litt forvirring...

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar
Vanligvis ligger gitaren på høyre lår, men skal du bruke det til å låse gitaren vil den jo ligge på venstre lår isteden... Gitaren vil jo stikke litt lengre frem da.. (?)

Edit: Med frem så mener jeg frem den veien gitaren peker. altså venstre. Kanskje dette som skaper litt forvirring...

7996830[/snapback]

Åja, beklager, trodde du mente lenger fremover fra kroppen jeg, men da skjønner jeg hva du mener. Er vel kanskje en vanesak? Klassiske gitarister spiller jo med gitar på venstre. Blir vel en slags mellomting.

Lenke til kommentar
Gibson sine har en gummi-bit under, for at man skal kunne sitte og spille :)

8010379[/snapback]

Ingen gibson V gitarer jeg har spilt har orginalt gummi-underlegg. Hvilken modell er det du tenker på?

8010505[/snapback]

Tror de nye Flying-V gitarene har det, men de "gode gamle" har ikke det. Jeg prøvde i hvert fall en Flying-V med gummi i en gitarforretning.

Borrelås :hmm:

Lenke til kommentar
Har tenkt meg i hodet mitt (finens noe lignende?).. en sånn ltien jernsak som man skrur fast med to skruer under gitaren, som en bue på en måte (veit det står noe lignende over)..

Har sett for meg det :p

8010506[/snapback]

Hadde ikke V gitaren mistet litt av sjarmen si da? :roll:

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar
Har tenkt meg i hodet mitt (finens noe lignende?).. en sånn ltien jernsak som man skrur fast med to skruer under gitaren, som en bue på en måte (veit det står noe lignende over)..

8010506[/snapback]

Ronnie Wood har det på den elektriske sitaren sin. Den er ganske tynn, så det er ikek så lett å se det fra avstand, men jeg tror det hadde sett litt stygt ut på en Flying-V

Lenke til kommentar

8010506[/snapback]

Hadde ikke V gitaren mistet litt av sjarmen si da? :roll:

8010669[/snapback]

Nei, er bare en liten ting, som ikke kan sees godt når man står.. Er ikke snakk om en halvmeter lang jernsak heller, da :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...