Gå til innhold

Hvordan smelte sammen to partisjoner?

Mr.Anki

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei det gjør ikke det:

-smelte i sammen to partisjoner uten data?-----slette og partisjonere igjen

-smelte i sammen to partisjoner hvor den første har data og ikke den andre? Slette partisjon nr2, og bruke extend kommando via cmd og diskpart. (ledig plass alltid på høyre side når du bruker extend i Windows)

-hva ?

Du forstår at det er avhengigheter , og begrensninger her.

Lenke til kommentar
Nei det gjør ikke det:

-smelte i sammen to partisjoner uten data?-----slette og partisjonere igjen

-smelte i sammen to partisjoner hvor den første har data og ikke den andre? Slette partisjon nr2, og bruke extend kommando via cmd og diskpart. (ledig plass alltid på høyre side når du bruker extend i Windows)

-hva ?

Du forstår at det er avhengigheter , og begrensninger her.

7973732[/snapback]

Jasså går det ikke ann å smelte sammen 2 partisjoner med data? Er du sikker på det?

Du kan gjøre det og mye mer diskrelatert med et fantastisk program kalt Acronis Disk Director Suite! Når du har lastet det ned så kommer du til å se hvordan det skal gjøres.

Men hvis det er 2 uten data som du sier så gjør du som wiberos sier at du sletter å lager ny.

Dette kan du gjøre i Windows slik; trykk start - instillinger - kontrollpanel - administrative verktøy - datamaskinbehandling - diskbehandling. Her kan du ordne og mikse som du vil :thumbup:

Lykke til!

Lenke til kommentar
Det er den øverste:

smelte i sammen to partisjoner uten data.

7975052[/snapback]

Det du kan gjøre da er å gå inn i kontrollpanelet, for så å gå inn i administrative verktøy(administrative tools på engelsk), og velge computer management. Der velger du så mye som "storage" og så "disk management". Deretter ser du vel selv hvordan ting skal gjøres. :)

Hvis du skal reinstallere windows xp, booter du fra cden og styrer det derifra. Fungerer like bra :)

Lenke til kommentar
Jasså går det ikke ann å smelte sammen 2 partisjoner med data? Er du sikker på det?

Jeg er sikker på det, når det gjelder Windows. At det er mange progs som kan gjøre det ellers, det er selvfølgelig helt riktig, som P-in-P bemerker.

Det er bare at jeg går ut fra, hva jeg kan gjøre med det jeg har i Windows.

Lenke til kommentar

nå er jo ikke C: partisjonen din tom for data da... siden det er en system partisjon.. er det kanskje muligens den partisjonen windows ligger på?

pleier som regel å være det...

hvis du skal ha bort den så er nok en re-instalasjon av systemet beste løsning..

eller så er det jo mulig å gjøre som P-in-P sa og bruke et program til å slå sammen partisjonene.. selv om det alltid er en hvis fare for at du taper data ved å gjøre det..

Lenke til kommentar
Kanskje jeg er stokk dum(?) får det i allefall ikke til :(

Kan det ha noe med at det er stasjon "C" jeg skal utvide?

post-86344-1171904906_thumb.jpg

7978217[/snapback]

Problemet her at du du har to type partitioner på disken din.

Du har primær type, som er c:\

og du har ubrukt plass på 48,83GB samt en til som sikkert windows er installert på.

Ubrukt plass på disken+ den andre jeg så vidt ser, er på en extended partition og dermed ikke av samme type som C;\.

Du kjører Vista, og de muligherer du har der, KAN ikke utføre det du ønsker.

Du kan shrink den C:, da vil du få ledig primær plass, men du kan ikke gjøre noe mer enn det.

Om du skal bruke andre progs for å få det til er din avgjørelse.

Det er mye arbeid hvis du skal prøve andre løsninger med bare det du har i windows.

Å installere Vista på nytt kan være en god løsning. Sett Dvd i,og kjør.

Tips: om du skal installere Vista på nytt, bruke 2 partitioner. En som system på 2-3GB og resten til en ,hvor du installerer Windows.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...