Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Anbefalt trening til GSV

Anbefalte innlegg

Tjoho.

Jeg lurer på om noen her har erfaringer fra GSV, hvor store er kravene til fysisk form der?

Ut ifra det jeg har lest på mil.no kom jeg frem til at man i grunn ikke trenger å være i spesielt god form for å komme gjennom det, men jeg lurer på om det er noen her som har vært der/ er der, som kan forklare litt bedre. Det står jo ingen spesifikke krav på nettet...

Jeg trener styrke regelmessig, og prøver å komme i gang med cardio, men noen tips på veien kunne gjort seg...

takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil først presisere at jeg ikke har vært på GSV.

Det finnes enkelte fysiske krav du må oppfylle for å få merket "godkjent grensejeger". Dette tilsvarer godkjent infanterist, jeger, artillerist ol.

Jeg har ikke disse kravene, men du kan få de kravene som blir satt til de som skal inn på utskrevet befalskurs fordi det som regel ikke er store variasjoner.

Fysiske Prøver

Under ser du de fysiske opptakskravene ved skolen. Dette er minstekravene du må ha for å få godkjent fysisk form. Under opptaket vil du få en karakter på hver øvelse som igjen gir en samlet karakter som må være bestått!

Øvelse  Gutter  Jenter

Kroppsheving i bom:*  4 stk  8 stk

Push-ups:  16 stk  10 stk

Sit-ups:  20 stk  20 stk

3000m løp:  15 min  16 min

Svømming 200 meter:  uten tid  uten tid

*For gutter utføres kroppshevingene hengende - for jenter, liggende.

Bruk dette som en referanse og sats på å være litt bedre en dette så vil du ikke ha noe problemer. Det er en karakterskala der disse kravene er for å ha godkjent fysisk form, men for å få toppkarakter må du gjøre det mye bedre.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke erfaring fra GSV, kjenner heller ingen som har tjenestegjort der, men jeg vet hvertfall at det ikke er noen slappe-av-tjeneste. Det er ikke som et MJ-kurs heller, men man sitter ikke på ræva hele tjenesten akkurat (men det trodde du vel heller ikke) Hvis jeg ikke tar feil, så har man først en selekteringsperiode på 1 måned, og de som er i god nok form blir overført til Grensekompaniet, som er det de fleste tenker på når de sier GSV. Men det er nok ikke dumt å sette seg noen mål, f.eks greie å ta 30 pushups selv på en dårlig dag, og å løpe 3000 meter på under 13 minutter (ingen av delene er vanskelig bare man trener litt). Lykke til!

Link hvor det står om krav til grensejeger:

http://www.mil.no/haren/gsv/start/nymann/krav/

GSVs side: http://www.mil.no/haren/gsv/start/

Lenke til kommentar

Hei, var på GSV selv mellom 04 og 05.

Som du sier er det egentlig ingen krav, jeg gikk inn med minimal trening. Men anbefaler at du forbereder deg bittelitt om du skal opp der. Grunnen er enkel. Du skal gjennom jegertrening og det er sån passe hardt om du ikek er i god nok form ;)

Ta foreksempel ene vinterøvelsen. 8-9dager på ski 8-12timer pr dag med 35-50kg sekk ;) så får du bedømme selv hvor mye trening man trenger

Endret av Sorce
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...