Gå til innhold

Går det an å flytte et raid5 array ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det bør være helt uproblematisk så lenge du skal bruke samme kort. Har gjort det samme flere ganger selv. Om du flytter fra en kontroller til en annen er det imidlertid langt mer hit and miss - da bør det i alle fall være kontroller fra samme produsent, ellers er sjansen for status=fubar svært stor.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Her kommer mine erfaringer med å flytte et raid5 array.

Jeg har en maskin med en liten systemdisk og 4x320GB i raid5. Raidet ønsket jeg å flytte til en annen maskin. Raidkontrolleren min er en ultrabillig lycom sak, og dette er et softraid.

Jeg flyttet over kontrolleren, installerte driveren i windows og deretter koblet til diskene på samme plass som de sto på den gamle maskinen. Resultat = ingen raid å se i windows, og raid-softwaren gir meg kun mulighet til å opprette et nytt array. Tydeligvis ligger ikke all informasjon om raidet lagret i kontrollerkortet.

Jeg fikk så en ide om å flytte over systemdisken fra den gamle maskinen til den nye. Etter å ha oppdatert noen drivere og tatt en restart, så funket alt som det skulle. Raidet var på plass, og alle data var inntakte.

Da dukker det opp et stort spørsmålstegn i mitt hode. Hva skjer hvis systemdisken min krasjer? Vil da informasjon om raidet være tapt, og dermed også alle data? Eller finnes det software som kan finne ut at her ligger det et raid5 array og reinitialisere det ? Hvis ikke, så er jo hele vitsen med softraid5 borte.

Noen som vet ?

Lenke til kommentar

Min erfaring med raid og flytte over på ny maskin:

Har to WD 74GB Raptor disker i Raid0 til windows og programmer. Fikk meg ny pc og flyttet da diskene med raid-kontroller over til den nye pcen. For moroskyld prøvde jeg å boote på raidet som fungerte på gamlemaskinen, noe som faktisk fungerte!

Så i det billige topcom-kortet mitt ligger oppsettet. Very handy ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...