Nymph Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 Nå er jeg så lei av alt med studier at å! Her sitter jeg på en søndagskveld og regner ut poeng og dritt.. Er det mulig?? Her har jeg etter masse realfagspoeng og fordypning, 47 poeng.. Hva nå? Jeg kunne helst tenkt meg enten arkitekt eller veterinærstudiet, men da mangler jeg jo mange poeng...? Hvorfor må alt være så vanskelig? Hvis man skal følge drømmene sine må vi (som lever i vidunderlige Norge), reise til utlandet. Så, hvis jeg skal følge min drømom å bli veterinær, må jeg antagelig vis reise til POLEN å studere i 7år, før jeg kan komme tilbake hit.. Er ikke meningen å være så negativ men jeg måtte fåut litt frustrasjon... Noenher som har noen følelser å dele? Eller er det bare jeg som tydeligvis har "dritt-karakterer"? Lenke til kommentar
enfyrioslo Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 UMB Byggeteknikk og arkitektur 2) 192 759 SIVING ordiinær:50,2 primær:49,2, kanskje du har en sjanse her? Lenke til kommentar
Nymph Skrevet 18. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2007 hvor er det da? Hvilken skole? Lenke til kommentar
enfyrioslo Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 hvor er det da? Hvilken skole? 7973689[/snapback] http://www.umb.no/939 Lenke til kommentar
valentino Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 (endret) Du kan oppnå høyere poengsum for å komme inn på det studiet du ønsker. Du får vel 3 poeng for å ta militærtjeneste, og mulig du får noe for å ta folkehøgskole også. Alderspoeng får du automatisk fra fyllte 20 til 24 tror jeg. Andre studier på høyere utdannelse gir poeng, men hvor mye er jeg ikke sikker på. Edit: du kan også ta eksamener om igjen på vgs for å forbedre karakteren din om jeg har skjønt det rett. Har hørt snakk om at man da har en annen klassifisering på vitnemålet (ikke primærvitnemål) men jeg har ikke satt meg så veldig godt inn i disse reglene. Endret 18. februar 2007 av valentino Lenke til kommentar
Cooj Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Du kan oppnå høyere poengsum for å komme inn på det studiet du ønsker. Du får vel 3 poeng for å ta militærtjeneste, og mulig du får noe for å ta folkehøgskole også. Alderspoeng får du automatisk fra fyllte 20 til 24 tror jeg. Andre studier på høyere utdannelse gir poeng, men hvor mye er jeg ikke sikker på. Edit: du kan også ta eksamener om igjen på vgs for å forbedre karakteren din om jeg har skjønt det rett. Har hørt snakk om at man da har en annen klassifisering på vitnemålet (ikke primærvitnemål) men jeg har ikke satt meg så veldig godt inn i disse reglene. 7973803[/snapback] Man får 3 poeng for folkehøyskole også, men man kan ikke plusse militære og folkehøyskole poengene sammen, så det hjelper det jo lite... Lenke til kommentar
Nymph Skrevet 20. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2007 ja.. jeg vet det Men jeg har regnet at, hvis jeg fornyer fag kommer veterinærsnittet på 68,8.. Det vil si at da må jeg ha 6 ialle fag og 9 poeng.. det er jo helt sinnsykt.. Jeg tenkte på å ta folkehøyskole eller noe sånt.. men nå har jeg allerede et friår, og da må jeg jo ta et til.. å da havner jeg utenfor primær uansett... Får man ett poeng hvert år da, fra man er 20? i alderspoeng? Lenke til kommentar
valentino Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 (endret) Har funnet en nyttig link til deg på www.samordnaopptak.no som går på poengutregning: http://info.samordnaopptak.no/soeking_oppt.../poengutrekning Siterer noen hovedpunkter: Alderspoeng Det blir gitt 2 poeng for kvart år, max 8 poeng for fire år. Alderspoenga blir gitt frå og med det året søkjaren fyller 20 år for søkjarar med 3-årig vidaregåande utdanning fagbrev/sveinebrev forkurs for ingeniør- og maritim høgskoleutdanning teknisk fagskole Andre tilleggspoeng 3 poeng for anten fullført 60 studiepoeng (20 vekttal) ved universitet eller høgskole eller eitt bestått år på folkehøgskole med godkjent dokumentasjon eller fullført militær eller sivil førstegongsteneste 3 tilleggspoeng er max sjølv om søkjaren har meir enn 60 studiepoeng eller har folkehøgskole og/eller militær-/sivilteneste i tillegg. Fullført halvårig studium eller 30 studiepoeng (10 vekttal) gir 1,5 tilleggspoeng. Og noe som teller negativt for deg da jeg antar du er kvinne pga. brukernavnet. Kjønnspoeng2 tilleggspoeng til mannlege søkjarar til veterinær- og dyrepleiarstudia ved Noregs Veterinærhøgskole. Endret 20. februar 2007 av valentino Lenke til kommentar
Nymph Skrevet 21. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2007 ja jeg vet.. hehe:P nestet over alt er det fordel å være kvinne BORTSETT fra veterinær.. hehe. Men tuuuusen takk for den informasjonen, det hjalp mye! Da kan jeg få 3 poeng hvis jeg tar psykologi årsstudium da.. eller kanskje kjemi? Og alderspoeng blir telt i tillegg til det? Da har jeg jo en sjanse.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå