Gå til innhold

Trafikalt grunnkurs,enda et melke-objekt!


NorvegianDad

Anbefalte innlegg

Såvidt jeg har forstått er det derre tr.grk. greiene et kurs der alt er tøv du kan fra før eller ting som helt fint kan fortelles til deg i bilen når du kjører.

en bekjent av meg har nettopp tatt det og han sa det var de mest bortkastete pengene han hadde kastet vekk!

Skjønner ikke hvorfor dette er blitt obligatorisk,er det pga momsen som kom på øvelseskjøring at staten støtter alt som gjør det å ta lappen dyrere?

 

Snart er det så dyrt å ta lappen at folk ikke for tatt den før de er 30,med mindre de har rike foreldre.

Hvorfor subsidierer ikke staten bil-lappen heller?

Det er jo innlysende at jo fler som har lappen jo bedre,mye lettere å skaffe seg jobb med lappen og da kan jo de bidra til å øke BNP til Norge!

 

Kanskje det burde innførse teori-kurs på skolen som valgfag på ungdomsskolen eller vdg?

spesielt i mindre tettbebygde strøk der buss-tilbudet er håpløst!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du uttrykker deg som om du ser på det å ha lappen som en rettighet. Det er ikke slik det er. Sertifikat er et privilegie og staten er ute etter å ha bedre opplæring for å få sikrere trafikk. Det er ikke å stikke under en stol at mer opplæring fører til mer bevissthet og forhåpentligvis smartere kjøring. Det at det koster så vanvittig mye å ta lappen om igjen er også noe som gjør at folk kjører litt penere.

 

Ang. innholdet i kursene kan jeg ikke uttale meg om det da de ble obligatorisk etter at jeg tok lappen.

 

Teorikurs på skolen er et godt forslag. De hadde det på min skole som "trafikk valgfag" i 10. klasse der jeg gikk.

Lenke til kommentar
Du uttrykker deg som om du ser på det å ha lappen som en rettighet. Det er ikke slik det er. Sertifikat er et privilegie og staten er ute etter å ha bedre opplæring for å få sikrere trafikk. Det er ikke å stikke under en stol at mer opplæring fører til mer bevissthet og forhåpentligvis smartere kjøring. Det at det koster så vanvittig mye å ta lappen om igjen er også noe som gjør at folk kjører litt penere.

 

 

7971477[/snapback]

 

Skal nok ikke ta lappen om igjen,jeg har den jeg..og har ikke planer om å miste den heller.

 

Det er ikke noe rettighet nei og du har helt rett,det er et privelegium.

 

Men visst du ser statistisk på det,så kan ikke jeg huske å ha hørt om en eneste ulykke der det var øvelses-kjøring involvert,så visst antall ulykker er relativt lav hvorfor trappe opp sikkerheten da på bekostning av unge mennesker i som skal ta lappen.

 

At folk mister lappen eller kræsjer fordi de kjører i 190 i 70-sonen har ingenting med uansett-ka-kurs,det har med personlighet å gjøre!

 

 

For meg virker det som om det er om å gjøre alt dyrest og vanskeligst mulig.

Lenke til kommentar

Statistisk så registreres ikke ulykker som skjer under øvelseskjøring. Det er bare å se på ett skademeldingsskjema, dette blir ikke registrert noen plass. Derfor hører vi sjelden om disse ulykkene, bortsett fra oss kjørelærere som får alle historiene fra elever vi kjører med. Jeg er sjokkert over hvor mye galt som faktisk skjer under privat øvelseskjøring ut fra hva elevene våre forteller oss.

 

Dersom trafikalt grunnkurs blir gjennomført på riktig måte (er nemlig ikke alle som gjør dette..) tror jeg bestemt det vil ha effekt på sikt. Dette er imidlertid vanskelig å måle, bortsett fra i antall ulykker blant unge over mange år. Det jeg er sikker på er at elever som har gjennomført grunnkurset, normalt trenger færre kjøretimer og er mer reflekterte enn dem som "slapp" grunnkurset.

Lenke til kommentar

Lærte bra lite på TG, eller jeg fulgte ikke godt nok med. Likte best mørkekjøringsdelen der vi fikk se forskjellen på parklys osv. Hadde egentlig ikke lyst til å ta lappen på det tidspunktet, og jeg syntes at det var alt for tidlig for meg, men moren min presset meg :p

 

Startet å lære når jeg startet å øvelseskjøre privat, og når jeg skulle ta teoriprøven. Kunne like lite skilt når jeg kom på TG som når jeg dro, greit nok jeg forstod basic ting, men ikke stort. Ble vel mer eller mindre presset til lappen helt fram til jeg skulle starte med lærer, da startet jeg å fatte enorm interesse, og det er jeg glad for at moren min presset meg.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar

Desverre så fungerer det ikke å la folk bare ta det de selv mener de må ha, og ikke fungerer det at kjørelærer skal bestemme det heller. Uansett ender det opp med klaging og syting virker det som. Resultatet er at alle må igjennom det samme, uansett hvor mye det koster, hvor mye man kan fra før, så må det tas hensyn til de som kan minst, og kaste alle inn i samme greia. Mange vil mene at traffikalt grunnkurs er noe tøv, men da jeg gikk trafikkalt grunnkurs kunne man lure på om endel der visste hvilken side av veien man skal kjøre på. Det er helt klart de som kan minst som får mest utbytte av slik obigatorisk opplæring.

 

Mange vet heller ikke reglene for hva som egentlig er lovlig for øvelseskjøring, eller hva som faktisk må til for å få lappen. Det er kanskje en fordel å få en oppklaring i dette før man faktisk begynner. Dette er vel en vesentlig del av opplæringsplanen for grunnkurs om jeg ikke tar veldig feil.

Lenke til kommentar

 

Mange vet heller ikke reglene for hva som egentlig er lovlig for øvelseskjøring, eller hva som faktisk må til for å få lappen. Det er kanskje en fordel å få en oppklaring i dette før man faktisk begynner. Dette er vel en vesentlig del av opplæringsplanen for grunnkurs om jeg ikke tar veldig feil.

7973362[/snapback]

 

Det er bare å ta en tlf til førerkorttilsynet finner du ut hva du trenger og ikke trenger..

 

Men la oss ta kjæresten min som eksempel da,hun fullførte nesten lappen i høsten 2005,hun manglet kun teori-prøve og oppkjøring men strandet pga økonomi..

Idag har vi økonomi til at hun kan fullføre,men må jo si at jeg fikk bakoversveis da jeg fikk vite hva hun måtte ta nå for å fullføre..helt latterlig,hun hadde 2 feil for mye tror jeg det var på teori-prøven den ene gangen hun strøk.

 

Greit nok at de som ikke vet hvilken side av veien de skal kjøre på eller ka side rattet er på i bilen trenger et trafikalt grunnkurs.

Jeg har full forståelse at vi må ha et system som passer for alle når det gjelder trafikklover på veiene(ang fartsgrenser o.l)

 

Men folk tenger indviduell opplæring.

Det er jo derfor du har teoretisk og praktisk eksamen for å se at du er skikket til å kjøre på veien.Noen kan mer enn andre når de begynner og da er det litt urettferidg at alle skal begynne på bunnen.

Lenke til kommentar

Tanken som at oblig. opplæring er for å at staten skal tjene penger tror jeg man bare skal glemme. "Staten" trenger ikke penger, og "Staten" vil heller ikke selv prøve å tvinge inn mer penger enn nødvendig.

 

Desverre tror jeg mange vil ha i pose og sekk her. Fine veier vil folk ha, fine biler, trygge veier, men betale? Nei!

 

Bare se på ulykkesstatistikkene hvor mange ulykker som egentlig skjer i dette landet. Mange av dem innebærer rett og slett for dårlig holdninger til de som er innblandet. Fart, alkolhol, osv. Uansett hvor godt man kan kjøre, så er det til slutt somoftest holdningene som bestemmer hvor trygg man egentlig er i trafikken. Hvordan skal en kjørelærer kunne avgjøre hvorvidt en elev trenger opplæring innen slike emner?

Lenke til kommentar
Tanken som at oblig. opplæring er for å at staten skal tjene penger tror jeg man bare skal glemme. "Staten" trenger ikke penger, og "Staten" vil heller ikke selv prøve å tvinge inn mer penger enn nødvendig.

 

Desverre tror jeg mange vil ha i pose og sekk her. Fine veier vil folk ha, fine biler, trygge veier, men betale? Nei!

 

Bare se på ulykkesstatistikkene hvor mange ulykker som egentlig skjer i dette landet. Mange av dem innebærer rett og slett for dårlig holdninger til de som er innblandet. Fart, alkolhol, osv. Uansett hvor godt man kan kjøre, så er det til slutt somoftest holdningene som bestemmer hvor trygg man egentlig er i trafikken. Hvordan skal en kjørelærer kunne avgjøre hvorvidt en elev trenger opplæring innen slike emner?

7973619[/snapback]

 

selvsagt vil staten ha mer penger enda den har tonnevis fra før av,men det er ikke det som er hovedpoenget her..men absolutt en del av det..

 

 

Man kan da ikke ta i hovedsak å i lære folk holdniger på en trafikkskole,selvfølgelig skal folk lære seg å ikke stå på fløyten når det passer og være en høflig sjåfør.

 

Men holdinger generelt bygger jo mer på steder der de tilbringer mye tid som grunn,ungd,vdg-skole og hjem,det skal godt til for at en trafikkskole skal forandre personligheten på noen på den tiden de tilbringer med en elev,og ikke kom her å si at vi får høyne minimum kjøretimer til 100 da!

 

"Fine veier vil folk ha, fine biler, trygge veier"

ka skal du med det hvis du ikke har lappen? :tease:

Lenke til kommentar
Desverre tror jeg mange vil ha i pose og sekk her. Fine veier vil folk ha, fine biler, trygge veier, men betale? Nei!

7973619[/snapback]

Mener du ikke bilister bidrar med nok penger til at iallefall noen av disse punktene burde være mulig å oppfylle.

 

Dessuten tror jeg holdningskampanjer vedrørende "fortkjøring" er bedre enn traffikalt grunnkurs til å bekjempe de stygge ulykkene med ferske sjåfører (slik som meg selv)

Lenke til kommentar

Taffikalt grunnkurs, inkludert mørkekjøring, inkluderer ingen kjøretimer, eller noe tid bak rattet, annet enn evt. i baksetet bak rattet (på mørkekjøring). Mørkekjøring må man ta uansett selv om man ikke får det på grunnkurs, og det inkluderer likevel heller ingen kjøring, kun demonstrasjon.

Lenke til kommentar
Traffikalt grunnkurs er 12 timer med endeløs, kjedsom teori om kjøring. Tar man det på sommeren slipper man mørkekjøring (og glattkjøring?) (dette kan man jo kjøre seg til selv etter tg).

7981431[/snapback]

 

Man slipper ikke det, man må uansett ha hatt mørkekjøring før man kan ta lappen (eller første vinter etter at man har tatt lappen).

Lenke til kommentar

Det er akkurat samme kurs på grunnkurs og ellers. Det er uansett en del av del 1 av planen, og er kun en demonstrasjon/kurs. Det er ingenting man må bestå, man må bare være med på det.

 

Tar man grunnkurs innenfor en mørkekjøringssesong må man ta det da. Tar man lappen innenfor en mørkekjøringssesong må man ta det før man får kjøre opp. Ellers må man ta det etter at man har kjørt opp iløpet av første sesong.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...