Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Renault scenic starter ikke

cator

Anbefalte innlegg

Har en scenic 1.6 2000 mod som nekter å starte. Den drar rundt, men kan file den tom for strøm om jeg ønsker, den starter bare ikke. Litt væromslag, så tenkte på kondens. Hadde på kondensfjerner, men det hjalp ikke stort.

Prøvde se på sikringer, hadde bilen inne i varmen, hjalp ikke, så jeg tauet bilen til verksted. dagen etter hadde dem byttet en sikring det sto 'stop' på, dem hadde ikke klart å se at den var gått, men byttet den likevel. og bilen funket. i to dager. så startet den ikke igjen. Jeg skjekket den sikringen nå, den er ok.

Stusser over at vindusviskerne ikke funker, så søkte etter en mulig sammenheng. Havnet på en engelsk side, hvor en kar sier at ecu (er vel styringsenheten det) og vindusviskerne deler samme jording. Spinner litt rundt den ideen nå, om jordingen kan være løs eller noe.. Hvor sitter denne i så fall?

Alt ellers ser ut til å fungere, lys, varsellamper osv. startsperre lyset slår seg ikke av, som det skal etter 3 sek. Men har prøvd med begge nøklene, hjelper ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Er det en diesel eller bensin-motor?

7973510[/snapback]

Det er bensin

7974048[/snapback]

Problemet er fikset:)

Av alle sinnsyke ting var det vindusviskeren på bakluken som laget problemene..!

Var en kar på ett verksted 60 mil unna (stor takk til bilinord avd Tromsø)

som hadde løsningen. Noe så banalt som å dra ut ledningen til vindusviskeren på bakruta, også skifte sikringen til den under dashbordet.

Vindusviskermotoren bak er ett svakt punkt på scenic, den kortslutter, og deler sikring med startsystemet på bilen.

Så nå starter bilen som den skal igjen. Får bytte viskermotoren bak etterhvert.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Merkelig feil. Skal vi gjette på at Scenic er laget i ...... Frankrike?

Fint det gikk så greit å finne ut av det! Når jeg tenker meg om, har jeg sett mange Scenic som har bakrutepusseren i en uvanlig vinkel (nedenfor selve bakruten), dette har kanskje sammenheng med feilen?

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Hadde en citroen(husker ikke mod) Gammel haug! innom jobben en gang med en vanskelig motorfusk. jeg hadde vel så og si gitt opp for og finne feilen så jeg fortsatte nedover på mangel lappen.

Reparerte så jordfeil (discolys) i baklamper. enkelt inngrep, pussa bare kontaktene litt og satt dem sammen.

Motoren gikk som ei klokke etterpå :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Merkelig feil. Skal vi gjette på at Citroën er laget i..... Frankrike?

Jeg klarer ikke å se hvordan jordfeil i baklys kan gi motorfusk. Kan noen forklare meg dette?

Lenke til kommentar
Jeg klarer ikke å se hvordan jordfeil i baklys kan gi motorfusk. Kan noen forklare meg dette?

8066093[/snapback]

Vindusviskermotoren bak er ett svakt punkt på scenic, den kortslutter, og deler sikring med startsystemet på bilen.

Viss startsystemet/deler av det er kortsluttet og ikke virker er det vel ikke rart det gir "motorfusk" så du sier? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...