Gå til innhold

Brandede mobiler, har operatører gjort noe?

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt meg en ny mobil, og den er dessverre brandet.

Kom over en artikkel på amobil.no her.

Etter gårsdagens sak på Amobil, lover Telenor Mobil nå å fjerne sperren på flashmenyer i Walkman-telefonene de selger.

og enda en her.

Operatørlåste telefoner har flere problemer, er ustabile og mangler funksjoner.

Den første artikkelen er fra 03. aug. 2006, så Telenor har hatt lang tid på seg med å gjøre noe med dette.

Har noen hørt noe? Jeg har forøvrig sendt mail til Telenor, Forbrukerrådet, og den respektive produsenten av mobilen min (SE).

Til dere som ikke vet hva brandede mobiler er, så er det mobiler som har fått fjernet funksjoner, som f.eks flash-menyer, hvis du har kjøpt mobil med bindingstid, er den mest sannsynlig brandet. Les mer om det i linkene. :)

Noen telefoner mangler også funksjoner. Om du kjøper en av Sony Ericssons nye Walkman-telefoner sammen med et abonnement fra Telenor eller Netcom, vil du ikke kunne bruke flashmenyer (animerte menyer som kan tilpasses til minste detalj, red anm).
Endret av Bertelsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har nettopp kjøpt meg en ny mobil, og den er dessverre brandet.

Til dere som ikke vet hva brandede mobiler er, så er det mobiler som har fått fjernet funksjoner, som f.eks flash-menyer, hvis du har kjøpt mobil med bindingstid, er den mest sannsynlig brandet. Les mer om det i linkene. :)

Noen telefoner mangler også funksjoner. Om du kjøper en av Sony Ericssons nye Walkman-telefoner sammen med et abonnement fra Telenor eller Netcom, vil du ikke kunne bruke flashmenyer (animerte menyer som kan tilpasses til minste detalj, red anm).

7970707[/snapback]

Det er ikke en korrekt definisjon på en brandet mobil du viser til, at den er brandet betyr at operatøren har fått lagt inn sin egen firmware-versjon på den respektive mobilen. Dette kan f.eks. bety at hovedmenyen har egen design med logoer o.l. relatert til operatøren. Branding skal ikke ha noe med at mobilen har fått mindre funksjonalitet i det hele tatt, selv om dette har vært tilfelle ved noen modeller. Jeg har en brandet Sony Ericsson K800i, den mangler ingen funksjonalitet utenom at en knapp har fått påskriften "Entry" og jeg har som følge av dette fått en mindre snarvei til hovedmenyen. Har forøvrig fjernet brandingen selv for rundt 60 kr.

Mobilene kommer nok fortsatt til å være brandet, men det som ble lovet av Telenor i det artiklene du lenker til var at ikke dette skulle gå ut over funksjonaliteten. Det har det som kjent gjort i utvalgte Sony Ericsson-mobiler hvor flashmeny'er ble deaktivert o.l.

Lenke til kommentar

Branding av mobiltelefoner er i utgangspunktet ikke negativt. Det operatørene gjør er, som escobar skriver, å legge inn egen logo og evt en meny med operatørspesifike funksjoner. Så lenge dette ikke går ut over telefonens funksjonalitet er det ikke noe galt i brandingen. Det er var høyst sannsynlig en stooor klistrelapp utenpå esken til telefonen med informasjon om ENTRY og operatørlås.

Det hører også med til historien at branding medfører redusert pris på telefonen ut til sluttkunde.

Hvis du vil fjerne branding på en SonyEricsson-telefon, ta en titt på www.davinciteam.com.

-snubbel

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...