Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Diesel eller Bensin?


EdvardVIP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
voluz: Jeg ser du har slukt propagandaen. Det er greit, men ikke forvent at andre skal gjøre det samme.

7987076[/snapback]

Propaganda er det neppe, men en kjennsgjerning.

 

Men hvis du vil montere en "sotboks" i din bil så be my guest. Er en grunn til at disse boksene koster 3-4000 kroner, mens en skikkelig chip er oppe i 9-10000 kroner.

 

Man får hva man betaler for - også når det gjelder chipping. Glad jeg svidde av 10k på min chip isåfall, som er skikkelige greier. ;)

Lenke til kommentar
voluz: Jeg ser du har slukt propagandaen. Det er greit, men ikke forvent at andre skal gjøre det samme.

7987076[/snapback]

Propaganda er det neppe, men en kjennsgjerning.

 

Men hvis du vil montere en "sotboks" i din bil så be my guest. Er en grunn til at disse boksene koster 3-4000 kroner, mens en skikkelig chip er oppe i 9-10000 kroner.

 

Man får hva man betaler for - også når det gjelder chipping. Glad jeg svidde av 10k på min chip isåfall, som er skikkelige greier. ;)

7996121[/snapback]

De aller fleste av dagens dieselbiler går med et overskudd av luft nettop fordi de skal sote mindre som en følge av mer fullstendig forbrenning av diesel. De fleste effektboksene til diesel manipulerer motorstyringen til å tro at trykket i fordelingsrøret er mindre enn det er. Motorstyringen kompanserer så ved å åpne dysene i forbrenningskammeret litt lengre slik at mer diesel kommer inn.

 

Mer diesel i samme mengde luft kan føre til at forbrenningen gir mere sot, men som sagt tidligere kjører de fleste motorene på et overskudd av luft så det skal ikke være et problem. Hadde det ikke vært luft nok til å forbrenne den ekstra mengden med diesel så hadde en rett og slett ikke fått økt effekten. Eldre dieselbiler produserer derimot mye mer sot enn nyere da det har skjedd store forbedringer på dieselfronten de siste årene. Nå skal det sies at forskjellen på sotdannelsen hos ulike nyere "umodifiserte" dieselbiler allerede varierer så noen av kommer mer "uheldig" ut av det enn andre mtp. sot.

 

Når du chippet bilen din, måtte du da inn til et verksted som gjorde jobben for deg eller monterte du chipen selv som ferdig programmert? Mekanikertimer er ikke spesielt rimelige. Disse effektboksene for diesel er såpass simple i virkemåte at jeg tror det kreves mindre arbeid for å lage "programvaren" til boksene sett i forhold til programvaren i en chip. Dette kan være mye av grunnen til at en effektboks er rimeligere.

 

Valget mellom effektboks og chipping tror jeg avhenger av hvor mye ekstra effekt en skal ha ut av motoren. Uten å gjøre noe annet enn å øke dieselmengden sier det seg selv at effektuttaket vil begrense seg. Bra du er fornøyd med chippen da, hadde blitt en dyr affære å kjøpe en Audi med tilsvarende effekt i orginaltilstand.

 

Utdypet om hvordan boksen til KCR fungerer: http://www.kcr.se/download/Drive%202004-06.pdf

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

Når det gjeller forskjellen mellom effektutaket på en dieselbox og chip så tenkte jeg å ta et eksempel:

 

Toyota Avensis D4D Clean Power

 

Orginal

Effekt/Moment: 177hk/400Nm

 

KCR (Dieselbox)

Effekt/Moment: 200hk/455nm

 

TS-Racing (Piggyback computer?)

Effekt/Moment: 212hk/480Nm

 

SKN (Chip)

Effekt/Moment: 206hk/445Nm

 

 

Audi A6 3.0 TDI (2007mod)

 

Orginal

Effekt/Moment: 233hk/450Nm

 

KCR (Dieselbox)

Effekt/Moment: 265hk/520Nm

 

TS-Racing (Seriell)

Effekt/Moment: ?hk/?Nm

 

SKN (Chip)

Effekt/Moment: 267hk/580Nm

 

Alternativene gir omentrent sammer effekten men det er betraktelig mer moment

å hente ut via chip kontra en dieselbox siden en chip ville kunne kompensere for flere ting pga den sitter på førstehåndsinfo om hva som skjer med tanke på temperatur, turtall, o.l, men i motsetning til hva enkelte tror så soter ikke en ekte dieselbox og den er ikke noen fare for motoren din.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...