Gå til innhold

hjelp til og få opp server på hjemmenettverket

spelly

Anbefalte innlegg

Jeg vil sette opp en server som jeg kan streame musikk, filer og andre ting fra og til anlegget ( har selvfølgelig pc for anlegget ) på en enkel måte.

serveren må ha et slags OS eller program som kobler den opp som FTP server med en gang den skrues på, jeg har ikke mus/tas eller skjerm på den. Så det hadde vært fint, for jeg skur den av når jeg skal på ferie og slikt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+432

Du bør vel satse på en GNU/Linux-distribusjon da. men du er nødt til å ha et tastatur tilkoblet, ellers vil ikke maskinen starte opp..

Lenke til kommentar
Skjönte ikke helt hva du mente her men...

7970636[/snapback]

Rett og slett en enkel fildelingsserver på hjemmenettverket.

vil helst ha noe som er enkelt og sette opp, og er brukervennlig.

vil ikke ha FTP ) skrev feil i posten helt øverst.

Den må også "koble" seg automatisk på ergang jeg slår på maskinen, siden det eneste som vil være koblet på maskinen vil være ett tastatur og tråløst nettverk .

Os -

Helst Linux : Ubuntu

Eller windows Xp pro.

Maskinen er ikke så serlig bra, 2ghz cpu 1tb hdd og 512mb ram.

Lenke til kommentar

ikke særlig bra maskin .... den der kan jo brukes som en god desktop ... :cool:

men ... jeg har en clarkconnect server gåendes her på 1,4 GHz og 256 ram , den kjører fildeling her oss meg via samba , men har også innlagt muligheter for FTP brannmur gateway og de fleste andre hjemmeservernødvendigheter (si det fort 10 ganger ...) :tease:

du kan lese mer om denne og andre distroer i denne tråden, her finner du også linker videre til mer info evt. nedlastningssider .

lykke til . :w00t:

Lenke til kommentar

Heisann.

FTP (File Transfer Protocol) er ikke tingen hvis du skal streame. Dersom på en *nix distro burde du ha lyst til å sette deg inn i det og bruke noen timer på det, det er ikke veldig vannskelig, men det krever litt dersom du aldri har brukt det før. Windows XP Pro er en helt akseptabel løsning og det er kanskje lettere dersom du ikke har lyst til å bruke så mye tid på det (ikke det at ClarkConnect med Samba eller andre distroer er så veldig vannskelige å begynne med da).

Du sier du skal streame til og fra anlegget. Skal du da ha en pc stående koblet mot forsterkeren? Å streame ting fra anlegget kan være en litt større utfordring, men jeg ser ikke helt poenget. Kan du ikke bare rippe alle cdene dine til pcen?

Edit: ClarkConnect er gratis ja, du kan vel bruke de alle fleste distroer til dette så lenge du legger inn samba.

Endret av oifind
Lenke til kommentar
Heisann.

FTP (File Transfer Protocol) er ikke tingen hvis du skal streame. Dersom på en *nix distro burde du ha lyst til å sette deg inn i det og bruke noen timer på det, det er ikke veldig vannskelig, men det krever litt dersom du aldri har brukt det før. Windows XP Pro er en helt akseptabel løsning og det er kanskje lettere dersom du ikke har lyst til å bruke så mye tid på det (ikke det at ClarkConnect med Samba eller andre distroer er så veldig vannskelige å begynne med da).

Du sier du skal streame til og fra anlegget. Skal du da ha en pc stående koblet mot forsterkeren? Å streame ting fra anlegget kan være en litt større utfordring, men jeg ser ikke helt poenget. Kan du ikke bare rippe alle cdene dine til pcen?

Edit: ClarkConnect er gratis ja, du kan vel bruke de alle fleste distroer til dette så lenge du legger inn samba.

7983360[/snapback]

JEg mener at jeg skal ha en "server" nede, som all musikk, filmer og diverse tinger på.

oppe har jeg en pc, oppe ved musikk anlegget og tv`en.

JEg vil ha en løsning som gjør at jeg kan kjøre musikk / filmer, som ligger på den andre pcn, via nettverket og på "anlegget" mitt

Lenke til kommentar
OK, da trenger du engentlig bare å dele mappene i XP og så kan du mappe de opp til min datamaskin på pcen du skal ha oppe. Eventuelt kan du bruke en linux distro med samba.

7983549[/snapback]

Hei, det var faktisk noe sånt jeg hadde tenkt, men er det mulig og gjøre akuratt det samme, bare dele HDDene ?

Og og hvis ikke det går, hvordan kan jeg, "mappe" meppene opp til min datamaskin på pcen jeg skal ha oppe ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...