Gå til innhold

Antistøv Pentax vs Olympus (vs Resten ?)

Anbefalte innlegg

Hei.

Har holdt meg til Olympus e-serie blandt annet pga anti-støvfunksjonen. Har hatt e-300, og har nå e330 pluss en gammel E-1 som jeg kjøpte (vel-) brukt. E-1 en kom med en god støvflekk på sensoren, men etter rensing (blåsebelg) første dagen så har den vært støvfri.

Jeg er linsoholiker, så her byttes det linser i et kjør. Har en stabel med adaptall-2 linser (hele SP serien), og var litt interessert i et kamera med blenderautomatikk og fokuskonfirmering mot disse.

Tenkte på Nikon D200, Pentax k100d, men var skeptisk pga det jeg hadde hørt om støvproblemer.

Så kom k10d, med antistøv og attpåtil antishake. En sånn måtte jeg ha, og etter kun et par tre måneders venting fikk jeg den.

Super med adaptall linsene, full blenterautomatikk, fokuskonfirmering (litt i meste laget faktisk, må slå over i manuell fokus for å få avfyrt uten konfirmering...) stabilisatoren er utrolig, mye bedre støyegenskaper enn Oly på høy Iso, på alle måter et fantastisk kamera......

Bortsett fra når det gjelder STØV !!

Har som sagt aldri vært plaget på noen av Oly'ene. Bytter linser i vilden sky, men er så kjapp jeg kan, og vender alltid åpningen ned mens jeg bytter. Samme prosedyre på Pentax'en.

Og den er stadig vekk full i støv på sensoren. Har satt den til å riste av støv ved hver gang kameraet slås på. Passer på å slå av og på for hvert linsebytte (Da blir jeg også spurt om brennvidde på objektivet for antishake'ns del). Man både hører og kjenner støvristingen, så jeg er sikker på at den funker, men det er tydeligvis helt andre boller i Oly'ene (Hvor det eneste man merker er et indikatorlys).

Hele tiden nye støvflekker som dukker opp allerede ved blender 8 og er synlig på vanlige bilder mot skyet himmel. Ufattelig irriterende.

I tillegg viser det seg at apparatet tydeligvis er mere plaget med støv også på mattskiven (På baksiden selvsagt...) E-1'en min er gammel og fæl, men mattskiven skulle man tro var splitterny i forhold til min ca 2 mdr gamle K10d.

Her er tydeligvis E-1 i særklasse, for e-330 er sånn omtrendt kompatibel med k10d'en, men den er jo vesentlig eldre ogmer brukt.

Hvordan livet arter seg for hyppige linsebyttere på kameraer uten anti støv funksjon i det hele tatt lurer jeg veldig på.

Etter min erfaring er i allefall Oly's antistøvsystem helt i særklasse. Noen som har noen formening om hvordan Canon's og Sony's fungerer ?

PS

Har så langt klart å rense sensoren på K10D med å slå opp speilet i rensestilling, og holde støvsugerslangen forsiktig opp mot hullet (Med noen fingre i mellom så ikke suget skal bli så sterkt at det røsker løs vitale deler)

Mattskiven er det verre med.

Ds

Goffen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste slike antistøv greier som er kommet nå i det siste er bare dritt, noe salgstriks. Så vidt jeg vet er det bare Olympus sin som fungerer skikkelig. Sony og Canon sin er så simpel at en kunne like godt vert uten.

Men hvorfor skal du drive å skifte objektiver heele tiden da'? jeg har hatt mitt kamera i snart et år, og sikkert skiftet objektiv 10 ganger på en uke i gjennomsnitt, men alikevel har jeg bare to relativt enkle støvkorn som viser, og de fjernes lett i redigeringsprogram.

Lenke til kommentar

Hvordan livet arter seg for hyppige linsebyttere på kameraer uten anti støv funksjon i det hele tatt lurer jeg veldig på.

Etter min erfaring er i allefall Oly's antistøvsystem helt i særklasse. Noen som har noen formening om hvordan Canon's og Sony's fungerer ?

7970435[/snapback]

Hehehe. Har hatt mitt E-1 i drøyt 2 år. Det brukes aktivt i all slags vær, og jeg bytter flittig mellom 11-22, 14-54, 50 og 40-150 - objektivene. Etter ca 6000 eksponeringer har jeg ennå tilgode å se et eneste støvkorn. Skjønner derfor ikke helt alt det snakkes og skrives om problemer med støv... :D

Lenke til kommentar

7970435[/snapback]

Hehehe. Har hatt mitt E-1 i drøyt 2 år. Det brukes aktivt i all slags vær, og jeg bytter flittig mellom 11-22, 14-54, 50 og 40-150 - objektivene. Etter ca 6000 eksponeringer har jeg ennå tilgode å se et eneste støvkorn. Skjønner derfor ikke helt alt det snakkes og skrives om problemer med støv... :D

7972393[/snapback]

:w00t: Word!! Har hatt mitt E-500 i litt over 1 år... og med over 15.000 eksponeringer og utallige linseskift... mellom 14-45, 14-54, 40-150 og diverse OM-linser og alt mulig stuff, så e det heilt fritt for støv...

Støv!? ... ka e det for noe? På sensoren!? ... nei ... nå tulle du...

Endret av kiskogl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...