Pallantir Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 (endret) Jeg skal bygge inn en 17" Acer LCD-skjerm i en vanntett kasse til bruk som navigasjonsskjerm hengende bak på lugaren (foran en åpen cockpit) i min fars seilbåt. Bølgeskvulp kommer sjelden så langt, men det kan skje, og det hender jo at det regner, også på Sørlandet om sommeren... Kassen blir av tre (antakeligvis laminerte forskalingsplater, som jeg har brukt til å bygge inne et akvarium før) med Tech 7 (silikonlim) som tetning og ganske tykk pleksiglassfront. Men jeg lurer på om det kan bli i varmeste laget for skjermen inni der. På Acers hjemmeside står det oppgitt driftstemperatur opp til 40 grader, og jeg vil tro at det kan bli mer på en varm dag. Men er det i det hele tatt mulig å ordne noen lufting i denne uten at det blir fare for inntrengning av vann? Det må vel i så fall sitte på undersiden, som selvsagt er mest beskyttet. Men kjører jeg en vifte der, må den jo også ha mulighet til å trekke ut varm luft (eventuelt skyve inn kjøligere luft) igjennom en slags ventil. Har noen en veldig god idé her? En smeltet skjerm er vel ikke akkurat det jeg satser på... Endret 18. februar 2007 av Pallantir Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 (endret) Tenk på inn og utluftinga som innsuget på en vannscooter, den kan jo til tider være helt under vann men fortsatt ikke vann i innsuget til motoren. Finn ut hvordan det gjøres på vannscooter så bygger du noe lignende selv. EDIT: Uten og vite hvordan dette gjøres så ser jeg for meg at to kasser under skjermen med en vifte i underkan av skjermen som henter luft fra toppen av den ene kassa. I topp og bunn av kassa lages det inntakshull for luft og dreneringshull for vann. Skulle da vann greie og komme seg inn i kassa renner det ut i bunnen mens skjermen fortsatt får relativt tørr luft til kjøling. Det er viktig at innluftkassa har luftehull i toppen slik at skjermen fortsatt har tilgang på luft selv om bunnen av kassa er oversvømmet. Til utluftinga benytter du den andre kassa ved siden av innsugskassa men denne har bare hull i bunnen. På dette viset må vannet først trenge seg inn i kassene for deretter og forsere tyngdeloven før det kommer seg inn i selve kassen til skjermen. Med denne konstruksjonen må skjermen i utgangspunktt tåle rå sjøluft men direkte vannsprut blir den ikke utsatt for. Endret 18. februar 2007 av perpyro Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 18. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2007 Jeg tror jeg forstår sånn omtrent hvor du vil hen. Og hvis jeg lager den med en stengningsmekanisme, kan den stå åpen bare på de varmeste og tørreste dagene. Det kan kanskje funke! Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 (endret) Legger ved et lite bilde av ideen for ordens skyld. Men tror du enten må velge et all time åpent system eller et all time lukket system. Dersom du stenger igjen det åpne systemet tror jeg du vil bli plaget med kondens på kalde dager. Kan være jeg tar feil men her redd kondensfaren. Endret 18. februar 2007 av perpyro Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 18. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2007 Jeg tror du kan ha rett i det. Siden det sjelden blir direkte sollys på skjermen mens den er i bruk (en 22-fots seilbåt har jo ikke samme kurs i forhold til sola i mange sekunder av gangen) satser jeg heller på total forsegling siden luften er så fæl der at jeg har sett et gjenglemt verktøy på brygga få rustflekker over natta! Men med total forsegling foretatt i et tørt rom, og noen fuktslukere (sånne som legges ved elektronisk utstyr, jeg får begynne å spare...) inni bør det bli fuktfritt. Og så lager jeg heller et lokk som kan henges foran når den ikke er i bruk til navigasjonen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå