pcp160 Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 (endret) I dag skulle jeg egentlig bare sett inn en ny harddisk i min htpc/stue-pc. Oppdaget da til min forundring at vannblokken til Northbridge hang og slang. Fjærene som holder blokken på plass har rett og slett røsket festebøylene av hovedkortet! Så da endte dette som skulle være en liten operasjon med at jeg nå må demontere hele greia, og lodde på bøylene på nytt. Egentlig syns jeg det er litt urovekkende at disse bøylene ikke er bøyd på baksiden av hk. Noe av det mest grunnleggende jeg lærte da jeg tok loddesertifikat for mange år siden, var at loddinger ikke skal utsettes for mekanisk belastning. Nå var det riktignok snakk om lodding av psu blandt annet til NASA, slik at feil vel var noe mer kritisk enn at jeg mister tv-opptakeren min. Vel vel, dette forklarer kanskje hvorfor denne maskinen har blitt svært lite klokkevillig på sine gamledager, det er en Prescott 3,0Ghz og jeg har opplevd sporadiske blåskjermer @3,2Ghz. Hk er Asus P5GD1 og mitt tips til andre her er at man er forsiktig med fjærbelasting på NB på slike hk (Jeg er ganske sikker på at jeg hadde satt disse fjærene på det strammeste, av 2 mulige instillinger. Sikkert smartere å bruke den svakeste ) Endret 18. februar 2007 av pcp160 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå