Gå til innhold

Prøver å installere Linux.


Anbefalte innlegg

Har fått Kubuntu cden i postkassen idag. Jeg prøver å boote det opp og det funker ikke, men når jeg prøver å boote opp windows XP CDen funker det. Kan noen fortelle meg om hvorfor den ikke booter om Linux sånn at jeg kan få prøvd det, by the way har lyst til å installere det og ikke bare bruke en LiveCD!

 

 

Please hjelp meg :):cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har fått Kubuntu cden i postkassen idag. Jeg prøver å boote det opp og det funker ikke, men når jeg prøver å boote opp windows XP CDen funker det. Kan noen fortelle meg om hvorfor den ikke booter om Linux sånn at jeg kan få prøvd det, by the way har lyst til å installere det og ikke bare bruke en LiveCD!

 

 

Please hjelp meg :):cool:

7969043[/snapback]

har du wind0ze XP installert på maskina nå?

jeg hadde værtfall problem med at den ikke ville boote fra linux cd når jeg hadde windows inne.. gjorde det på følgende måte: stappa inn windows cd, formaterte med den, stappa inn linux cd, og der starta den med en gang :)

Lenke til kommentar

Ja, cden registreres ikke i det hele tatt. Har prøvd mange linux cder ingen funker, Ubuntu,Kubuntu,Edubuntu...

 

CDene er helt nye og ingen av dem registreres av cd-rommet. Skulle nesten trodd at cd-rommet boikottet Linux :(

 

EDIT: Hadde Windows slettet igår, prøvde Linux og det funket heller ikke. :(

Endret av specnaz91
Lenke til kommentar

Prøv å være mer beskrivende. Hvilken hardware har du? Er du sikker på at du har en boot-bar CD? (Mange brenner billed-filen over på CD'n som en datafil, det vil ikke fungere, du må velge opsjonen "burn image" i Nero, tilsvarende i andre brennerprogrammer.) Dersom BIOS støtter det, kan du sette opp at maskinen ikke får lov til å boote fra noe annet enn CD, det vil også løse ZeS sitt poeng. Det må da komme noen beskjeder på skjermen?

Lenke til kommentar

Jeg putter inn cd`en restarter PCn i håp om at cdrommet vil kjøre før windows logoen, men ingenting skjer null respons fra cdrommet. Jeg prøver det samme med xp cden og det funker, "Please enter a key to boot frm CD..".

 

Har prøvd med alle linux cdene og ingen av dem funker, cd-rommet reagerer ikke og booter ikke når jeg putter inn cdn :(

Lenke til kommentar

Hvor skal det legges inn, samme disk(annen partisjon) som windows xp? Helt annen harddisk? Alt sånn hjelper oss hjelpe deg. ser det har vært ønsket over her og.

Ta i så fall ut windows disken og prøv da. Kan hende mbr er fucked up og ikke lar ubuntu cden bli lest. Du kan eventuelt gå inn i bios og "skru av" disken slik at den ikke letes etter i boot(husker ikke helt hva det heter men er inne på siden hvor du ser en oversikt over de forskjellige drev-enhetene du har koblet til).

 

Enkleste. Ta ut alt av disker, prøv boot. Funker det ikke har du satt opp noe veldig feil (eller disken som er ødelagt). Husk at windows faktisk kan finne egen bootdisk i cdrom med feil oppsett. Har jeg klart mange ganger i tidligere år.

Endret av zeltex
Lenke til kommentar

Hmm, funket med boot for lenge siden med skolelinux eller noe. JEG HAR BESTILT KUBUNTU cdene og det gratis, med SHIPIT, og jeg tror nok at jeg har nok av erfaring med å brenne image filer, tror nok heller ikke at Kubuntu folka brenner i feil form, har 20 cder fra dere.

 

Takk for at dere prøver å hjelpe.

Lenke til kommentar
Hmm, funket med boot for lenge siden med skolelinux eller noe. JEG HAR BESTILT KUBUNTU cdene og det gratis, med SHIPIT, og jeg tror nok at jeg har nok av erfaring med å brenne image filer, tror nok heller ikke at Kubuntu folka brenner i feil form, har 20 cder fra dere.

 

Takk for at dere prøver å hjelpe.

7976178[/snapback]

 

Det virker nesten som at du ikke er interesert i å få hjelp? ;)

 

Hva med faktisk å prøve det zeltex foreslår ett par poster over denne, og derretter gi oss tilbake melding på hva som ikke fungerer / eventuelt fungerer.

Lenke til kommentar
For 1 år siden skrev jeg en post om hvordan boote med windows, da brutke jeg faktisk 1 uke før jeg fikk det til å boote med windows. Så uten oppsettet mitt ville ikke windowsen funket, oppsettet er riktig siden den ikke fungerte til jeg satt opp oppsettet.

7981194[/snapback]

 

 

Dude, you're not making any sense :hmm:

Lenke til kommentar

Nei dette er nesten morsomt. Vær så snill, bare så jeg får svar for meg selv hva som kom være feilen, gjør dette:

 

0. Legg ubuntu cd i cdrom

1. Slå av PC

2. Skru opp kabinett.

3. Trekk ut strøm til alle harddisker

4. Skru på pc

5. Se om du får startet live cd.

 

Får du det, er problemet harddisken(e). Hvis ikke noe skjer ligger problemet i cdrom og boot. Det skal faktisk kunne løse ALT av dine problemer....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...