Mattlakk Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 Hei, jeg har lært meg og recorde, og får til sånn at jeg får alle sporene inviduelle inn på pc'n, dvs Skarptromme ligger som et spor, bass som et osv osv Også lurer jeg på, når jeg skal mikse, jeg skjønner liksom ikke helt hva annet enn å skru opp og ned volumet jeg må gjøre med sangene Da tenker jeg liksom på en helt vanlig sang uten noen spesielle effekter Kom med tips og forklaringer Lenke til kommentar
Jensus Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Først og fremst lurer jeg på hvilket program du gjør dette i? Å lage en ferdig miks er oftest veldig mye jobb hvis du ønsker et godt resultat. Personlig bruker jeg et program som heter Sonar. Først og fremst vil jeg anbefale deg å bruke er en metronom når du spiller inn. Meget viktig at alle instrumentene spiller i samme takt. De fleste sequencer programmer har dette innebygget. Samtidig må du også sørge for at alle instrumentene er stemt likt. Det første man gjør når en skal lage ei låt er å legge inn de forskjellige instrumentene i hver sitt spor i det såkalte sequencer programmet. Dette har jo du klart å gjøre. Det vanligste er å spille inn trommene først slik at man har rytmen ferdig når en skal spille inn de andre instrumentene. Men dette velger man jo selvfølgelig selv. Jeg pleier somregel å begynne med å spille inn gitaren(med metronom) og ta det derifra. Det neste man gjør et å justere volumet på hvert spor slik man mener det skal høres ut. Kanskje gitaren er litt for høy eller bass litt for lav. Når man har balansert kanalene til slik man vil ha det kan man begynne å tenke på effekter. Effekter har veldig mye å si. Det kan være forskjellen på en god og en dårlig låt etter min mening. Her har de fleste programmer mange forskjellige plugins man kan leke seg med. Kanskje du vil ha litt romklang på gitaren, men samtidig justere litt på lyden slik at gitar ikke har så mye bass. Finnes ikke begrensing her altså, så her må du bare leke deg litt til du blir fornøyd. Når du har dette ferdig er det bare å eksportere låta. Jeg pleier å bruke et lydprogram som heter Audacity til å rett og slett ta opp fra sequencerprogrammet. Så sett sequencerprogrammet på play og trykk record i Audacity. viktig her er å stille inn programmet til å ta opp det lydkortet spiller ut. Det kan f.eks være "main out" eller til nød "what you hear". Kommer an på hva slags lydkort du har... Det finnes sikkert 100vis av fremgangsmåter å lage ei låt på og dette er bare en av dem. Du må bare leke deg og finne ut hva som passer deg best. Men det kan være lurt å lese litt om dette. Enter ved å få tak i ei bok om emnet eller lese noen artikler på nettet hvordan folk flest gjør det. Det er utrolig mye man må tenke på når en skal spille inn ei låt, og det kan ikke læres på en dag.. Har personlig brukt hundrevis at timer på å lære meg Sonar på egenhånd. Skjønte ikke veldig mye i begynnelsen, men nå har jeg taket på det og har lært meg fremgangsmåter slik at opptak går som en lek:) Lenke til kommentar
Kimbara Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 (endret) Jeg vil si; glem effektene, de kommer på andreplass. Det som utgjør forskjellen på en god og en dårlig produksjon er a) lydkvaliteten på opptaket, b) EQ, c) compressor, og d) lydbildet. a): Lydkvaliteten avhenger av hva slags opptaksutstyr du bruker, og hvilket program du eventuelt bruker på pc'en. Gode kondensermikrofoner fra Shure gir bedre lyd enn plastikkmikrofonene fra Philips. XLR gir bedre lyd enn monojack. Hvor du plasserer mikrofonen i forhold til lydkilden er også utrolig viktig. Tar du opp med mikrofon fra forsterker må du plassere mikrofonen litt til venstre eller høyre for membranen i høyttaleren for eksempel. b) Equalizer er fryktelig viktig for å få frem akkurat den lyden du vil ha på hvert instrument. De færreste opptak er gode nok i seg selv. Lek med de forskjellige frekvensene til du får en god ballanse mellom instrumentene. Bass skal ha lavere frekvens enn gitar, o.s.v. c) Compressor er man nødt til å bruke for å unngå at lyden peaker. Den jevner ut lydsignalene så de aldri går over en viss grense, den sørger også for at de forskjellige lydene passer bedre sammen i forhold til volum. Man merker det lettest på trommesporet, som vil få mere trøkk og spenst. Compressor er vanskelig å bruke, men ganske så essensielt. Brukes sammen med EQ, og innebærer en hel del omjusteringer og småplukk før du kan bli fornøyd. Jeg er ikke den beste til å gi tips om compressor, da jeg ikke på langt nær kan nok om det, men jeg er den første til å påpeke viktigheten av den. Den kan også brukes som en effekt ved ekstreme innstillinger eller ved å bruke komporessor flere ganger på et spor. Du vil da antakelig få en tremololiknende effekt som kan funke fett til enkelte formål. d) Et lydbilde som består av monoopptak som alle ligger midt mellom høyttalerene er ikke spesielt interessant. Fordel lyden ut over hele feltet du har til rådighet. Et godt tips er f.eks. å ta opp det samme gitarpartiet to ganger, og legge dem oppå hverandre med en pan henholdsvis til venstre og høyre. Da har du med en gang et mye mer levende og fyldigere lydbilde på gitaren din. Du kan også løse dette ved å bruke flere mikrofoner under opptak. Dette kan gjøres med alle sporene, men er selvfølgelig noe vanskeligere med trommer eller avanserte partier i låta. Øvelse gjør mester. Endret 9. mars 2007 av Kimbara Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå