Gå til innhold

Hva slags tromme merke bør jeg kjøpe?

Siomir

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest member-97590

Som Thomas_H sa er Pearl og Tama gode merker.

Spiller ikkje trommer selv, men noen av vennene mine har Premier trommesett.

Er utrolig bra lyd, funker fett.

Sats på Premier.

Lenke til kommentar
Av det jeg vet så er Pearl, Tama og Zildjian gode kvalitetsmerker.

7968476[/snapback]

Zildjian er ikke trommemerke, men cymbaler. andre gode cymbalmerker er f.eks. Paiste og Sabian.

edit: Husk at cymbaler ofte må kjøpes separat fra trommesettet, så hvis du ser en pris på trommene er det ikke sikkert at cymbaler følger med.

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar

Alle de store trommeprodusentene lager serier med nybegynner/økonomitrommer. Selv begynte jeg på et Pearl Forum og avanserte videre til Mapex Mars Pro. Tama Rockstar er også fine trommer til en rimelig penge. Idag får du veldig mye og bra trommer i billigseriene.

Skal du ha rimelige cymbaler i tillegg, synes jeg Wuhan er bedre en omtrent samtlige av billigseriene til Zildjian, Sabian etc. Rimeligere er de og.

Lenke til kommentar

Sjekk ut Den store tromme-tråden. Må si jeg ble litt overrasket av å se så mange med god info her, som jeg aldri har sett innom den tråden :p.

Gode trommemerker å sjekke ut er Tama, Pearl, Yamaha, Sonor, Mapex, Premier, Gretsch, Ludwig. Vanskelig å si noe mer konkret enn det uten å vite prisklasse, de har alt fra billigere nybegynnersett til high-end trommer.

Hvis du er ute etter så billige cymbaler som mulig men allikevel med bra kvalitet, sjekk ut Meinl (f.eks Classic og Amun modellene). Låter like så bra som de mest kjente (Zildjian, Sabian, Paiste etc.), men selges mye billigere her til lands. Wuhan er også et allright tips, enda litt billigere cymbaler, men har i grunn kun god erfaring med china cymbalene til Wuhan, ikke resten av cymbaltypene.

Hvis det er smått med penger anbefaler jeg heller å kjøpe brukt, mer for pengene da, bare man er litt forsiktig og kjøper noe i god stand.

Endret av ZprMario
Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke veldig mye peiling på trommer, men i øvingslokalet vårt står det et Pearl Export-sett som det lokale kulturkontoret har kjøpt inn med midler fra MVO, som lyder skammelig bra. Jeg har hørt at det skal være et veldig bra førstegangskjøp for folk som har penger til det, iom. at det ikke er blant det aller billigste du finner men likevel ikke medfører at du må sette pant på huset ditt, og at lyden er fet.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Dette er hva jeg har funnet så langt som var inne og som var interesant, men cymbaler følger seff ikke med...problemet mitt her er at jeg faen ikke vet hva jeg skal ha av symbaler fordi er ikke så inn i det der enda...besides.

trenger litt hjelp til å få satt sammen et sett med cymbaler som passer akkurat for dette tromme settet.

Takker og bukker^^

Lenke til kommentar

Kan jo svare her om ikke du har tenkt deg over dit, men det er lurt å gjøre det... Settet på bildet i den linken der er ikke det samme som det som faktisk selges, det er et standard 5 trommers fusion sett som annonseres, dvs. basstromme + skarptromme, to små tammer (10" + 12") og en 14" gulvtam uten bein (henger på stativ) i da fargen Black Burst, pluss en stativ pakke. Bare sånn at du er klar over det, er ikke like mye trommer som det er avbildet, er kun illustrasjonsfoto. Og, hvis du først har bestemt deg for Export kan det være like så greit å kjøpe det her i Norge nå, for de selges med mye rabatt stort sett overalt. for 6000 kr får du et Export EXR sett på Imerslund i Oslo f.eks. Anbefalt å gjøre det til den prisen nå, men nå er jo også EXR + ELX modellene på vei ut, nye modeller kommer seinere i år, lagrene tømmes...

Når det gjelder cymbaler så er det ikke sånn at man kjøper cymbaler etter hva som passer med forskjellige trommesett, man går etter lyden man liker, and that's it. Er ikke sånn at man ikke kan kjøpe den og den cymbalen for at de ikke passer til trommene. Grunn til at det er forskjellige typer hi-hat, rider osv, er pga alle musikkstilene. Skal du spille roligere musikk, kan det være best med tynne cymbaler (generelt sett), og kanskje litt "mørke" i klangen. Dark/Medium Thin/Thin cymbaler f.eks. For hardere musikk er det best med litt tykkere cymbaler som gir mer lyd fra seg, slipper å slå i hjel cymbalen for at den skal høres. Som f.eks Rock modeller, Medium, Medium Heavy osv.

Et standard oppsett med cymbaler er hi-hat, ride og en crash cymbal. Spiller du hardere musikk ville jeg anbefalt to crash cymbaler, slipper å slite den ene helt ut, evt gå for en ride cymbal som kan crashes. Ekstra ting etter det kan være en splash cymbal og china, men det er sjelden "nødvendig". Hi-hat, ride og crash, så har du en fin start!

Men som sagt, lurere å spørre i den store trommetråden, i grunn litt rart denne tråden har fått "leve" så lenge, sånne spørsmål bør tas opp der. :thumbup:

Endret av ZprMario
Lenke til kommentar
Kan jo svare her om ikke du har tenkt deg over dit, men det er lurt å gjøre det... Settet på bildet i den linken der er ikke det samme som det som faktisk selges, det er et standard 5 trommers fusion sett som annonseres, dvs. basstromme + skarptromme, to små tammer (10" + 12") og en 14" gulvtam uten bein (henger på stativ) i da fargen Black Burst, pluss en stativ pakke. Bare sånn at du er klar over det, er ikke like mye trommer som det er avbildet, er kun illustrasjonsfoto. Og, hvis du først har bestemt deg for Export kan det være like så greit å kjøpe det her i Norge nå, for de selges med mye rabatt stort sett overalt. for 6000 kr får du et Export EXR sett på Imerslund i Oslo f.eks. Anbefalt å gjøre det til den prisen nå, men nå er jo også EXR  + ELX modellene på vei ut, nye modeller kommer seinere i år, lagrene tømmes...

Når det gjelder cymbaler så er det ikke sånn at man kjøper cymbaler etter hva som passer med forskjellige trommesett, man går etter lyden man liker, and that's it. Er ikke sånn at man ikke kan kjøpe den og den cymbalen for at de ikke passer til trommene. Grunn til at det er forskjellige typer hi-hat, rider osv, er pga alle musikkstilene. Skal du spille roligere musikk, kan det være best med tynne cymbaler (generelt sett), og kanskje litt "mørke" i klangen. Dark/Medium Thin/Thin cymbaler f.eks. For hardere musikk er det best med litt tykkere cymbaler som gir mer lyd fra seg, slipper å slå i hjel cymbalen for at den skal høres. Som f.eks Rock modeller, Medium, Medium Heavy osv.

Et standard oppsett med cymbaler er hi-hat, ride og en crash cymbal. Spiller du hardere musikk ville jeg anbefalt to crash cymbaler, slipper å slite den ene helt ut, evt gå for en ride cymbal som kan crashes. Ekstra ting etter det kan være en splash cymbal og china, men det er sjelden "nødvendig". Hi-hat, ride og crash, så har du en fin start!

Men som sagt, lurere å spørre i den store trommetråden, i grunn litt rart denne tråden har fått "leve" så lenge, sånne spørsmål bør tas opp der.  :thumbup:

8092814[/snapback]

meh, litt av grunnen til at jeg laget denne var fordi, når en post blir så stor blir ofte enns spørsmål oversett eller bare blir borte i kaoset, men jeg kan hverfall linke denne posten i "den store tromme tråen" .

men så var det da atte hvis alle skal lage ny post hver gang så blir det også kaos...står lissom på grensa uansett imo.

Endret av Sk8on
Lenke til kommentar

Vel, jeg skal spille hovedsaklig rock i starten, men jeg kommer til å kjøre tyngre saker etterhvert. jeg kjøpte et Mapex Pro m sett mangler symbaler da, men det skaffer jeg så fort jeg kan, planen er da Paist, Zidijan eller Sabian, de er dyre, men jeg er kresen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U4NJ3Omm

Hold deg unna Mapex! må sveises etter ei uke. Kjøp Pearl export elx, så går det nok bra :)

Ufip cymbaler hadde heller ikke vært så dumt ;) De er ekstremt deilige! Men dyre og da :(

Edit: K-serien til Sabian(tror jeg) er ganske greie cymbaler:)

Endret av Slettet-U4NJ3Omm
Lenke til kommentar

Blendik: Du trenger ikke svare her når du åpenbart har lite peiling... Mapex må sveises etter ei uke? Er du klar over hvor stor generalisering det er, og hvor mange forskjellige trommer de produserer. Mulig du har dårlig erfaring med et av de billigste settene, men at M-Birch, Pro-M og seriene oppover, må "sveises" etter en uke, må du lenger ut på landet med. Mapex lager gode trommer nå til dags, trommer som kan hevde seg blant det beste man får for penga i de forskjellige prisklassene.

K-serien tilhører Zildjian. Ufip + K-serien er i det hele tatt veldig lite aktuelle vil jeg tro, med tanke på prisnivået, som ligger nærmere maks av hva man kan finne på å betale for cymbaler.

Og fyren har kjøpt seg trommer, så hva er vitsen med å fortsette denne. Videre off-topic diskusjon kan tas i Den store trommetråden :)

Endret av ZprMario
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U4NJ3Omm
Blendik: Du trenger ikke svare her når du åpenbart har lite peiling... Mapex må sveises etter ei uke? Er du klar over hvor stor generalisering det er, og hvor mange forskjellige trommer de produserer. Mulig du har dårlig erfaring med et av de billigste settene, men at M-Birch, Pro-M og seriene oppover, må "sveises" etter en uke, må du lenger ut på landet med. Mapex lager gode trommer nå til dags, trommer som kan hevde seg blant det beste man får for penga i de forskjellige prisklassene.

K-serien tilhører Zildjian. Ufip + K-serien er i det hele tatt veldig lite aktuelle vil jeg tro, med tanke på prisnivået, som ligger nærmere maks av hva man kan finne på å betale for cymbaler.

Og fyren har kjøpt seg trommer, så hva er vitsen med å fortsette denne. Videre off-topic diskusjon kan tas i Den store trommetråden :)

8151515[/snapback]

jajaja! orka ikke lese.

Var en fyr som kjøpte seg mapex, og stativene knakk osv. så jeg dømmer vel hele merket utifra det. Pluss at jeg har den billige dobbelpedalen ;)

og nei, jeg har ikke mye erfaring angående merke annet enn at jeg ikke liker tom-stativene til premier ;) Selv om jeg har spilt i sju år, og går på musikklinja

Lenke til kommentar
Hold deg unna Mapex! må sveises etter ei uke. Kjøp Pearl export elx, så går det nok bra :)

Ufip cymbaler hadde heller ikke vært så dumt ;) De er ekstremt deilige! Men dyre og da :(

Edit: K-serien til Sabian(tror jeg) er ganske greie cymbaler:)

8151270[/snapback]

morsom fyr.

Lenke til kommentar

Sorry jeg gikk kanskje litt hardt ut. Ble bare noe frustrert av å høre "Mapex er dårlig". De fleste "opplyste" trommiser nå til dags veit bedre. Hadde selv et Mapex Saturn sett inntil nylig, et av de beste settene jeg har hatt, og har nå hatt knall sett fra både Tama, Yamaha, Sonor... Greia er vel i alle fall at de tidligere ikke var de beste settene, men siden 2000 har de bare gått rett oppover kvalitetsmessig, og det forundrer meg ikke om Mapex etter hvert tar igjen Pearl på antall solgte sett på verdensbasis. Så Mapex tilsvarer ikke lenger "billige/dårlige" sett...

Endret av ZprMario
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U4NJ3Omm

Det var jo virkelig ikke meningen å ha et annet inntrykk enn deg!

MITT intrykk er at Mapex bare lager billige sett, som du sa, men nå har ikke jeg prøvd noe nyere av dem, så det er vel på tide ;)

Og jeg har ikke fått med meg hvor mye han var villig til å legge ut for cymbaler, så Ufip var mitt beste forslag (ikke bli sur fordi jeg synes det er brae cymbaler og at jeg synes de er verdt pengene nå da).

Men unskyld! Neste gang skal jeg ha samme mening som deg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...