Gå til innhold

RAID eller RAID PCI? Ytelsesforskjeller

Agrippa

Anbefalte innlegg

Heisann,

Det nærmer seg bytte av maskin og som før skal det innlemmes et RAID 5 array (4 x 500GB). Er det tilfeldigvis noen her som har erfaringer med både innebygde løsninger og PCI kort og som kan si noe om forskjeller i ytelse mellom de to løsningene? Helst vil jeg selvsagt slippe å ty til ekstra hardware om det kan unngås, men om det er betydelig bedre ytelse å få ved å bruke et kort er det muligens verdt det.

På forhånd takk,

Agrippa

Endret av Patience
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

*** Tillater meg å minne trådstarter om å lese retningslinjene til neste gang. Det er svært viktig, ikke minst for vedkommede selv - så vel som de som skal lese hans/hennes poster. Jeg har tatt meg den frihet å rette opp de feilene som er gjort. Men til neste gang er det ønskelig at trådstarter har satt seg inn i reglene, og gjør dette selv. Velkommen til forumet skal du være. Og beklager en noe tøff start. Jeg er sikker på at du kommer til å trives :) ***

Følgende er blitt rettet opp: Dårlig emnefelt

Lenke til kommentar
Heisann,

Det nærmer seg bytte av maskin og som før skal det innlemmes et RAID 5 array (4 x 500GB).  Er det tilfeldigvis noen her som har erfaringer med både innebygde løsninger og PCI kort og som kan si noe om forskjeller i ytelse mellom de to løsningene?  Helst vil jeg selvsagt slippe å ty til ekstra hardware om det kan unngås, men om det er betydelig bedre ytelse å få ved å bruke et kort er det muligens verdt det.

På forhånd takk,

Agrippa

7968330[/snapback]

Jeg spurte selv om det samme en gang husker jeg. Det går vel på at PCI bussen ikke gir raskere overføring enn SATA kanalen. Hvor mye du avlaster CPU, er vel en annen ting. tror ikke det er så mye det heller.

Tidligere var det derimot slik at PCI bussen kunne gi deg raskere RAID og du var kongen i gata med det oppsettet, men tror ikke det er slik nå lenger.

Lenke til kommentar
*** Tillater meg å minne trådstarter om å lese retningslinjene til neste gang. Det er svært viktig, ikke minst for vedkommede selv - så vel som de som skal lese hans/hennes poster. Jeg har tatt meg den frihet å rette opp de feilene som er gjort. Men til neste gang er det ønskelig at trådstarter har satt seg inn i reglene, og gjør dette selv. Velkommen til forumet skal du være. Og beklager en noe tøff start. Jeg er sikker på at du kommer til å trives :) ***

Følgende er blitt rettet opp: Dårlig emnefelt

7968569[/snapback]

Alt i orden, jeg tåler da såpass.... :D

@ Andylove: joda, jeg tenker forsåvidt i de samme baner. Imidlertid er det det med avlastning av CPU da.... Jeg regner med at RAID brikkene på hovedkortet ikke har allverdens ytelse og at det meste av beregning dermed foretas av prosessoren. Det vil neppe ha mye å si i RAID 0, 1 eller 0+1, men i RAID 5 krever XOR beregningene langt, langt mer og dermed er jeg usikker på hva slags performance-hit jeg vil oppleve.

Endret av Agrippa
Lenke til kommentar

en fordel med raid i pci kort er at dersom du oppgraderer på et senere tidspunkt til et annet hovedkort med en annen type raid kontroller så er det ikke sikkert at raid arrayen bestående av dine 4 disker vil virke...og da er du fucked. har ikke brukt raid enda på grunn av dette. men sysler med tanken på å kjøpe meg et raid kort i stedet.

Lenke til kommentar

Hvis du har raid5 kontroller på HK så bør du bruke denne. De billige PCI kontrollerene du får kjøpt, har ikke noen god prossessor for raid5. Det blir løst med software. Og vil dermed belaste CPU uansett. Skal du ha en kontroller som yter noe, og som faktisk avlaster CPU, må du opp på dyre kontrollere. gjerne 5000 kr eller mer. Disse er også gjerne PCI-X, eller PCI-e 4x-8x. Hvis du ikke satser på en seriøst hardt belastet server, vil jeg faktisk anbefale software raid via WinXP, eller onboardkontrolleren.

Lenke til kommentar

Takker for innsikten peiper, da tenker jeg at jeg i alle fall forsøker den innebygde kontrolleren først for å se hva den duger til. Duger den ikke så tenker jeg det blir en 9000-serie kontroller fra 3Ware, siden jeg har svært gode erfaringer med merket. Har en 7810 for øyeblikket, men IDE diskene bør vel få lov til å hvile snart.... :)

Salaam,

Agrippa

Lenke til kommentar
Hvis du har raid5 kontroller på HK så bør du bruke denne. De billige PCI kontrollerene du får kjøpt, har ikke noen god prossessor for raid5. Det blir løst med software. Og vil dermed belaste CPU uansett. Skal du ha en kontroller som yter noe, og som faktisk avlaster CPU, må du opp på dyre kontrollere. gjerne 5000 kr eller mer. Disse er også gjerne PCI-X, eller PCI-e 4x-8x. Hvis du ikke satser på en seriøst hardt belastet server, vil jeg faktisk anbefale software raid via WinXP, eller onboardkontrolleren.

7971394[/snapback]

Alt her hørs ut til ås temme bortsett fra prisene. Har sett litt på priser de siste dagene selv, og man kommer unna med kraftige saker fra rundt 3000.

Lenke til kommentar
Takker for innsikten peiper, da tenker jeg at jeg i alle fall forsøker den innebygde kontrolleren først for å se hva den duger til.  Duger den ikke så tenker jeg det blir en 9000-serie kontroller fra 3Ware, siden jeg har svært gode erfaringer med merket.  Har en 7810 for øyeblikket, men IDE diskene bør vel få lov til å hvile snart....  :)

Salaam,

Agrippa

7971758[/snapback]

Hva slags hovedkort har du, intel eller nvidia? Intels ICH8R har en ganske bra raidkontroller men du kan ha max 4 disker i et array. Til gjengjeld kan du dele dette opp i to forskjellige raid. Du kan f.eks sette opp en liten Raid 0 på første del av disken og oppnå høy ytelse og korte søketider, og et større Raid 5 på resten av plassen.

Kjører selv Raid5 på 4 sammsung 400GB disker og har en grei leseytelse på 170MB/s i snitt. Med det har jeg en CPU last på drøye 10%.

Se Toms hardware "southbrige battle" elns for ytelsestester av intel og nvidias brikkesett. Det er noe trøbbel med Nvidia som gjør at det går i taket på ca 130 Mb/s

Lenke til kommentar

Dette blir et nytt system, så hovedkort er enda ikke bestemt. Kandidater for øyeblikket er ASUS P5B Dlx WiFi eller Gigabyte GA-965P-DS4, begge med ICH8R. Ellers vil det bestå av:

E6600

4GB DDR800

4 x Samsung 500GB i RAID 5

2 x enkle SATA disker (foreløpig ubestemt)

2 x SCSI disker

8800GTX

Intel's Matrix tech er uaktuelt, da det vil være plenty disker. OS blir Vista x64.

Har du testet skriveytelsen under RAID 5? Leseytelsen vil stort sett alltid være ok, men skriveytelsen og CPU-bruk varierer jo stort mellom gode og dårlige kontrollere. Eller gjorde det før i alle fall - det er en stund siden jeg sist sjekket disse greiene.

PS - takk for tipset om testen hos THG. Interessant.

Endret av Agrippa
Lenke til kommentar
Dette blir et nytt system, så hovedkort er enda ikke bestemt.  Kandidater for øyeblikket er ASUS P5B Dlx WiFi eller Gigabyte GA-965P-DS4, begge med ICH8R.  Ellers vil det bestå av:

E6600

4GB DDR800

2 x SCSI disker

8800GTX

7972132[/snapback]

For SCSI diskene må du ha egen kontroller uansett. Både Gigabyte og ASUS har vel i utgangspunktet 6 SATA porter + 1 ekstra intern og en ekstern. Så det er ikke noe i veien for å kjøre alle diskene i raid rett på HK. Bruker selv P5B-e dl med 4 raptorer og intel matrix raid. Fungerer fint det. Hvis du mener belastningen på CPU blir for stor med en dårlig kontroller, ville jeg heller lagt noen lapper ekstra i bedre CPU, ikke i en relativt dyr kontroller. Men som sagt tidligere, det kommer an på hvor diskintensiv bruk du har.

Lenke til kommentar

SCSI kontroller innehas, jeg har kjørt med OS på SCSI disk i flere år. Utvilsomt noe av det lureste jeg noengang har funnet på.

Ellers er det vel heller tvilsomt om jeg "trenger" et profft RAID kort, det er mere snakk om å ville være komfortabel i vissheten om at alt fungerer optimalt.... Til tider vil en del GB bli overført til og fra arrayet, men ytelsen kan neppe sies å være kritisk. ;)

Nåvel, time vil sjå. Prøver innebygd kontroller først uansett og sannsynligvis duger den i massevis.

Lenke til kommentar

Vil absolutt ikke anbefale den innebyggede kontrolleren. Heller software-RAID da. (ja jeg er fan av det)

Jeg har et RAID5@1TB, HK-kontrolleren knelte totalt alle gangene jeg prøvde å kjøre det der. Akkurat samme skjer her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=705845&hl=

PCI-kontrollere putter og lasten uansett over på CPU, noe HK-RAID og gjør mener jeg. Og når ikke ytelsen er det aller viktigste er software-RAID like så greit å bruke. Jeg har ikke problem med å makse 100Mbit med overføring ved skriving til RAIDet for å si det slik ;)

Forøvrig blir ikke CPU-last et nevneverdig problem uansett hvis du har en "litt" ny CPU. (type over 1.5Ghz)

http://www.hwb.no/guide/lagring/raid5_med_...ws_server/26289 :)

Endret av Ueland
Lenke til kommentar
Dette blir et nytt system, så hovedkort er enda ikke bestemt.  Kandidater for øyeblikket er ASUS P5B Dlx WiFi eller Gigabyte GA-965P-DS4, begge med ICH8R.  Ellers vil det bestå av:

E6600

4GB DDR800

2 x SCSI disker

8800GTX

Intel's Matrix tech er uaktuelt, da det vil være plenty disker. OS blir Vista x64.

Har du testet skriveytelsen under RAID 5?  Leseytelsen vil stort sett alltid være ok, men skriveytelsen og CPU-bruk varierer jo stort mellom gode og dårlige kontrollere.  Eller gjorde det før i alle fall - det er en stund siden jeg sist sjekket disse greiene.

PS - takk for tipset om testen hos THG.  Interessant.

7972132[/snapback]

Jeg har ikkje klart å få til scsi kortet på mitt p5b deluxe. Det fant ikkje kontrolleren som er en Adaptec 29160 LP. Men på mitt Asus P5WDG2 WS PRO fungerer scsi kortet mitt så det suser. Bruker dette i et pci-x spor.

PS: Brukte scsi kortet mitt på et DFI lanparty amd 64 hovedkort. Dette fungerte også fint. Da brukte jeg vanlig PCI slot.

Kanskje ikkje scsi kort fungerer med p965 hovedkort? Har ikkje sett noen som bruker det :hmm:

Lenke til kommentar

Hei,

dopus er inne på et meget virktig moment her som jeg mener ikke blir fremhevet godt nok.

Det er dette med KOMPATIBILITET fremover i tid.

Integrerte kontrollere er SVÆRT lite standariserte. Det er ofte stor variasjon produsentene mellom, og selv innen samme merke.

Skulle du en gang ønske å oppgradere så er det ikke bare å flytte arrayet fra en maskin eller et hovedkort til et annet dersom du har integrert kontroller.

Da er det store muligheter for at du vil miste det som er av data lagret på arrayet.

Dette da det er langt fra sikkert, og som jeg fikk forståelsen av når jeg sjekket dette i juletider heller untaket, at arrayet der portabelt.

Av denne grunnen ville jeg ha valgt et PCI/PCI-X komtrollerkort som kunne fulgt med til et nytt oppsett dersom maskinen skulle oppgraderes, eller problemer oppstod.

Jeg ville absolutt ha kjøpt et dedikert kontrollerkort til å håndtere RAID arrayet.

Softwareraid har jeg ingen erfaring med, og jeg skal dermed ikke uttale meg om det.

Ytelse skal jeg heller ikke si noe særlig om, det er det andre som vet mer om enn meg.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Jeg har ikkje klart å få til scsi kortet på mitt p5b deluxe. Det fant ikkje kontrolleren som er en Adaptec 29160 LP. Men på mitt Asus P5WDG2 WS PRO fungerer scsi kortet mitt så det suser. Bruker dette i et pci-x spor.

PS: Brukte scsi kortet mitt på et DFI lanparty amd 64 hovedkort. Dette fungerte også fint. Da brukte jeg vanlig PCI slot.

Kanskje ikkje scsi kort fungerer med p965 hovedkort? Har ikkje sett noen som bruker det  :hmm:

7977793[/snapback]

Det hørtes veldig rart ut om det ikke skulle fungere på P965-kort. Høres ut som en support-sak. Jeg ville ha forhørt meg på asus.com om det der hvis jeg var deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...