Gå til innhold

Problemer med partisjonene, haster!

Plecto

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har 5 partisjoner og 2 harddisker. C og E partisjonen på harddisk 1 har jeg installert windows på. Partisjon C bruker jeg ikke og hadde planer om å slette den for så å øke kapasiteten på Partisjon E. Nå har det seg sånn at det er C som er primary og alle andre partisjoner er logical. Hva har det egentlig å si om jeg bytter om fra primary til logical og omvent? Og hvordan får jeg slettet primary partisjonen for så å overføre til E partisjonen? Har forresten Partition Magic

Endret av Hektor123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt vanskelig å svare riktig her, på grunn at det mangler litt mer opplysninger.

Men jeg tar sjansen å nevne følgende.

En av dine disker har to partitioner. C:\ og E:\.

De andre er ikke aktuelle å nevne her.

Primær partition C:\ er sikkert din active partition og inneholder sikkert system filene. Den kan du ikke slette.

System partition erC:\

Samtidig du sier at E:\ windows, er en logisk partition eller stasjon. Hvis med logisk, du mener en logisk stasjon i en utvidet partition, så kan du ikke ha en logisk stasjon som systempartition.

Det går , men det er ikke normalt og det krever arbeid for å få det til.

Fra Windows, er muligheter for å utvide en partition, bare hvis plass til høyre er ledig.

Med PM er kanskje mulig å gå både til venstre og høyre. Jeg har ikke noe erfaring med det, men ut fra det du forteller, du kan risikere å få problemer hvis det gjelder din system og boot partition.

Anbefaller at du ser litt nærmare på det du har, før du utføre noe klikk.

I så fall du må miske C:\ til et minimum dvs. kanskje 2 GB, du kan ikke fjerne den, før du utvider E: mot venstere.

En C:\ på 2-3GB er ikke dårlig det, det er plass til pagefile der og, og resten E:\windows.

For at du skal få minst mulig problemer se litt på det med pagefile-. Den er altid activ. Men å flytte den fra den partition du skal jobbe med, provisorisk, vil du da klare å utføre oppgavene uten å stresse for mye systemet ditt.

Lenke til kommentar

Men C partisjonen min er ikke i bruk. Jeg har installert XP på E partisjonen og på partition magic står alle partisjonene untatt C som "extended". Trykker jeg "convert" kan jeg også endre disse til primary stasjoner. Da har jeg forresten litt ufrivillig trykt convert på C stasjonen og gjort den om til logical. Nå er den borte :S Har ikke helt turt å restarte pcen enda :p

Lenke til kommentar

System filene ser du som regel ikke før du -merke for vise system files og skjulte greier i kontrollpanel /mappealternativer.

De filene er NTLDR, NTdetect.com, boot.ini, ios.sys (den er merkelig file, som er ikke i bruk men som antivirus programmer må finne på en fast størrelse, og annet bull,.) + noe til, og en del andre filer som blir brukt i Dos sammenheng.

Veldig mange får det slik med reinstallasjoner osv. at system partition blir ikke den samme som den man installerer Windows.

Hos deg, du kan installere Windows på den andre disken du har og allikevel ha C:\ som system. Windows mappe betyr ikke alltid system.

Få håpe da at det som du har utført der er behandlet riktig av PM.

og at du får ikke problemer.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Installerte XP på en annen 20gb IDE harddisk for å se om det var mulig å bruke den som primær partisjon for så å boote opp den gamle xp installasjonen min, men det gikk rett vest. Fikk feilmelding under installasjonen at mappen "J:/" hadde noe problemer og greier. Koblet så ut mine s-ata harddisker for å gjennomføre installasjonen, det gikk fint, men da jeg koblet i s-ata harddiskene igjen finner jeg dem ikke i det hele tatt. Nå har jeg ikke installert SP2 på den 20gb harddisken, men jeg burde jo kunne se noe av de andre partisjonene i min datamaskin? Det gikk heller ikke ann å boote fra s-ata harddisken min nå.

Edit: Da fikk jeg denne 20gb harddisken oppe å gå med SP2 og PM. Det gikk ikke å gjøre E partisjonen til Primær, men det gikk med C partisjonen, men det hjalp ingenting. Etter at jeg fikk startet opp igjen gikk det nå faktisk ann å gjøre E partisjonen om til primær, men ga ingen forskjell.

Endret av Hektor123
Lenke til kommentar

Det var ikke bra dette nei.

Partition M, kan manipulere partisjon tabellen og skrive til andre sektorer som egentlig skal holder seg unna, men det viser seg ofte at den forårsaker bare problemer.

Hvis jeg klarer å tenke riktig nå, vil det beste av alt være å kontrollere en del sektorene og prøve å få systemet ditt slik den var.

Siden du har installert Windows på den andre disken, vil det være lettere å arbeide for deg, nettopp fordi du kan få tilgan til den disken som du har problemer med.

Du skal rette fokus på å se disken med en disk editor.

Du har en slik på din winCDplate, det er Dskprobe, og du finner i support.cab.

Hvis du søker på ---dskprobe-- vil den komme opp. Kopiere den diskprobe.exe på skrivebordet ditt.

Hvis du leser litt om hvordan du bruker det, vil du kunne skrive ut sector0, som viser partitionstabell på disken det gjelder.

Du kan skrive ut sector63 som viser bootsector.

å notere ned hvordan var partisjoner på disken før du forandret den, er godhjelp.

Det er ikke umulig å ordne opp i det, men hvis du kan kopiere alle dine viktige data over til disk, kan du selvfølgelig formatere og installere på nytt.

Du kan og, hvis det går, å editere partitionstabellen til slik den var og reinstallerer Windows.

Hva du vil velge å gjøre, deler jeg opp i det:

-lære en god del om hvordan dette fungerer, som vil gjøre det lettere å behandle dataen din

-få det til slik det var

-starte på nytt, men dog under forutsetninger, dvs. at installasjon av Windows går etter på dine krav denne gangen, og partitionering etter dine behov.

Du kan kjøre Windows tross alt fra den 20GB, noen dager.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Tusen hjertelig takk for hjelp :D

Nå ble det vanskelig :S Formaterte for ikke så alt for lenge siden og det er mye jobb å få alt oppe å gå (har en rekke programmer jeg må ha inn og som jeg bruker).

Hva vil du si tar lengst tid av dette? Jeg har litt peil på dette og har stridt med harddisker og partisjoner siden tidenes morgen, men helt på dette stadiet er jeg ikke. Jeg har også en del kjempeviktig materiale på pcen (en ganske mange GB for å si det sånn så backup er ute av bildet) så hvis det blir noe sjansespill det her så rykker jeg litt tilbake. Hva er sjansene for at noe går galt hvis jeg bestemmer meg for å gjøre det slik det var, og hvor sikker er du på at det fungerer?

Lenke til kommentar

Å undersøke hvordan det står til med disken din krever ikke lang tid.

De sektorene jeg snakker om her vil vise hvordan det står til.

Å starte med å beskrive hva av feilmeldninger du får når du starter med denne disken, og ikke noe anet tilkoplet vil være en start.

Det er noe annet som er brukt her på forumet fra hårek for å undersøke de sectorene som er aktuelle her. Han bruker noe som.. mbrlister. Så vis du søke etter det og laste ned vil det hjelpe.

Så enten du finner den og kjører den og vedlegge utskriften her, eller du bruker dskprobe. Dskprobe vil du ha behov for uansett for å forandre.

Om det tar lang tid, og om det går an å ordne opp i det, er avhenging av hva som er forandret der.

Så , feilmeldninger du får når du starter opp, utskrift av en del sectorer, som vi kan se, og det du kan utføre med dskprobe vil avgjøre det hele.

Mulighet for å få det til er ikke mulig å si noe om før du tar utskrift an denne disken.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Når jeg prøver å boote fra harddisken får jeg bare denne standard meldingen om at det ikke er noe boot devices som er mulige å boote.

Har nå fått Disk Probe oppe å gå, men får ikke gjort stort. Alle funksjoner gir feilmeldingen at "there is no fysical or logical drive open". Prøver også å åpne physical drive men det skjer ikke stort hvis jeg gjør det.

Lenke til kommentar

Først der du på diskene dine under diskbehandling.

Det som du vil her er å se på disk nr på venstre side. Det der disk0, disk1 osv.

Disk nr til disken det gjelder, er disk nr som du skal bruke med dskprobe.

-åpne dskprobe

-klikk drivers-klikk physical drives.

Nå ser du diskene i felten –avable disker.

Du skal dobbel klikk på disken det gjelder, og klikk på set active og klikk OK.

Nå kan du klikk på sektors---klikk read.

Du leser sector0 på disken din nå.

Nå hvis du klikk på read—klikk read og skriver et tal du vil på felten Starting Sector, så vil du se denne sectoren. I din tilfelle kan du skrive 63 og da er sector 63 fram.

Hvis du kan ta bilde av det og vedlegger her, så ser vi på det.

Lenke til kommentar

Nei, jeg tror nesten jeg går for en ny formatering. Da får jeg også fjernet denne C partisjonen, noe jeg ikke får gjort hvis jeg gjør det om til sånn det var. Tusen takk for hjelpen forresten ;)

PS: Hvordan blir det forresten å formatere den heligheten her nå to partisjoner er primær? :S

Lenke til kommentar

Så lett var det ikke :@ XPen min er uten SP2 så den finner ingen partisjoner (Bare "uten partisjoner: 130gb" før installasjonen. Begynner jeg å ordne med de gbene der går det rett vest med alt vikig jeg har på pcen :p Må da antagelig få tak i en SP2 xp cd :S

Lenke til kommentar
Nei, jeg tror nesten jeg går for en ny formatering. Da får jeg også fjernet denne C partisjonen, noe jeg ikke får gjort hvis jeg gjør det om til sånn det var. Tusen takk for hjelpen forresten ;)

PS: Hvordan blir det forresten å formatere den heligheten her nå to partisjoner er primær? :S

7976247[/snapback]

Ike blande det med primære partitioner på en disk. Du kan ha 4 primære partitioner på en disk, herav en aktive. (dvs. en disk kan deles i c:\, d:\, e:\ f:\, alle primære)

Du kan ha 3 primære og en extended partition på en disk, summen blir 4.

Men på den extended partition du kan ha så mange logiske du vil.

(dvs: c:\, d:\ e:. og en extended. hvor du kan ha f:\ g:\ og mange andre.)

En extended partition kan du verken gi bokstav eller formatere. Man må opprette logiske stasjoner på den, for å bruke den.

Lenke til kommentar
Så lett var det ikke :@ XPen min er uten SP2 så den finner ingen partisjoner (Bare "uten partisjoner: 130gb" før installasjonen. Begynner jeg å ordne med de gbene der går det rett vest med alt vikig jeg har på pcen :p Må da antagelig få tak i en SP2 xp cd :S

7976560[/snapback]

Uansett om det viser 130GB, du kan ikke snakke om å formatere, samtidig som du skal ta vare på det du har.

En repair installsajon krever at du formaterer ikke, dvs filsystem forblir som den var.

Når du snakker om å formatering, det detyr i grunn at disken, med en nyopprettet partition kan ikke brukes til noe før du formaterer den.

Og en formatering er ikke egentlig nødvendig om du ikke har feil på disken din, og om du ikke skal skifte file system. Fra ntfs til fat eller noe annet.

Nå, det som er viktig å forstå er følgende:

Hvis partition M har forandret på entries i partionstabell, vil IKKE være mulig å reinstallere og håpe på det, av den samme grunn at den starter ikke. Windows forstår ingeting av det der.

Så vær forskiktig med denne disken og hva du gjør hvis du skal ha noe data fra den.

Det virker kanskje vanskelig alt dette, men det er ikke det, det er system i det heile.

For meg:

Starte på nytt for deg, på eget hånd, betyr slette alle partitioner, opprette en ny eller 2, deretter formatere, og så installere Windows.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...