Gå til innhold

Samling av linker om Microsofts skitne metoder.

Anbefalte innlegg

Alle kan gjøre feil, det er mer når det begynner å gjenta seg flere ganger at ting begynner å bli betenkelig. Ganske besynderlig at MS nå etterhvert har pådratt seg et så skittent rykte at mange nå bare trekker på skyldrene og sier: "Vel det var jo bare som forventet." :ohmy:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Som sagt så trenger vi ikke gå så langt.

Millionbot til Tine

http://e24.no/naeringsliv/article1650119.ece#VG

7976388[/snapback]

Jepp, det er godt de fikk en streng straff. Håper det er til passe skrekk og advarsel for andre bedrifter som tenker på tilsvarende ting.

Her er forresten pressemeldingen til konkurransetilsynet.

Ellers så får jeg bare takke Tine for å ha gjort meg mer oppmerksom på merker som Synnøve finden, Q-melk osv. :)

Redigert: Ups, jeg trodde jeg svarte i en annen tråd. (Såpeboksen).

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jepp, men nå er jo det i en litt annen målestokk også. Microsoft fikk straff for en konkurransehemming som hadde rammet 492 millioner europeere, mens Tine fikk straff for en konkurransehemming som rammet 4,6 millioner nordmenn. Målt per innbyger så fikk Microsoft en bot på nesten halvparten av det tine fikk:

Tine: ca 9,7 kroner per innbygger

Microsoft: ca 5,8 kroner per innbygger.

Begge deler er å regne som myggstikk i regnskapene.

Tine har en årlig omsetning på 14,7 milliarder kroner, ca 326 ganger mer enn engagsboten.

Microsoft har en årlig omsetning på 270 milliarder kroner, ca 100 ganger mer enn engangsboten.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

http://en.wikipedia.org/wiki/Embrace,_extend_and_extinguish

Jøss! Jeg visste at M$ har brukt den strategien aktivt i lang tid, men ikke at de faktisk bruker det som et internt begrep og at det er bekreftet gjennom rettsprosesser.

"Embrace, extend and extinguish,"[1] also known as "Embrace, extend, and exterminate,"[2] is a phrase that the U.S. Department of Justice alleged[3] was used internally by Microsoft[4] to describe their strategy for entering product categories involving widely used standards, extending those standards with proprietary capabilities, and then using those differences to disadvantage its competitors.
Lenke til kommentar

Og alt dette kan man stole på ja?

Synes veldig mye av det er oppgulp fra Linux-fanboys.

ENDRET: Spesielt denne:

Microsoft accused of encouraging piracy

"Microsoft initially encouraged piracy to make its operating system popular"

8080885[/snapback]

/endret.

Og hva med Apple? Microsoft har med Vista gått inn for å bruke standardiserte åpne format, som docx, xlsx som hvem som helst kan bruke. Men så skal de få klage på at de bytter format. Og enda bedre: Det er et argumenter for linux-fanboys hvorfor _ikke_ bruke Office. Før klagde de over at formatene ikke var åpne. Nei, det handler ikke om de liker funksjonene eller ikke, det er det at de er fanboys.

Og Apple, ja? Låser sanger fra iTunes til iPod. Men det er helt greit, for alle eier en iPod, nesten. Men det er ikke greit når "alle" allikevel brukte Office 2003.

Nei, det alle har i mot Microsoft skjønner jeg ikke.

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar
Hvorfor syter så mange over metodene til microsoft når de samtidig bruker produktene deres?

Det er dobbeltmoral av øverste hylle.

Problemet her er ikke microsoft, men at folk oppfører seg som en flokk med sauer.

8108989[/snapback]

For det første: Hva vet du om hva folk bruker?

For det andre: Har man ikke lov til å kritisere noe så lenge man faktisk bruker det? Må jeg feks. flytte ut fra Norge før jeg klager på landet?

For det tredje: Ikke alle har et valg. Dessverre er det ofte slik at i mange tilfeller er det svært mange avgjørelser har man ikke selv noen innvirkning på. Bruk av OS på arbeidsplassen kan være ett av dem.

For det fjerde: Denne tråden handler om Microsoft, ikke om sauene som støtter dem.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva alle her bruker, men jeg vet det er en haug med dobbeltmoralister der ute et sted.

Selvsagt kan man klage landet sitt uten å flytte til utlandet, men det er kanskje på tide å foreta seg noe dersom man får seg et naziland uten sidestykke.

Og de som har et valg bør benytte seg av det valget. De som ikke har det synes jeg får benytte seg av den innflytelsen de har.

Og sauene som støtter microsoft synes jeg er relevant i denne tråden. Det er de som kan for at microsoft er blitt det de er blitt.

Lenke til kommentar
Og hva med Apple? Microsoft har med Vista gått inn for å bruke standardiserte åpne format, som docx, xlsx som hvem som helst kan bruke. Men så skal de få klage på at de bytter format. Og enda bedre: Det er et argumenter for linux-fanboys hvorfor _ikke_ bruke Office. Før klagde de over at formatene ikke var åpne. Nei, det handler ikke om de liker funksjonene eller ikke, det er det at de er fanboys.

Hvem snakker om fanboys? :whistle:

Typisk tegn på MS-fanboy er at enhver diskusjon som omhandler MS omgjøres til kritikk av Apple. Du må selvsagt få lov til å kritisere Apple, eller sågar hate dem over alt på jord, men gjør det et annet sted. Det er off-topic i denne tråden, som er en ren samletråd om MS.

Du lurer på hvorfor linux-folk ikke bruker MS Office nå? Vel, for det første fins jo Office 2007 bare til Windows, så det kan kanskje være en grunn. Jeg betaler ikke opp mot 10.000,- for å kjøpe Vista+Office 2007 bare pga et nytt XML-format når jeg er fornøyd med linux+OpenOffice.

OpenXML-formatene er åpne, men ikke standarder slik som HTML o.l. fordi de er utvikler av Microsoft alene, og er tydelig laget primært av hensyn til kompatibilitet med de gamle binære formatene, og derfor dårlig egnet som nye åpne standarder siden de er så komplekse.

Hvorfor kunne ikke MS bare støtte ODF som OpenOffice bruker? Det formatet kom tross alt først, og brukes av mange brukere allerede. Ingen vits å finne opp kruttet på nytt. Men så er det jo typisk MS å ikke ville bruke et format som andre har utviklet. :thumbdown:

Og Apple, ja? Låser sanger fra iTunes til iPod. Men det er helt greit, for alle eier en iPod, nesten. Men det er ikke greit når "alle" allikevel brukte Office 2003.

Igjen trekker du inn Apple, men hva oppnår du med det?

For det første er jeg ingen stor fan av Apple, og har aldri eid verken en Mac eller iPod.

Men enda viktigere: Apple blir for tiden kjørt hardt av bl.a. norske forbrukermyndigheter, og har fått pes i EU pga deres lock-in. Ja, fra norske myndigheters side vil jeg påstå at Apple opplever mer motbør for tiden enn Microsoft. Kjente du ikke til dette? Eller er du så blind i forhold til kritikk av Microsoft at du ikke legger merke til at også andre selskaper får gjennomgå hvis de bruker ufine metoder. Microsoft er bare mye større og involvert i langt flere markeder - derfor får de også naturlig nok mer kritikk enn f.eks. Apple.

Nei, det alle har i mot Microsoft skjønner jeg ikke.

8108848[/snapback]

Man kan ikke forstå alt her i verden vet du :D

Noen ønsker seg rett og slett litt mer åpenhet og valgfrihet i softwarebransjen. Akkurat som at det hadde vært kjipt hvis Rimi eide alle butikker i hele landet, eller at det ikke fantes noen andre kafeer eller restauranter enn McDonalds.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Hvorfor syter så mange over metodene til microsoft når de samtidig bruker produktene deres?

Fordi en av grunnene til at mange må bruke Microsoft-produkter er metodene deres. Har du prøvd å kommunisere med folk som ikke er geeks? De sender alltid PowerPoint-presentasjoner, Word-dokumenter, bruker MSN, osv. På nettet må man bruke Windows Media Player, og så Internet Explorer da, fordi mange sider ikke funker i Opera og Firefox.

At man bruker Windows betyr nødvendigvis ikke at man mener det er det objektivt beste operativsystemet eller at man ikke kan kritisere Microsoft for all ondskapen firmaet står for.

Lenke til kommentar
Kan ikke akkurat kalle meg Microsoft fanboy, jeg er bare lei av folk som prater om ting de ikke har peiling på, og gjør alt så mye verre og større når det kommer til MS.

8111612[/snapback]

Om du mener folk kommer med feilaktigheter i tråden, så forslår jeg at du påpeker de.

AtW

Lenke til kommentar
Noen ønsker seg rett og slett litt mer åpenhet og valgfrihet i softwarebransjen. Akkurat som at det hadde vært kjipt hvis Rimi eide alle butikker i hele landet, eller at det ikke fantes noen andre kafeer eller restauranter enn McDonalds.

8111142[/snapback]

Kompabiliteten vil jo bli dårligere jo flere standarder det er. Misforstå meg rett, jeg er for åpne standarder, men ikke i den grad at alle kan lage sin egen standard og på den måten gjøre ting enda mer tungvint for forbrukeren.

Lenke til kommentar

8111142[/snapback]

Kompabiliteten vil jo bli dårligere jo flere standarder det er. Misforstå meg rett, jeg er for åpne standarder, men ikke i den grad at alle kan lage sin egen standard og på den måten gjøre ting enda mer tungvint for forbrukeren.

8112726[/snapback]

Man kan jo ha for mange lukkede standarder også, for mange er vel ikke bra uansett om det er lukket eller åpent...

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...