Gå til innhold

Atheist - Technical death metal pioneèrs


MrHaze

Anbefalte innlegg

Synges eller growles det?

8829955[/snapback]

 

Tjæ, ingen av delane, eigentleg. Det er langt ifrå clean-vokal, men samtidig langt ifrå growling. Thrash-vokal, kan den vel kanskje gå under. Rask og aggressiv, men ikkje djup, på ein måte. Sjekk sampla eg linka til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Tjæh. Kjem jo an på bandet det. Det kan vera alt frå spesielle teknikkar brukt i musikken (Necrophagist), til sære taktartar, sære rytmar (Immolation), sære akkordar (The Allseeing I, t.d. Immolation), etc. Musikk som er meir teknisk enn gjennomsnittet, på ein måte.

Lenke til kommentar
Med andre ord, de legger mer vekt på at musikken deres skal være "riktig etter boka"?

9004996[/snapback]

Snarere tvert i mot. De tidlige tekniske metal bandene sprengte grenser for hva som var lov innen sjangeren og dret i grenser. Bare se på Cynic, overpositive tekster om new age, rar-lyd vokal.. og ja i det hele. Atheist var vel ikke akkurat etter "boken" i sin tid heller.

 

Nja... Altså, Dream Theater er jo teknisk som faen, men ikke regnet som teknisk metall. Jeg ser på teknisk metall(til hvis grad) som synonym til metal-fusion/jazz metal. Ofte en del jazz/fusion i musikken. Den tar også utgangspunkt i death metal(riffestilen i hvertfall) og har en teknisk variant av den. Det er en slags spesiell sound. Ofte growl, eller growl-aktige vokaler(Spiral Architect er et unntak.)

 

Eller så kan du bare se enkelt på det: ekstrem variant av prog metal..

Endret av TLZ
Lenke til kommentar
Med andre ord, de legger mer vekt på at musikken deres skal være "riktig etter boka"?

9004996[/snapback]

 

Det blir lagt stor vekt på låtskriving i teknisk death, ja, men som TLZ seier, så var eindel av banda innan tech death rimelig grensesprengande og nyskapande når dei kom ut (og mange av dei er det fortsatt). Slik som allereie nevnte Cynic, pluss Atheist, Lykathea Aflame, Immolation, Gorguts (Obscura-albumet), etc.

Dette blir eit jævla rotete innlegg. Men som sagt, stor fokus på låtskriving, pluss å spela tight, i motsetning til f.eks. Sodom - In the Sign of Evil, Burzum-platene, etc. Det handlar vel om å vise tekniske ferdigheitar, samtidig som det fengar, noko som ikkje alltid er like lett å få til.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Cynic, Death, Gorguts, Spawn of Possession, Sleep Terror, Martyr.. Finnes haugevis med technical death metal band, men må si meg enig i mange her på forumet at ingen overgår Atheist. Selv om jeg regner Death som mer vanlig death metal/progressiv metal, så er Atheist et band jeg kan høre på i flere timer uten å gå lei. Selv mener jeg Elements er det beste jazz-fusion/death metal albumet noensinne.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...