Gå til innhold

Raid 0+1 hensiktmessig?

Anbefalte innlegg

Holder for tiden på å bygge meg en ny pc og tenkte på Raid 0+1 i den forbindelse.

Har bestillt følgende:

1 stk Asus M2N32-SLI Deluxe/Wireless Edition (har fått)

1 stk AMD Athlon 64 X2 4200+ sokkel AM2

1 stk OCZ DDR2 PC2-6400 Platinum XTC Dual Channel 2GB (2x1024MB) KIT

4 stk Samsung SpinPoint P80SD 80GB SATA2 8MB 7200RPM

1 stk Samsung SpinPoint T133 400GB SATA2 16MB 7200RPM

1 stk Zalman CNPS9700LED Ultra Quiet CPU (står i min nåværende pc)

1 stk Coler master Stacker (Min nåværende pc)

1 stk SAMSUNG DVD-ROM 16X/48X SATA

1 stk Mist 500W Psu (står i min nåværende pc)

Prosessoren skal jeg bytte ut med en av de følgende:

AMD Athlon 64 X2 6000+ eller en AMD Athlon 64 FX-62 hva er foresten det beste valget her?

Kjøper CPU fra Ebay tror jeg, mye billige der :)

Noen som har noen innspill på hvordan det blir med Raid 0+1 på dette oppsettet?

vil det bli noen ytelse forbedring?

jeg ville ha Raid 0+1 da jeg vil ha både sikkerhet og ytelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hmm, du får 2xRAID0, dvs. to disker i hvert raid. Hver av dem på 160Gb. Disse igjen danner RAID1 (speiling).

Da er det jo bedre å 4 disker i RAID0 (320Gb) og speil på den siste 400Gb'en. Mye bedre ytelse men du 'mister' 80GB. Eller kansjke det var dette du tenke på i første omgang?...

Ps; Har du erfaring med eBay? Har lyst på noe derfra til rundt 7k, men veit ikke om jeg tør....

Lenke til kommentar
Hmm, du får 2xRAID0, dvs. to disker i hvert raid. Hver av dem på 160Gb. Disse igjen danner RAID1 (speiling).

Da er det jo bedre å 4 disker i RAID0 (320Gb) og speil på den siste 400Gb'en. Mye bedre ytelse men du 'mister' 80GB. Eller kansjke det var dette du tenke på i første omgang?...

7967448[/snapback]

Jeg skulle til å foreslå noe tilsvarende:

- 4*80GB i Raid0 = 320GB

- 400GB manuell backup (ikke Raid1)

Hensikten med det er mer enn å få utnyttet hele 400GB-disken. Hvis Raid-kontrolleren ryker, en disk ryker eller du sletter ting ved et uhell så er det mye tryggere å gjøre backup manuelt. Det gjør også ting enklere hvis du velger å ta ut de 80GB-diskene og sette inn en stor disk der i framtida.

Lenke til kommentar

Ps; Har du erfaring med eBay? Har lyst på noe derfra til rundt 7k, men veit ikke om jeg tør....

7967448[/snapback]

Trenger egentlig ikke mer enn 160gb, den på 400 gb skal jeg bare ha filmer å musikk å sånn på er ikke livsviktige filer altså.

Har kun gode erfaringer med Ebay, men jeg har kun handlet fra brukere med gode karakterer.

Jeg kommer nok til å svi av noen tusinger denne mnd på Digitalt videokamera, så får vi se på Cpu i neste mnd.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

i dag fikk jeg satt det hele i stand, fikk minnebrikkene og nå sitter jeg og skriver på min Vista PC med Raid 0+1.

Var litt styr med drivere å sånn, da jeg ikke kunne bruke driver cd'en fra Asus, men fikk det til etter mye om og men og jeg må si at foreløpig så er det stabilt og kjapt, ikke hatt noen problemer med noen programmer heller ennda. :D

Lenke til kommentar

- 4*80GB i Raid0 = 320GB

7967610[/snapback]

Trenger egentlig ikke mer enn 160gb, den på 400 gb skal jeg bare ha filmer å musikk å sånn på er ikke livsviktige filer altså.

7972605[/snapback]

Du kan fortsatt dele opp disken på den måten du ønsker:

C: OS. 160GB partisjon på Raid0-arrayet med totalt 320GB

D: Manuell backup. 160GB partisjon på Raid0-arrayet med totalt 320GB

E: Lagring for filmer etc. 400GB partisjon på 400GB-disken.

Fordelingen av plass mellom C: og D: kan justeres på forhånd etter ønske. Du får også 4xRaid0-ytesle i stedet for 2x-Raid0 ytelse på OS-disken om du gjør det på denne måten. Om ikke ennå mer på grunn av høyere transfer-rate på begynnelsen av disken enn på slutten. Raskere aksesser betyr det også.

Jeg foretrekker manuell backup, men det kan også settes opp med automatisk backup via programmer om du ønsker det. En ISO av C:-partisjonen bør ligge på 400GB-disken i tilfelle Raid0-arrayet kræsjer.

Lenke til kommentar

- 4*80GB i Raid0 = 320GB

7967610[/snapback]

7972605[/snapback]

Du kan fortsatt dele opp disken på den måten du ønsker:

C: OS. 160GB partisjon på Raid0-arrayet med totalt 320GB

D: Manuell backup. 160GB partisjon på Raid0-arrayet med totalt 320GB

E: Lagring for filmer etc. 400GB partisjon på 400GB-disken.

Fordelingen av plass mellom C: og D: kan justeres på forhånd etter ønske. Du får også 4xRaid0-ytesle i stedet for 2x-Raid0 ytelse på OS-disken om du gjør det på denne måten. Om ikke ennå mer på grunn av høyere transfer-rate på begynnelsen av disken enn på slutten. Raskere aksesser betyr det også.

Jeg foretrekker manuell backup, men det kan også settes opp med automatisk backup via programmer om du ønsker det. En ISO av C:-partisjonen bør ligge på 400GB-disken i tilfelle Raid0-arrayet kræsjer.

8051625[/snapback]

Ja nå kjører jeg jo med Raid 0+1 da, altså Speiling og Striping, Økt ytelse og sikkerhet med andre ord :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...