klompa Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 Familieforøkelsen tvinger ut den store 3 dørs astraen og inn skal en stasjonsvogn av en eller annen type. Da har vi tenkt litt på Avensis, Vectra og Passat. Diesel og rundt 100-126 hk. Forøvrig også tenkt litt på Touran o.l. Spørsmålet blir om en skal kjøpe ny bil, eller om en skal kjøpe en brukt som har gått 1-3 år? Jeg synes ikke forskjellen i pris er altfor stor mellom en ny bil og en bil som har gått 1-3år. Ser heller ikke ut som bruktbilene har gått noe ned i pris, selv om nybilene gikk ned rundt 20' ved nytt år. Mange mener at å kjøpe nybil har blitt bedre de senere årene, ettersom bl.a. verkstedpriser og dele priser har gått opp endel, dette er jo noe en er mer utsatt for ved bruktbilkjøp... synspunkter? Ser forøvrig at Touran ramler veldig kjapt i pris. Noen som har en formening om hvorfor? Lenke til kommentar
MercedesMotor Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 Familieforøkelsen tvinger ut den store 3 dørs astraen og inn skal en stasjonsvogn av en eller annen type. Da har vi tenkt litt på Avensis, Vectra og Passat. Diesel og rundt 100-126 hk. Forøvrig også tenkt litt på Touran o.l. Spørsmålet blir om en skal kjøpe ny bil, eller om en skal kjøpe en brukt som har gått 1-3 år? Jeg synes ikke forskjellen i pris er altfor stor mellom en ny bil og en bil som har gått 1-3år. Ser heller ikke ut som bruktbilene har gått noe ned i pris, selv om nybilene gikk ned rundt 20' ved nytt år. Mange mener at å kjøpe nybil har blitt bedre de senere årene, ettersom bl.a. verkstedpriser og dele priser har gått opp endel, dette er jo noe en er mer utsatt for ved bruktbilkjøp... synspunkter? Ser forøvrig at Touran ramler veldig kjapt i pris. Noen som har en formening om hvorfor? 7967156[/snapback] Hadde jeg vært deg ville jeg heller kjøpt Audi A6 Stasjonsvogn, billig, fin, kvalitet hele veien og bra familiebil. Setter du på 18" felgere på A6 blir den ganske kul, med stor plass. Kjøp den du liker best... Srry for at jeg ikke svarte på spørsmålet ditt, Lenke til kommentar
tunam85 Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 Svogeren min skal selge merce stv,knalltøft bil 18" og senket.Den tøffeste merce i strøket her. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 Jeg ville ha gått for en ny bil, husk partikkelfilter hvis du kjøper ny diesel, hvis ting går som man tror er det partikkelfilterert lønnsomt og ha innstallert. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 Passat. Kjører bedre enn Touran, ser bedre ut, er vel ørlite mer drivstofføkonomisk kan jeg tenke meg. God 1,9-liters TDi som drar fint, bruker lite, er dog ikke lydløs, men det er det egentlig vanskelig å unngå om du ikke skal bruke mye penger. Skal du ha nye Passat bør du ha diesel, har du muligheten går du for 2-liters-dieselen, som drar mer enn godt nok for en familiebil, nydelig mellomaks og bra vibrasjons- og støybilde. Lenke til kommentar
kennyo Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Prøv alle aktuelle biler! Det er vel mitt beste råd til deg. Smaken er så forskjellig, det har vi akkurat fått erfare selv. Vi ble varmt anbefalt både Touran og S-Max selv. Men etter vår smak, var dette de desidert verste bilene å kjøre av alle vi prøvde. Og vi prøvde MANGE! Biljournalister og mange nordmenn generelt, virker som de har en forkjærlighet for knallharde seter, lite standardutstyr og sportslige kjøreegenskaper. Vår smak er en helt annen. Vi ville ha komfort, rikelig utstyr og plass, og lave driftsutgifter / utslipp. Så vi endte opp med en Citroën C5, og har aldri angret et sekund på det! Men som sagt: PRØV de aktuelle bilene du! Og gjør deg opp din egen mening, ut fra dine kriterier. Ny eller brukt? Tja, vi endte opp med en 4 mnd. gammel bil, som hadde under 6000km på telleren. Det verste verditapet var da "overstått", og nybilgarantien gjelder fortsatt lenge. Men for alt i verden: Følelsen av en HELT ny bil som bare er din fra dag 1, den følelsen er jo også ganske "priceless". Så du får nesten dømme selv. Lenke til kommentar
Olsenhower Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 (endret) Følelsen av en HELT ny bil som bare er din fra dag 1, den følelsen er jo også ganske "priceless". Så du får nesten dømme selv. 7975064[/snapback] Helt enig! Men er den følelsen virkelig verdt så mye penger? Det er greit nok hvis en kan kjøpe en ny bil uten å merke det særlig økonomisk, men hvis lommeboken skriker etter mat, så ville jeg kjøpt brukt. Min lommebok skriker kontinuerlig, og jeg er ikke i tvil om hva jeg ville valgt. Dessuten vil en ikke kunne merke noe særlig at bilen er brukt dersom den er 5 måneder gammel og rengjort av folk som kan rengjøre skikkelig. Av de tre bilene trådstarter har nevnt, ville jeg tross min venns erfaring valgt Passat (jeg liker utseende best kontra de to andre alternativene). Denne vennen av meg som er i samme situasjon som trådstarter kjøpte en 5 år gammel Passat st.vogn som bil nr. 2 siden han fikk en datter i fjor, og det går ikke en dag uten at han banner når han er ute og kjører i den. Den går visst veldig ujevnt, harker og har til og med dauet i lyskryss. Bilforretningen sa ordrett at "ingenting var galt, det skulle være slik". Jeg regner med at verkstedet tar feil. Hvis ikke, så revurderer jeg valget mitt. Min bastante venn skal hvertfall aldri ha Volkswagen igjen. Det er vel mest verkstedets feil, akkurat det, da. Endret 19. februar 2007 av zuperMensch Lenke til kommentar
fAight Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Audi A6 stv er jo fine, men kanskje en smule overpriset. Eller så kan du gå for den litt mindre A4 stv. Den har jeg selv lyst på. Er du økonomisk fornuftig så kjøper deg en Skoda Octavia stv.; Audi-deler med tjekkisk klistremerke. Eller så er både de nye Passat'ene og Avensis'ene vel så bra. Hadde ikke sagt "nei takk" til en svart Avensis, med 19", for å si det sånn... Lykke til! Lenke til kommentar
kennyo Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Vet du hva: De VW vi har kjørt, har også gått ujenvt! Kjørte en VW Golf 2005 1,6 bensin, den fusket og hostet som en 80-åring som har røyka hele livet sitt... Og ifm. siste bilkjøp kjørte vi en 2006 Touran med VW sin velkjente 1,9l dieselmotor i. Merkbare vibrasjoner i bilen! Og clutchen virket som den hørte hjemme i et produkt som helst er å finne i nattbordskuffen til en god del kvinner... Mulig det bare var vi som var uheldig med disse bilene, men nå har jeg jo hørt om tilsvarende fra både deg og flere andre også, så det må jo være grunn til å stille spørsmål ved VW kvaliteten... Ellers helt enig med deg når det gjelder ny/brukt vurderingen. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Ny eller brukt? Tja, vi endte opp med en 4 mnd. gammel bil, som hadde under 6000km på telleren. Det verste verditapet var da "overstått", og nybilgarantien gjelder fortsatt lenge. Men for alt i verden: Følelsen av en HELT ny bil som bare er din fra dag 1, den følelsen er jo også ganske "priceless". Så du får nesten dømme selv. 7975064[/snapback] Og hvor mye lavere pris hadde denne enn en splitter ny bil? Jeg tenker også på den skrekkelige omregistreringsavgiften. Hvor mye kostet den om jeg tør spørre? Lenke til kommentar
gorber Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Jeg kan absolutt anbefale en Citroen C5. Større stasjonsvogn skal du lete en stund etter, og sammenlignet er en større bil enn Passaten. Med turbodiesel er den en fryd å kjøre. Jeg har kjørt begge bilene på jobb, senest i dag en Passat som var gått 900 kilometer. Men det er litt smak og behag, Passat'en er kulere enn Citroen. Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Hvis man f.eks kjøper en helt ny Toyota Avensis 1,8 SOL, så koster denne ca 300 000 (ihvertfall veiledende pris hos Toyota). Klarer man seg med en 2 år gammel tilsvarende bil, koster disse rundt 230 000. 70000 mindre. Går man ned enda et år, kan du få tak i en slik bil, til 162 000. Så dette er tydeligvis en bil som taper seg mye i verdi på bare 3 år. Ang Passat, så er verditapet enda større, ihvertfall hvis man sammenligner nybilrprisen, med bruktmarkedet. Så jeg ville nok sjekka bruktmarkedet før jeg vurderte å kjøpe ny bil, ja. mvh Pantera Lenke til kommentar
kennyo Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Til kremt: Beklager at jeg ikke er en kløpper på sitering... Men for å svare deg: Vi betalte 340.000,- ferdig på vei for den, og nypris hadde da vært ca. 375.000,- med alt ekstrautstyret vi fikk med (Skinninteriør (ca. 20.000), svingbare xenon, afil (ca. 11000), diverse praktiske ting i bagasjerommet + litt til) Så avslaget var ganske bra, vil jeg si! gorber: Hvilken bil som er den kuleste av C5 og Passat, er vel opp til øyet som ser. Personlig syns jeg Passat er veldig kjedelig og lite moderne, men det er nå min smak. Andre er nok enige med deg. Lenke til kommentar
Mortis360 Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Ta en titt på Honda Accord Tourer Diesel, veldig god bil, sterk diesel og den koster ikke skjorta. ~ Medion Lenke til kommentar
egil88 Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Hvis du klarer deg med litt mindre plass enn Passat bør du kikke på Volvo V50, premium følelsen er høyere enn Passat, og 2 liters dieselen drar godt ifra. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Egil, mannen er ute etter en stasjonsvogn, ikke en fyrstikkeske. Jeg hadde en slik hjemme en helg, og jeg har faktisk vesentlig bedre plass i min Saab 900 til barnevogna mi. V50 er alt, alt for liten, spesielt i forhold til trådstarters behov. Og, forskjellen i ytelse mellom den og Passat eller Citroen C5 med turbodieselmotor er utelukkende marginal. Lenke til kommentar
mariula Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 (endret) Har prøvd mange bruktbiler den siste tiden. Audi A6 2,4Man, Audi A6 2,4 Aut, Volvo S80 Aut, BMW 520 Aut, Peugeot 607 Aut, Saab 9-5 2,0T Man, Saab 9-5 2,0T Aut. Av disse bilene ville jeg gått for Saaben. Synes den var en bil som ga litt av alt. Kjøreglede, komfort, plass, utstyr, kvalitet. Alt sammen til en overkommelig pris. Audiene var like dyre, men langt lavere utstyrt. BMWen var langt dyrere. Peugeoten var kanskje den mest komfortable, men kanskje på bekostning av litt sportslig kjøreglede. Som sagt. Mitt valg blir Saab 9-5 når jeg skal kjøpe bil. Den er i tillegg en av de sikreste bilene du kan befinne deg i. Tar du steget opp til 2,3T får du en bil med rikelige krefter hvis du vil ha det også. 2,0t holder likevel for de fleste. Lykke til med valget Endret 26. mars 2007 av mariula Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå