Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp på en oppgave, termofysikk, 2fy.

Anbefalte innlegg

Oppgave a klarer jeg her fint, men ikke b.

Fra a vet vi at når luften har temperaturen 122 grader c. Formelboken gir og at fordampningsvarmen til vann er 2,26*10^6J/kg.

Som svar i b) får jeg 2,47kg, men det skal være 2,35.

Min framgangsmåte: Jeg regnet ut masse luft i løpet av to timer, og vi vet at den går fra 122 grader til 50 grader, da kan vi regne ut hvor mye energi den har gitt fra seg i løpet av to timer Q=c*m*delta t, delta t=(122-50)

Denne varmen gikk til å fordame vannet, Q=l*m <=> m=Q/l l var her 2,26*10^6J/kg

Men jeg får fortsatt feil, kan dere hjelpe meg her please?

post-122042-1171749252_thumb.jpg

Endret av Jonasja
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Har ikke sett over noen utregninger, men du må regne med varmekapasiteten til vann, og så plusse på fordampningsvarmen.

Fordampningsvarmen er det som skal til for å få vannet til å endre form til damp uten at temperaturen forandrer seg.

Uansett litt sent svar? :)

Lenke til kommentar
Har ikke sett over noen utregninger, men du må regne med varmekapasiteten til vann, og så plusse på fordampningsvarmen.

Fordampningsvarmen er det som skal til for å få vannet til å endre form til damp uten at temperaturen forandrer seg.

Uansett litt sent svar? :)

8335457[/snapback]

Neida er bare flott med tilbakemeldinger, men dette er en oppgave som ikke er helt skarpt definert. Fysikklæreren fikk ikke fasitsvar. Hele poenget er at ikke all varmen går til å fordampe vannet, noe går med til å varme det opp også. Men det som jeg aldri forsto med oppgaven, og som fysikk-læreren ikke forsto heller, er at man må varme opp vannet fra 70 grader Celsius(for å få fasitsvar).

Jeg fant en lignende oppgave i en annen fysikk-bok jeg har. Og der får man fasitsvar ved å regne som jeg har gjort i første post ved å si at all varmen går til å fordampe vannet(ikke noe går til å varme det opp, dermed trenger man ikke spesifikk varmekapasitet for vann). Dette er kanskje urealistisk, men det er jo det som oppgaven faktisk spør om.

Hehe, så alt er sannsynligvis en fasitfeil. Heldigvis kommer det nye bøker for de nye fysikk-elevene til neste år. :thumbup:

Endret av Jonasja
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...