Gå til innhold

php og database ~ primærnøkkel [løst]

Anbefalte innlegg

Jeg jobber litt med php og database for å lære dette skikkelig.

Jeg har opprettet et formskjema som jeg skriver innlegg inn i. Innholdet i dette skjema blir sendt til databasen og så henter jeg innlegget ut igjen i det dokumentet jeg har definert.

Etterhvert ønsker jeg nå å legge til funksjoner som sletting og redigering av innleggene som er skrevet.

Er det da lurt å ha en index som primærnøkkel slik at jeg vet hvilket innlegg som skal redigeres eller slettes. Eller det andre metoder som fungerer?

Det som er tanken er at når jeg har får innlegget vist frem, så skal jeg ha en rediger og en slett-knapp som man kan trykke på for å få redigert eller slettet innlegget.

Jeg er usikker da på om man bruker primærnøkkel, eller om det brukes en slags this - funksjon for å vite at det er dette innlegget som hører til knappen jeg har trykket på som skal redigeres / slettes.

Håper dere forstår hva jeg mener. Jeg føler meg på veldig gyngende grunn ;)

Endret av swj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I mitt system har jeg en primærnøkkel som er heter news_id av felttypen int og med egenskapen auto_increment. På den måten kan du bruke where news_id=$id i spørringen for å fortelle hvor det kan redigeres / slettes / vises.

7967182[/snapback]

Tusen takk for svar begge to!

Jeg er enig i tankegangen til metoden som er beskrevet over, men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal hente med meg primærnøkkelen fra ett dokument til et annet.... Hvordan vet jeg hvilken id det aktuelle innlegget har.

Under hvert innlegg som skrives har jeg en sletteknapp og en redigerknapp. Vet en matchende tekst, så fungerer slettingen helt fint.

Feks. Jeg kan bruke denne kommandoen:

mysql_query("DELETE FROM tab2 WHERE overskrift=Enda en overskrift");

Den fungerer helt fint om jeg har en overskrift som stemmer med denne.

Jeg ønsker derimot å slette på id (altså idén til innlegget jeg kommer fra...), men vet ikke hvordan jeg skal hente med meg idén fra det dokumentet jeg står i til slette-dokumentet.....

Skjønner du hva meg mener?

Lenke til kommentar

Du kan da legge id-en i en get-variabel og hente den ut i slettedokumentet.

Du har da ulike verdier for id-variabelen ved hvert innlegg (denne skriver du ut samtidig som du skriver ut selve innlegget).

F.eks. har du denne linken ved nyheten:

<a href="slett.php?id=15">Slett</a>

og i slett.php henter du ut id-en slik:

$id = $_GET['id'];
mysql_query("DELETE FROM tab2 WHERE id=$id");

Endret av atsjoo
Lenke til kommentar

Tusen takk!

Det du beskrev virker til dels.

Hvis jeg skriver inn nr på innlegget som skal slettes (slik som du gjorde da du skrev 15), så får jeg slettet innlegget med den id én. Problemet er jo at alle innleggene har ulik id. Hvordan klarer jeg å få med meg id-en til akkurat det innlegget jeg skal slette?

Jeg har skrevet ut id-ene, så jeg vet hvilken id hvert innlegg har. Men, dette tenker jeg skal gå automatisk. Jeg kan ikke skrive inn id på hvert innlegg som skal redigeres eller slettes?

Endret av swj
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...