nndreas Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 Hei Er ny her, så ikke skyt meg hvis dette er feilpostet. Uansett. Jeg driver på å skal legge inn en film fra en gammel vhs kasett. Jeg har nå fått den over på dvd. Men problemet er at når jeg skal legge filmen inn i pinnacle så står det at det er feil fil type. Er det noe program jeg kan laste ned for å gjøre filmen om til riktig format ? Bruker Pinnacle studio 10 plus titanium edition hvis det har noe å si. Takker for svar Lenke til kommentar
dapre Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 Og HVA er filformatet da ? Lenke til kommentar
nndreas Skrevet 17. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2007 Det står kun Vlc - media fil. Har sett på egenskaper men står ikke annet. Lenke til kommentar
dapre Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 (endret) Har du brukt en DVD/VHS kombi spiller til å lage DVD platen ? I så fall kan det være at spilleren lagrer i et spesiellt format/oppsett som bare spileren selv kan lese ? Heter fila xxxxx.vlc ?? Endret 17. februar 2007 av dapre Lenke til kommentar
nndreas Skrevet 17. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2007 (endret) Jeg bruker en Lg dvd opptaker. Den er kombi ja. Men jeg spiller dvden av i windows media player uten problemer. Så hvorfor den ikke skulle fungere i pinnacle skjønner jeg ikke. Edit : Nei. Det står : Filtype : Vlc media fil Endret 17. februar 2007 av nndreas Lenke til kommentar
nndreas Skrevet 17. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2007 Sånn ser det ut : Lenke til kommentar
dapre Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 Jeg bruker en Lg dvd opptaker. Den er kombi ja. Men jeg spiller dvden av i windows media player uten problemer. Så hvorfor den ikke skulle fungere i pinnacle skjønner jeg ikke. Edit : Nei. Det står : Filtype : Vlc media fil 7966527[/snapback] Windows media player (WMP) spiller vel bare av platen som en hvilken som helst kjøpe DVD. Den autostarter i WMP, ikke sant ? Man kan ikke laste kjøpe-DVD plater inn i pinnacle heller. Du må nok rippe platen, slik at innholdet på platen splittes opp i normale film-filer. Da kan nok (kanskje) pinnacle lese de enkelte filer(filen). Problemet er bare at slike rippe-programmer som regel (?) ripper til VOB formatet, et format jeg antar Pinnacle IKKE vil laste inn... Men prøv gjerne å rippe og laste inn endelige filer med programmet SmartRipper. Filtype : Som regel kan man høyreklikke aktuelle fil, velge egenskaper og deretter "endre", og dermed avlese hva filendelsen er. Evnt trykke øverst i vinduet - "verktøy" - "folder options" - "wiev" - hukke vekk - " hide extensions for known file types". Da ser man filendelsen på ALLE filer. Lykke til! Lenke til kommentar
dapre Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 Sånn ser det ut : Japp. sånn ser det ut når det er brent som en vanlig kjøpe-DVD. Du finner nok ikke noe filendelse om du bruker metoden ovenfor nei. Lenke til kommentar
nndreas Skrevet 17. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2007 (endret) Men hjelper det noe om jeg hadde funnet ut filendelsen da ? Tusen takk for svar btw Endret 17. februar 2007 av nndreas Lenke til kommentar
dapre Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 Men hjelper det noe om jeg hadde funnet ut filendelsen da ?Tusen takk for svar btw 7966734[/snapback] Nei. I dette tilfellet tror jeg ikke det er noen filendelse. Litt spesiellt med sånn DVD plater. Det er ikke noen enkelt fil på plata, bare en kompakt mengde med data...på en måte :!: Kanskje det er mulig å lagre fremtidige VHS filmer på DVD, uten å lage ferdig DVD ? Bare lagre en og en fil, uten at den skal kunne avspilles som en kjøpe-dvd ? Har ikke selv en slik kombi spiller, men trodde at dette gikk an. Da kan det nemlig være at filmen lagres som en tradisjonel MPEG film-fil, og DISSE filtypene kan (normalt) hentes rett inn i redigeringsprogrammer. Se i manualen din. Har selv noen gamle familie filmer på VHS, som jeg omgjorde til AVI filer via VHS spilleren og inn på TV-kortet. Du har vel ikke et tv-kort i pc tilfeldigvis ? Lenke til kommentar
filthyhabits Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 Men hjelper det noe om jeg hadde funnet ut filendelsen da ?Tusen takk for svar btw 7966734[/snapback] Nei. I dette tilfellet tror jeg ikke det er noen filendelse. Litt spesiellt med sånn DVD plater. Det er ikke noen enkelt fil på plata, bare en kompakt mengde med data...på en måte :!: Kanskje det er mulig å lagre fremtidige VHS filmer på DVD, uten å lage ferdig DVD ? Bare lagre en og en fil, uten at den skal kunne avspilles som en kjøpe-dvd ? Har ikke selv en slik kombi spiller, men trodde at dette gikk an. Da kan det nemlig være at filmen lagres som en tradisjonel MPEG film-fil, og DISSE filtypene kan (normalt) hentes rett inn i redigeringsprogrammer. Se i manualen din. Har selv noen gamle familie filmer på VHS, som jeg omgjorde til AVI filer via VHS spilleren og inn på TV-kortet. Du har vel ikke et tv-kort i pc tilfeldigvis ? 7966905[/snapback] Det er vel snakk om .VOB-filer, og det er standard på alle DVD-plater. Det er det samme som MPG, så hvis du får kopiert filene inn på harddisken og endret navn fra VOB til MPG, så skal de vel kunne leses av de fleste videoredigeringprogrammer. Men det er ikke dermed sagt at det er enkelt å redigere dem, mange av programmene har dårlig støtte for MPG. Lenke til kommentar
nndreas Skrevet 18. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2007 Takk for svar. Er det mulig å bare bruke s-video ledning fra spilleren til pc'en å bare kjøre filmen inn på vanlig måte, som jeg gjør når jeg legger inn film fra videokameraet ? Lenke til kommentar
filthyhabits Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 Takk for svar. Er det mulig å bare bruke s-video ledning fra spilleren til pc'en å bare kjøre filmen inn på vanlig måte, som jeg gjør når jeg legger inn film fra videokameraet ? 7968742[/snapback] Det kan nok hende, men du vil ikke få med deg lyden. S-video overfører bare bildet. Lenke til kommentar
dapre Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 (endret) Det er vel snakk om .VOB-filer, og det er standard på alle DVD-plater. Det er det samme som MPG, så hvis du får kopiert filene inn på harddisken og endret navn fra VOB til MPG, så skal de vel kunne leses av de fleste videoredigeringprogrammer. Stemmer. VOB filer. Er bare for lat til å sjekke når jeg svarer Men vi hadde vel ikke trengt DVD-John om det bare var å kopiere til disk og starte redigering ? Prøvde å kopiere fra to kjøpe-dvd'er. Den ene gikk ok, den andre ikke. VOB filen lar seg ikke importere til Pinnacle Studio 8 eller Virtualdub. Ved å endre filendelsen fra *.VOB til *.MPG, fikk jeg lastet inn filen i S8, men ingen lyd. Virtualdub nektet fortsatt. TMPGEnc 2.5 vil ikke ta imot noen av delene. Selv bruker jeg SmartRipper for å rippe de aktuelle VOB filer. Der etter bruker jeg DVD2AVI for å omgjøre VOB filene til AVI filer. I denne prosessen splittes lyden i en egen fil. Deretter legges AVI filen, lyden og evnt undertekster inn i Virtualdub, for endelig gjennomkjøring (og komprimering) i TMPGEnc 2.5. Ferdig MPEG hentes inn i et DVD authoring program for meny og endelig DVD. ELLER - den enkle metoden - bruk DVDShrink.... For å lage DVD'er av evnt VHS filmer, bruker jeg en sådan kabel : http://www.clasohlson.no/Product/LargeImag..._063801_710.jpg Det er en INN/UT bryter på selve Scarten, og denne går inn på VHS. S-video kontakten går inn på tv-kortet. Hvit og rød lydkontakter settes i en liten kontakt som har en liten hodetelefonplugg i andre enden. Denne plugges i lyd-inn på tv-kortet (eller var det lydkortet??) Deretter tar jeg opptak med et egnet program. Lagrer direkte til MPEG, eller til AVI og bruker prosessen ovenfor. Endret 18. februar 2007 av dapre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå