Gå til innhold

Nikon fastobjektiv 50mm 1,4 vs 1,8

Anbefalte innlegg

Noen som har noen gode råd?

Har bestilt meg et 50 mm 1,8, men det er lang vente tid. Siden jeg er en rastløs person, vurderer jeg 50 mm 1,4 som er på lager istedenfor.

Er 1,4`en verdt pris differansen, eller bør man vente?

Takk

Endret av Laban30
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Faktisk viser det seg at F1.8 er et litt skarpere objektiv etter hva jeg har hørt rundt om. Men det har en blender mer, noe som ikke F1.8 har mulighet til engang. F1.4 er også bedre bygd. Men som sagt, til nikon mener jeg at F1.4 er waste of money, spesielt når en får et så bra objektiv som F1.8 til ca 1000kr.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte min 50mm 1.4 for under 2.000,- i USA og da tok jeg like godt den "beste". Ja, jeg vet at det er litt delte meninger om 1.4 vs. 1.8, men folk jeg har snakket med som har peiling heller helt klart til 1.4. Hadde jeg skullet betale nærmere 3.000,- hadde jeg kanskje vært mer i tvil.

Endret av T2
Lenke til kommentar
Faktisk viser det seg at F1.8 er et litt skarpere objektiv etter hva jeg har hørt rundt om.

7969530[/snapback]

Mye tyder på at dette er en "vandrehistorie" - at 1.4 taper seg på blendere mindre enn ca. 2.8, og at 1.8 er bedre enn 1.4 nedblendet.

Ta for eksempel en titt på Bjørn Rørsletts (mannen er internasjonalt anerkjent Nikon-guru) betraktninger rundt de to, så går det klart frem at 1.4 er bedre hele veien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...