Alexh0lm Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 (endret) Jeg kan absolutt ingen ting når det gjelder PHP. HTML og CSS kan jeg ganske bra. Problemet mitt er at jeg skal lage en gjestebok til siden min. Så fant jeg denne: http://palmekraft.net/2006/04/script-enkel...sibel-gjestebok Den ser helt grei ut og jeg har prøvd og legge den inn. Men jeg får det ikke til. Er det noen som kan forklare for meg på en forsåelig måte, hvordan jeg skal legge den inn på min HTML side? Har aldri vært borti PHP før.. Tusen takk på forhånd Endret 17. februar 2007 av Alexh0lm Lenke til kommentar
Alexh0lm Skrevet 19. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2007 Ikke no svar og få? Lenke til kommentar
2rmartin Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Først og fremst må du ha støtte for php og mysql på serveren din, uten dette kommer du ingen vei. Ved å oppgi hvilken host du bruker er det mye enklere å hjelpe deg med tanke på oppsett. Det første du må gjøre er å opprette en database med en tabell for gjesteboken (eventuelt lage en ny tabell i en eksisterende database) med følgende oppsett: CREATE TABLE `gjestebok` ( `id` int(11) NOT NULL auto_increment, `navn` varchar(100) NOT NULL default '', `epost` varchar(100) NOT NULL default '', `url` varchar(100) NOT NULL default '', `innlegg` text NOT NULL, `tidspunkt` datetime NOT NULL default '0000-00-00 00:00:00', `ip` varchar(12) NOT NULL default '', `appr` enum('0','1') NOT NULL default '0', `apprcode` varchar(20) NOT NULL default '', PRIMARY KEY (`id`) ) TYPE=MyISAM; For å få hjelp til opprettelse av database og tabell må du nesten oppgi om du har phpMyAdmin eller shell-tilgang på serveren. Det du så må gjøre er å konfigurere gjesteboken ved å forandre på følgende linjer: PHP ///////////////////////////////////////// // Konfigurasjon // 1 = ja, 0 = nei ///////////////////////////////////////// /* Databaseadresse */ $conf['db_host'] = "127.0.0.1"; /* Databasenavn */ $conf['db_name'] = "databasenavn"; /* Databasebruker */ $conf['db_user'] = "brukernavn"; /* Databasepassord */ $conf['db_pw'] = "passord"; /* Databasetabell */ $conf['db_table'] = "gjestebok"; /* Skal gjesteboken inkluderes i en annen side? 0 tar med html/head/body-tagger etc, 1 gir bare selve gjesteboka*/ $conf['tmp_inc'] = 0; /* Skal du godkjenne alle innlegg før de postes? (godkjenning sendes pr epost) */ $conf['appr_mail'] = 0; $conf['mail'] = "[email protected]"; /* Om nei, sende mail likevel? */ $conf['send_mail'] = 0; /* Innlegg per side */ $conf['antprside'] = 10; /* Datoformat */ $conf['datoformat'] = "d/n-y G:i"; // http://no.php.net/manual/en/function.date.php Om du da skal bruke gjesteboken som en egen side er det bare å linke til gjestebok.php (eller hva du enn velger å kalle den). Om du skal inkludere gjesteboken i en annen side må dette være en php-fil (ikke html) og du gjør da dette med følgende kode: PHP <?php include('./gjestebok.php'); ?> Veldig kort forklart, men jeg er fryktelig trøtt nå. Dette og google burde uansett hjelpe deg et godt stykke på vei. Lykke til! Lenke til kommentar
mrpowers Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 Hadde likt hvis noen hadde tatt seg tida til å forklart steg for steg hvordan man skulle legge opp denne gjesteboka integrert i en html fil Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 Du bare kopierer koden inn i designet, der hvor du vil ha gjesteboka di. Verre er det ikke Men husk at filendelsen må være .php (bare tenkte på siden du sa i en HTML fil), selv om jeg regner med at du har .php siden du spør i PHP forumet. Lykke til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå