Gå til innhold

Bruk av DVI uten skjermkort?

TehKris

Anbefalte innlegg

For et par dager siden lagde jeg et emne om kjøp av ny skjerm. Det endte på en Benq Fp93GX som kom i dag. Foreløpig er jeg meget fornøyd, men har ikke testet den på spill og lignende enda. Men jeg har enda ikke fått kjøpt et skjermkort (et annet emne jeg lagde for et par dager siden), og frem til da; vil det være muligheter for å bruke DVI kabelen, og samtidig få bedre bilde? Eller har det rett og slett ingenting å si frem til jeg får installert mitt nye skjermkort (som sannsynligvis skal bestilles på mandag).

BTW, noen tips for å få enda mer ut av skjermen ? =) Bare lurer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DVI-I (som er den DVI standarden som vanligst er brukt), kan overføre både digitale og analoge signaler, så teoretisk går dette. Men DVI står for Digital Visual Interface, dvs en digital overføringsstandard.

Men så lenge det er analoge signaler blir kvaliteten lik om man bruker VGA kabel eller DVI kabel,

Lenke til kommentar

Hvorfor bare en vei? Tanken var at DVI-utgangene på diverse skjermkort idag har pinner/sender ut både et analogt og et digitalt bilde. Når du bruker en DVI-VGA adapter (DVI fra skjermkort, VGA til skjerm) foregår det ingen konvertering strengt talt, men mer en omkobling som gjør at du kan benytte det analoge signalet på DVI-utgangen på VGA kabler. Ingen konvertering = ikke tap.

Dersom du skal konvertere et VGA utgangssignal til et digitalt blir det en heelt annen sak :) Se her for eksempel:

http://www.gefen.com/kvm/product.jsp?prod_id=1310

Det du kanskje KAN gjøre, er å koble VGA utgangen til de riktige VGA-pinnene på en DVI kabel, og benytte VGA signal i DVI kabelen...men jeg vet ikke akkurat om du tjener så mye kvalitetsmessig der annet enn bedre/dårligere skjerming og kortere lengde ettersom en dedikert VGA kabel tradisjonelt er billigere og rekker lengre enn en tilsvarende dedikert DVI kabel?

Lenke til kommentar

Skjermen har D-SUB/VGA og DVI-D inngang. DVI-D kan ikke ta i mot analoge signaler. Han kan derfor bare bruke VGA kabel inn på skjermen når han bare har VGA på PC.

Dette er faktisk mest vanlig med denne kombinasjonen på skjermer. Har jo intet hensikt å bruke DVI kabel for analoge signaler. Men det finnes skjermer med DVI-I inngang (håndterer både digitale og analoge signaler), skal en tro prisguiden. For to av disse (Samsung) sier samsung sine specs at det er DVI-D. Men har en skjerm DVI-I inngang, kan du trolig bruke adapterer DVI-VGA på skjermen. Men det gir ingen kvalitetsforbedring.

Skjermkort bruker primært DVI-I, fordi det skal være mulighet også å bruke analoge skjermer.

Så før man uttaler seg bør man forstå forskjellen på DVI-I og DVI-D, samt leses specs på skjermen.

Red: Skrivefeil - DVI-D til DVI-I

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

I mitt forsvar så sa jeg tidligere at det ikke ville bli noe kvalitetsforbedring, og har også antatt at det var DVI-I vi pratet om. Kan gjerne ta selvkritikk på at jeg ikke har lest spesifikasjonene til skjermen hans.

edit: Takk rulleguru

Endret av Bludd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...