Francesca_ Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 (endret) Hei, mamma har lyst til å skaffe seg en ny bærbar pc, så da håper jeg at noen kan komme med noen gode råd her. Noen kriterier: - 14,1" skjerm - 1 gb ram - relativt grei batteritid - ikke for mye støy - lav vekt - minst 80gb hdd - pris 6000,- Hun skal bruke pcen til helt vanlige ting, internett, bank, kabal, overføre bilder, se på bilder, kanskje en film i ny og ne. Trenger med andre ord ikke noe high end spille pc akkurat. Vi har en bra stasjonær, så denne pcen skal bare være et supplement. Har sett på dennedenne, en Acer Aspire, noen som har erfaringer eller andre forslag? Takk for hjelpen! Endret 20. februar 2007 av Francesca_ Lenke til kommentar
kehax Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 Denne synes jeg er en god kandidat. FSC Amilo Pro V3405 Lenke til kommentar
magnum65 Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 FSC'en i posten over virker grei. Om du vil ha mere batterilevetid ville jeg tatt en titt på denne: Dell Inspiron 640M, 14", 2,5kg, Core Duo, 512MB, 60GB, GMA950, XPHome http://configure.euro.dell.com/dellstore/c...sftdppnotebook1 (Gratis oppgradering til 9 cellers batteri - gir ca 6 timer levetid (ca 4 t med 6-celler)) Ellers kan både disk og minne oppgraderes. (Minne kan du finne litt billigere andre steder. fra ca 500,- - http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=308113&cks=CMS) Dette er en solid og stillegående maskin med bra ytelse. Maskinen holder seg også ganske kjølig. Her er en link til en test http://www.notebookreview.com/default.asp?...+Inspiron+e1405 Lenke til kommentar
Francesca_ Skrevet 17. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2007 FSCen ser grei ut. Dellen ble litt dyr med større harddisk og mer minne. Hvordan er turion prosessoren som sitter i Aceren, er det forrige generasjon, altså samme som pentium m? Lenke til kommentar
Francesca_ Skrevet 17. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2007 Er denne et bedre alternativ med tanke på prosessor? Den har en celeron m 430...ellers ganske like specs tror jeg. Den har også 1x1gb, vet ikke om den andre hadde 2x512 eller 1x1gb. Hva er best, får man noe ut av dual channel eller er det greiere å ha en brikke med tanke på ram oppgradering? Lenke til kommentar
zonko Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 Nei det er den ikke, celeron er ikke en bra prosessor både med tanke på ytelse, batteritid eller støy. Det er vel beregnet at man får max 5% utbytte av dualchannel, altså ikke mye. Så lenge du ikke har tanke om å kjøre heftigere programmer enn word, eller vista i tankene, klarer du det helt flott med en gig ram. Dermed trenger du ikke å tenke på oppgradering av ram, og betydingen av om det er en eller to brikker er lite. Lenke til kommentar
Francesca_ Skrevet 18. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2007 Ok, så er celeron m 430 er en dårligere prosessor en turion mk-36? Lenke til kommentar
AndyF Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 Ok, så er celeron m 430 er en dårligere prosessor en turion mk-36? 7968118[/snapback] ja. turion var vel forrige genrasjons bærbare gaming CPU eller noe.celereon VAR standard intel cpu Lenke til kommentar
Francesca_ Skrevet 20. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2007 På Elprice sa de at den nevnte Aceren ikke klarte å kjøre Vista Home Basic bra, det gikk i følge hun som jobbet der skikkelig tregt og var ikke noe særlig hvis man var vant til litt rask maskin fra før...tok 2-3 minutter bare å starte opp. Kan dette stemme? Sitter vel forsåvidt igjen med den nevnte Fujitsu Siemensen med tillegg av en rambrikke, Aceren (hvis den kan kjøre Vista Basic greit) og så har jeg funnet en maskin på Deal, denne. Den siste har en Celeron M prosessor, men har jo også 1 gb ram installert og størst harddisk av alle. Den er det vel bare å glemme å kjøre Vista Home Premium på eller? Mamma vil ikke betale mer enn 6000,- pluss frakt, og skjermen MÅ nå være 14". Er veldig i tvil om hva som bør prioriteres til hennes bruk, prosessor, ram eller hd. Som sagt skal hun bruke den mest til mamma-ting. Er det noen som vet om kommende PCer som evt. oppfyller krav? FSCen har i tillegg litt kjedelig design etter hva jeg kan skje, men er vel bare et bitte lite minus. Takk for all hjelp! Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Kan ikke se noen grunn til at aceren ikke skal greie vista bra? Siste generasjons celeron m er ikke på noen måte dårlig, er jo i praksis lik pentium m uten speedstep. Den har jo skjermkortet som er minimumskrav for aero og 1 gb minne som skal holde til vista. Ville vurdert 640m, ei vennine av meg har den, bra maskin, veldig stille, eltt og bra batteri. Lenke til kommentar
destilert Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Hvis det er det krav fra moren din sin side at den MÅ kjøre vista, helst home premium, synes jeg kanskje prisnivået er litt lavt. For 8-9k er utvalget større og bedre. Når det er sagt så blir det også litt vanskeligere når hun MÅ ha 14.1". Likevell, for de typiske "mammatingene" så krever det ikke så altfor mye av maskinen, så det burde fint gå å finne en pc til maks 7000. Men å forvente at vista skal fungere perfekt er kanskje å være litt kravstor... Lenke til kommentar
Francesca_ Skrevet 20. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2007 Nei, nei, mente ikke at den måtte kjøre Vista, men to av PCene kommer jo med Vista installert. Og har forstått det at det ikke er bare bare å installere XP på dem da. Absolutt ikke noe krav om den må kjøre Vista problemfritt, men greit om den klarer å kjøre operativsystemet som er installert greit... Men ble bare litt forbauset når hun i butikken sa at MK-36 ikke kjørt Vista tilfredsstillende, at man måtte ha to-kjerne prosessor for dette. Er ikke helt oppdatert på hva Vista "egentlig krever"... Ang. dell 640M synes mamma at det ble litt dyrt, så hun holder seg til maks 6000,- pluss frakt nå. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Nei, nei, mente ikke at den måtte kjøre Vista, men to av PCene kommer jo med Vista installert. Og har forstått det at det ikke er bare bare å installere XP på dem da. Absolutt ikke noe krav om den må kjøre Vista problemfritt, men greit om den klarer å kjøre operativsystemet som er installert greit...Men ble bare litt forbauset når hun i butikken sa at MK-36 ikke kjørt Vista tilfredsstillende, at man måtte ha to-kjerne prosessor for dette. Er ikke helt oppdatert på hva Vista "egentlig krever"... Ang. dell 640M synes mamma at det ble litt dyrt, så hun holder seg til maks 6000,- pluss frakt nå. 7985734[/snapback] Husk at 640m har frakt inkludert i prisen så den koster i praksis ca 6000 Lenke til kommentar
destilert Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Nei, nei, mente ikke at den måtte kjøre Vista, men to av PCene kommer jo med Vista installert. Og har forstått det at det ikke er bare bare å installere XP på dem da. Absolutt ikke noe krav om den må kjøre Vista problemfritt, men greit om den klarer å kjøre operativsystemet som er installert greit...Men ble bare litt forbauset når hun i butikken sa at MK-36 ikke kjørt Vista tilfredsstillende, at man måtte ha to-kjerne prosessor for dette. Er ikke helt oppdatert på hva Vista "egentlig krever"... 7985734[/snapback] Hvis pc'n kommer med vista instalert så er det nok ingenting å lure på. Om vista ikke skulle fungere ordentlig da så tror jeg du har en sak for forbrukerrådet Det ville blitt som å selge en bil med for liten motor slik at du bilen vil stanse i oppoverbakkene.. Lenke til kommentar
zonko Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Har du glemt denne Fujitsu Siemensen fra tidligere i tråden? I forhold til f.eks Aceren med Centrinoprosessor hadde ikke jeg vært i tvil, denne er mye bedre. Den er billig, lett, god prosessor, bra diskplass og bra kvalitet. DEn har dog kun 512 mb ram, men det er jo hverken dyrt eller vanskelig å legge inn selv. Vista upgrade følger med. Angående kravene til å kjøre vista basic hadde ikke elprice-folka full peil. Vista basic er ikke veldig kravende av seg, den mangler jo tross alt det meste av det fancy nye med vista, blant annet aero. Krav til basic Lenke til kommentar
coban Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Her er det mye fjas, la meg klarerer opp litt her; - Dagens Celeron er MYE MYE bedre enn forrige genereasjons celeron og kan fint sammenlignes med det som heter Turion MK 36. - For å kunne kjøre Vista Premium skikkelig bra (m/ aeroglass) så må du ha et dedikert skjermkort helst med 128mb+ skjermkort og du bør minimum ha 1024gb minne. For øvrig så vil jeg si at 1024mb minne idag er minstekravet hvis du ønsker å kjøre Vista Premium. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 - For å kunne kjøre Vista Premium skikkelig bra (m/ aeroglass) så må du ha et dedikert skjermkort helst med 128mb+ skjermkort og du bør minimum ha 1024gb minne. For øvrig så vil jeg si at 1024mb minne idag er minstekravet hvis du ønsker å kjøre Vista Premium. 7987204[/snapback] Du trenger jo faktisk bare GMA950 for aeroglas, fungerer utmerket med det faktisk Lenke til kommentar
coban Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 - For å kunne kjøre Vista Premium skikkelig bra (m/ aeroglass) så må du ha et dedikert skjermkort helst med 128mb+ skjermkort og du bør minimum ha 1024gb minne. For øvrig så vil jeg si at 1024mb minne idag er minstekravet hvis du ønsker å kjøre Vista Premium. 7987204[/snapback] Du trenger jo faktisk bare GMA950 for aeroglas, fungerer utmerket med det faktisk 7987330[/snapback] Jeg har sett noen modeller som har kjørt aeroglass som hadde integrert løsning, skal være ærlig at jeg "quotet" microsoft på denne:-) Hvis det funker med x1100 osv løsninger så er det bare å kjøpre en med 1 gb minne. Lenke til kommentar
Francesca_ Skrevet 21. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2007 Endte faktisk opp med en FSC v3205 12" på Siba til 5500,- pluss en ekstra minnebrikke. Mamma er nå veldig fornøyd med at hun bare trenger drasse med seg 1,8kg, og så kom vi frem til at hun ikke trenger noe knall prosessor og giga harddisk, siden vi har en bra stasjonær og en grei bærbar til fra før av. Så nå er alle fornøyde (også jeg som kan låne den med meg når jeg er ute på tur ) Lenke til kommentar
Kveldsro Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Hvordan klarte du å få den så billig? Såvidt jeg ser på siba.no koster den ca 7000. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå