bergetun Skrevet 5. desember 2002 Del Skrevet 5. desember 2002 Hei jeg proever aa sette opp en lokal smtp (og kanskje POP senere) server med postfix men jeg faar det rett og slett ikke til aa funke .. Jeg har ett lite lokalt nettverk med ett kabel modem kobla to a cabel router.. (Cable leverandoer Optus Australia) Linux serveren min staar som ip 192.168.1.12 og cable routeren (192.168.1.1) jeg har registrert min eksterne ip hos http://www.no-ip.com (Tror ikke det skal ha noe aa si) Har proevd aa sette ting opp i Webmin pluss at jeg har lekt og rota litt rundt i postfix conf filene men som sagt saa faar jeg det ikke til aa virke .. Hadde noen av dere som har satt opp en postfix smtp server kunne veare saa snill aa sende conf (cf) filene til meg slik at jeg kunne ta en titt paa dem ?? Det hadde veart utroligt flott om noen hadde giddet aa hjelpe meg med dette. Optus (min isp) har stengt port 25, men skal vel ikke ha noe aa si naar jeg bare skal bruke smtp serveren paa lokale clienter.. Dere tenker vel sikkert noe slikt naa "Aa nei enda en linux newbie som skal proeve aa sette opp en linux server og som sikker kommer til aa avinstallere om 3 dager fordi han ikke kunne editere conf filer" Det er ikke sant , er ikke en Thorvald , men jeg kan da litt, har brukt Linux i mange aar naa.. Det er derfor det irriterer meg noe saa sinnsykt at jeg ikke klarer aa sette opp den forbanna postfix serveren :smile: Jeg har lest haugevis av howto filer , brukt google/google news flittig men til ingen nytte. Naa proever jeg her paa hardware og ser om det er noen linux folk som kan hjelpe meg litt.. Om dere kunne sendt meg cf filene saa jeg kunne tatt en titt paa dem saa hadde det veart enda bedre.. [email protected] Det jeg lurer mest paa er domene/hostname/ osv osv siden jeg bruker en ISP og ikke egentlig har ett domene .. Eneste jeg har er registrert min ip hos no-ip.com slik at jeg har faatt ett slags "domene" ale dittvalg.no-ip.com [ Denne Melding var redigert av: bergetun på 2002-12-05 14:20 ] Lenke til kommentar
Ptomania Skrevet 5. desember 2002 Del Skrevet 5. desember 2002 Hvis du skal sette opp en intern mailserver holder det ikke bare med en smtp server.. Du må også ha en MTA bak, eksempel exim,qmail, sendmail el.. For det andre.... Så må du nok sette opp en dns server lokalt. Hvis du skal kunne sende mail til deg eksternt, må du registrere en domedeadresse, med et MX oppslag, så det holder ikke kun med et A felt i dns serveren... Det er ikke bare bare:) Trenger du noen tips på dns osv.. så send meg en mld Ptomania Lenke til kommentar
bergetun Skrevet 5. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2002 Quote: Den 2002-12-05 14:30, skrev Ptomania:Hvis du skal sette opp en intern mailserver holder det ikke bare med en smtp server.. Du må også ha en MTA bak, eksempel exim,qmail, sendmail el..For det andre.... Så må du nok sette opp en dns server lokalt. Hvis du skal kunne sende mail til deg eksternt, må du registrere en domedeadresse, med et MX oppslag, så det holder ikke kun med et A felt i dns serveren...Det er ikke bare bare:)Trenger du noen tips på dns osv.. så send meg en mldPtomania Oki , er det jeg som har missforstaatt totalt ? Trodde postfix var ett alternativ til sendmail og at dermed postfix ville fungere som Message Transfer Agent.. Hva om jeg registrerer ett domene og peker det til min ip ? Og setter opp MX paa min ip, eller vil det igjen gi problemer siden Optus stenger port 25? (Er det mulig aa kjoere SMTP serveren paa en annen port) Vil jeg da maatte sette opp en local DNS? Lenke til kommentar
Ptomania Skrevet 5. desember 2002 Del Skrevet 5. desember 2002 Quote: Oki , er det jeg som har missforstaatt totalt ? Trodde postfix var ett alternativ til sendmailog at dermed postfix ville fungere som Message Transfer Agent..Hva om jeg registrerer ett domene og peker det til min ip ?Og setter opp MX paa min ip, eller vil det igjen gi problemer siden Optus stenger port 25? (Er det mulig aa kjoere SMTP serveren paa en annen port)Vil jeg da maatte sette opp en local DNS? He.. jeg som leste litt fort:) Postfix holder ja.. Det med dns har du 2 muligheter. Enten må du få registrert et MX oppslag hos den som hoster domenet ditt, ellers så må du få lagt inn et NS oppslag som peker til maskina di.. For det første alternativet trenger du ikke dns, for det andre trenger du det. Men jeg er ikek sikker på om du mener at folk skal kunne sende mail utenfra nettet, altså til bergtun@whatever.. Hvis du ikke skal det, så er ikke det med MX/NS oppslag hos isp nødvendig.. Men du vil trenge en dns for det lokale nettet. Så hvis du setter opp dns for mitt.domene, vil du kunne sende mail til [email protected], men kunn fra det interne nettet. Ptomania Lenke til kommentar
bergetun Skrevet 5. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2002 Quote: He.. jeg som leste litt fort:) Postfix holder ja.. Det med dns har du 2 muligheter. Enten må du få registrert et MX oppslag hos den som hoster domenet ditt, ellers så må du få lagt inn et NS oppslag som peker til maskina di.. For det første alternativet trenger du ikke dns, for det andre trenger du det. Men jeg er ikek sikker på om du mener at folk skal kunne sende mail utenfra nettet, altså til bergtun@whatever..Hvis du ikke skal det, så er ikke det med MX/NS oppslag hos isp nødvendig.. Men du vil trenge en dns for det lokale nettet. Så hvis du setter opp dns for mitt.domene, vil du kunne sende mail til [email protected], men kunn fra det interne nettet.Ptomania Foerst vil jeg takke for at du tok deg tid til aa svare paa spoersmaalene mine. Jeg tror jeg kommer til aa kjoepe meg ett domene og "hoste" det hos http://www.zoneedit.com (gratis) , der kan man peke domenet direkte til min ip og sette opp MX for smtp serveren. Men med tanke paa at min ISP stenger port 25 hvordan vil det paavirke mitt project ? Vet at man kan sette port til SMTP serveren i outlook feks. Saa om jeg velger en annen port til SMTP serveren min saa skal det veare mulig aa sette serveren paa en annen port. ? Lenke til kommentar
Ptomania Skrevet 5. desember 2002 Del Skrevet 5. desember 2002 Hmm.. Det er jeg rett å slett ikke sikker på. Mulig du kan vise til en annen port i dns oppslaget på måten ip:port, men det er jeg ikke sikker på.. Søk i litt dokumentasjon for dns så er det mulig du finner det. Men jeg vil tro det er mulig. Ptomania Lenke til kommentar
bergetun Skrevet 6. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2002 Quote: dyndns.org lar deg definere MX slik at du kan prøve, men hva i all verden er det slags ISP du har som ikke tillater mail? Tillater mail men ikke mail server.. Dem har stengt port 80 og 25 slik at vi ikke kan sette opp webservere eller smtp servere paa de portene.. Lenke til kommentar
rocgen Skrevet 6. desember 2002 Del Skrevet 6. desember 2002 Jeg bruker også http://www.no-ip.com. Der får en også satt opp MX record. Hvis ISP har stengt port 25, tilbyr de en løsning der de videresender mail til mailserveren din på en annen port. Den tjenesten er ikke gratis, koster $40 pr. år. Siden du bare er ute etter å få dette til å fungere på lokalnettet (antar da at folk ikke skal kunne sende mail til deg utenifra), holder det å sette opp en lokal DNS server. Lenke til kommentar
bergetun Skrevet 6. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2002 Oki naa peker navne serverene mittdomene.net mot min ip og har satt opp mail.mittdomene.net som MX record for det domene. Hva trenger jeg egentlig aa gjoere mer for aa sette opp en fullverdig smtp server for mitt domene utenom aa confe serveren ? SMTP serveren som jeg har tenkt aa sette opp skal veare en fullverdig smtp server som kan sende aa motta mail utenfra lan. Tenker det er alt jeg , men naa begynner vel ett slit uten like for aa sette opp serveren min her. Tror jeg gaar for postfix, siden dem sier det skal veare enklere enn aa sette opp enn sendmail.. Lenke til kommentar
bergetun Skrevet 6. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2002 Kan bare glemme det med domene og aa sette opp en smtp server hos meg .. Min isp leverandoer sperrer for aa ha servere paa port 25 og 80 saa da er det ingeting jeg kan gjoere med det .. Hva andre alternativer har jeg ? Surt, veldig surt .. Lenke til kommentar
Ptomania Skrevet 6. desember 2002 Del Skrevet 6. desember 2002 rocgen sier det..:smile: Men du må betale litt... Ptomania Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå