Skyggen Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 Etter en del spekulering, og posting her på forumet angående mikrofon og videolys falt valget på Hama Rmv 02. Videolyset er lagt på is. Trådene er her, for de som vil gå dypere ned i materien: Tråd 1 Tråd 2 Jeg testet miken opp mot originalmiken på kameraet (Nv Gs500). Avstandene var: - Front test: Fra 1-5 meter, med en test hver meter. - 90 grader: Fra 1-2 meter. " - 180 grader: Fra 1-2 meter. " Testen ble gjennomført med begge mikrofonene innstilt på samme følsomhet. Og konklusjonen ble at originalmiken var bedre på alle felt. Den eneste lyden Hamaen greide å fange opp, som den originale ikke greide, var motorstøy fra kameraet... - Med ved nærmere ettertanke skulle testen kanskje vært gjennomført med mikinstillingen satt på auto? Har noen synspunkter på dette? Lenke til kommentar
2Olav Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 Etter en del spekulering, og posting her på forumet angående mikrofon og videolys falt valget på Hama Rmv 02.Videolyset er lagt på is. Trådene er her, for de som vil gå dypere ned i materien: Tråd 1 Tråd 2 Jeg testet miken opp mot originalmiken på kameraet (Nv Gs500). Avstandene var: - Front test: Fra 1-5 meter, med en test hver meter. - 90 grader: Fra 1-2 meter. " - 180 grader: Fra 1-2 meter. " Testen ble gjennomført med begge mikrofonene innstilt på samme følsomhet. Og konklusjonen ble at originalmiken var bedre på alle felt. Den eneste lyden Hamaen greide å fange opp, som den originale ikke greide, var motorstøy fra kameraet... - Med ved nærmere ettertanke skulle testen kanskje vært gjennomført med mikinstillingen satt på auto? Har noen synspunkter på dette? 7964968[/snapback] Ville nok heller prøve å skru mic-nivået på nærmere minimum, til du ikke hører motorstøy. Ikke sikkert kameraautomatikken samarbeider så godt med Hama-miken i auto. Har du prøvd å ta opp musikk fra et godt stereoanlegg og hørt på forskjeller der? Kunne vært interresant og hørt en sammenligning. visste forresten ikke at nv-gs 500 hadde manuell innstilling av mic-nivået. Min nv-gs 300 har det ikke, og denne innstillingen må jo være verdt de ekstra kronene mellom 300 og 500. Lenke til kommentar
Skyggen Skrevet 19. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2007 Jo, det er mulig det er verdt tusingen. Det er jo en mulighet å stille ned følsomheten, men da ligger det vel i ordet at miken fanger opp mindre lyd. Men jeg kan jo alltids prøve det. Musikk har jeg ikke testet, kun tale. Men en slik test kan jo også gi en pekepinn på hvordan Hamaen duger. Jeg har desverre ikke fått tak i fw kort enda. Pengene bestemmer...eller rettere sagt mangelen på penger, så det blir værre å legge testen ut på forumet her. Men hvis jeg ikke får mer ut av miken enn det jeg gjør nå, skal Fotovideo få den tilbake, for å si det sånn:-) Lenke til kommentar
2Olav Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Tror det er Hama RMZ14 som er shotgun-micen til Hama. Men jeg ser at følsomheten er skremmende lav i forhold til for eksempel Røde-micen. -54dB på Hama og - 37dB på Røde. Dette er en forskjell på hele 17dB. En forskjell på 6dB oppfattes som en dobling/halvering av lyden for øret. Skulle vært noe med en mellomting, For Røde-micen gir fra seg litt vel mye, men det kan du kompensere med forslager mitt lenger opp her om å justere ned følsomheten på kameraet. Røde NTG2 er kanskje et alternativ som ikke "ruver" så mue på kamera? Men den har en veil. pris på 2650,-. Send tilbake den Hama-micen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå