Gå til innhold

Vrien: Ser ikke mapper i FTP-server!

m0g1e

Anbefalte innlegg

Heisann,

Sitter å tukler noe med en webserver som jeg skal få prøvd å satt BulletProff FTP på, via en port utenenom 21 (1024 < ). Jeg har en annen FTP-server (public) som jeg kjører 21 på fra før. Dette er altså min andre server med FTP-tjeneste på, og denne skal kun aksesseres igjennom port 2040, har jeg bestemt.

Jeg har testet tilkoblingen fra FTP-klienteprogrammer fra både LAN og WAN mot den nye FTP-serveren. Jeg klarer fint å koble til og finne mapper via en annen PC på LAN, men fra WAN får jeg innlogging, men en feil ved portbruk av noe slag(?). Portforwarding er ordnet og er ikke problemet, siden jeg får logget inn via WAN, men får ikke opp mappeinnholdet slik som jeg gjør via LAN.

Det nærmeste jeg kommer nå er at IP-adressen (eksternt) ikke blir akseptert på serveren, og at (kanskje?) det er noe med portene som blir tilfeldig brukt for å koble seg til serveren utenifra...

Her er en output av hva som skjer i LeechFTP klient programmet jeg har testet fra både WAN og LAN:

WAN: (fra internett)

< 220 httpd

> USER brukernavn

< 331 Password required for brukernavn.

> PASS *****

< 230 User brukernavn logged in.

> REST 1

< 350 REST supported. Ready to resume at byte offset 1.

> REST 0

< 350 REST supported. Ready to resume at byte offset 0.

> SYST

< 215 UNIX Type: L8

> PWD

< 257 "/" is current directory.

~ Login completed.

> PORT 10,0,0,7,5,244

< 530 PORT command only accepts client IP address (85.167.11.11!=10.0.0.7).

~ Could not retrieve directory listing for "/"

---------------------------------------------------------------------------------------------

Fra LAN:

> USER brukernavn

< 331 Password required for brukernavn.

> PASS *****

< 230 User brukernavn logged in.

> REST 1

< 350 REST supported. Ready to resume at byte offset 1.

> REST 0

< 350 REST supported. Ready to resume at byte offset 0.

> SYST

> PWD

< 257 "/" is current directory.

~ Login completed.

> PORT 192,168,1,37,4,204

< 200 Port command successful.

> TYPE A

< 200 Type set to A.

> LIST

< 150 Opening data connection for directory list.

< 226 Transfer ok

----------------------------------------------------------------------------------------------

Det er ingen innstillinger jeg har funnet ennå som løser dette i BulletProof. Håper at folk med erfaring til programmet kan komme med noen tips :)

btw: Om det er et annet meget lett og enkelt FTP-server program tilgjengelig (helst gratis) for Win2k3 tar jeg gjerne det heller. IIS blir unødig mye å installere, ihvertfall med den hw'en jeg har, og jeg liker å spare maksimalt med plass. Det er kun èn enkel konto som skal lages på denne serveren, og programmet kan dermed være ganske enkelt, tror jeg nå..

Takk for all hjelp! :)

Endret av nollie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se dette:

Det brukes (antar jeg) tilfeldige porter ved tilkobling til server. Er derimot ikke helt sikker på hva som brukes og hva jeg bør NATe for å få det til å funke.

har prøvd utallige FTP-server-program nå og jeg får nøyaktig samme resultatet hver gang. LAN får opp mappene, men ikke WAN.

> PORT 10,0,0,7,5,244

IP-adressen her (klienten via WAN) 10.0.0.7. Hva 5 og 244 tyder er jeg usikker på. Kan det være noe med portnummer brukt fra klient mot server kanskje? Funderer villt nå..

Samme prinsippet på serveren også. (192.168.1.37) og 4, 204. Her er det naturlig nok ikke noen NAT, og det brukes annen port(?).

Her er en output fra Free FTPd jeg nå tester som er litt annerledes etter "> PORT ..." fra de andre, men likevel om det blir "< 200 PORT command successful" som i forrige LANtesten vil ikke mappene vises:

< 220 Hello, I'm freeFTPd 1.0

> USER brukernavn

< 331 Password required for brukernavn

> PASS *****

< 230 User brukernavn logged in

> REST 1

< 350 Restarting at 1. Send STOR or RETR to initiate transfer

> REST 0

< 350 Restarting at 0. Send STOR or RETR to initiate transfer

> SYST

> PWD

< 257 "/" is current directory

~ Login completed.

> PORT 10,0,0,7,6,109

< 200 PORT command successful

> TYPE A

< 200 TYPE set to ASCII

> LIST

< 150 Opening ASCII mode data connection

Endret av nollie
Lenke til kommentar

Har prøvd å åpne ledige porter for passiv mode i BulletProof FTP i håp om at det skulle løse seg. (Uten at jeg vet nøyaktig om jeg trenger det eller ikke i dette tilfellet..) Det gjorde det dessverre ikke. Åpnet på alle brannmurer og NAT riktig med 5 angitte porter for passiv mode. Om dette er en feil, så er det fint med en forklaring på om jeg trenger flere porter eller ikke(?).. :hmm:

Tror forøvrig jeg tar feil med tanke på at

viser til noe portnummer i det hele tatt.

Tallet "4" i dette tilfellet forandrer seg ikke ved refreshing i LeechFTP. Derimot øker det siste sifferet (204) uregelmessig oppover etter hver refresh.

Som dere sikkert har lest er det forskjellig output i LeechFTP ettersom hvilket FTPserverprog jeg bruker. (forrige post)

Endret av nollie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...