Gå til innhold

Oppgradering av prosessor og minne...

charfred11

Anbefalte innlegg

Jeg har en Pentium 3, 450Mhz, 192 dimm-ram, Aopen AX6BC hovedkort og ATI Rage 128 XPERT 128 skjermkort.

Det jeg lurer på er om maskinen som ble kjøpt i '99, er mulig å oppgradere til en AMD eller INTEL prosessor, uten å måtte bytte hovedkortet?

Evt. om jeg bør bytte skjermkortet samtidig for å kunne spille de seneste spillene?

Takk for alle svar!!

Charlie :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ikke bytte mellom AMD og intel prosessor uten å bytte hovedkort (hk) oxo.

La meg gjette, en IBM? det skjermkortet der er helt bedritent, for å si det mildt. Det er det første jeg ville byttet. kjøp dette eller et ATI radeon 8500LE. Helt kurante skjermkort som holder LENGE til du må bytte hk, cpu og kanskje hdd oxo....

192dimm ram, regner med at du mener 192MB SDram (som er dimm, det er riktig :smile:) det er en billig oppgradering å skaffe mer av dette. Tipper at det maks er 256MB. Finn ut hvor mye hovedkortet ditt tåler, og kjøp dette. (du kan sikkert bruke den ene rambrikken din, som er på 128mb, dvs du kjøper en 128mb PC133 SDRAM brikke og bytter den ut med den rambrikken på 64MB) Kommer på maks 100kr hvis du kjøper fra www.qxl.no

CPU, eller prosessor om du vil.

Dette kommer veldig ann på hovedkortet, du er nesten nødt til å finne ut om det er et slot-1 hovedkort eller et fcpga kort. Dette står på hjemmesiden til de som har lagd maskinen. Du kan også gi oss informasjon på

Post her når du har funnet ut om din maskin.

P.S det vil lønne seg å ta en titt på forskjellige AMD systemer. 3000kr for cpu + vifte, DDR ram og et bra hk er ikke all verden. du VIL merke forskjell. Har du tenkt til dette ville jeg skaffet et bedre skjermkort. Styr unna MX serien (GF4mx + GF2mx) et GF3 er bedre enn GF4mx...

Edit: litt uforståelig for en ikke data-kyndig person? :wink: nå bør det gå bra... + fiksing av link

[ Denne Melding var redigert av: Xvani på 2002-12-05 13:29 ]

Lenke til kommentar

Jeg er enig!

Kjøp nytt hovedkort. Det er ikke så vanskelig å bytte ut som det kanskje høres ut som. Du trenger sikkert ikke noe all verden til utstyr og dermed ikke så all verdens dyrt heller. La meg foreslå:

Hovedkort med Nforce eller Nforce2 chipsett. ca 700-1300kr. Disse har innebygd skjermkort av grei kvalitet. Dvs. laaangt bedre enn det du har nå, men ikke fullt det beste på markedet i dag. Fordelen er at det er en veldig billig grafikkløsning og oppgrader om du ønsker det senere.

Prosessor: AMD Athlon XP 2000: ca 700kr

Prosessorkjøler: ca 200kr.

256MB DDR-ram: 700kr

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...