erikstein Skrevet 5. desember 2002 Rapporter Del Skrevet 5. desember 2002 kjøpte meg en compaq evo n600c, maskinen er en p3 1066mhz M. Problemet er at den aldri går til mer enn 730(!!!?) selv med strømkabelen i. Uten strømkabel er den på lusene 450mhz ca. Husker på min gamle Ibm p3 med speedstep, der var det et lite program som styrte dette. Noen som vet om dette er tilfellet med Compaq også?? Jeg har oppgradert til siste bios fra compaq. Det står også en rar melding i bios "Your battery needs calibration". Hva er det? Står at jeg skal lade den helt ut, så helt opp. Kan det være en sammenheng mellom batteri problemet og speedstep'en? Eller er det kanskje noen knapper jeg må trykke på? :smile: Er jo en "Fn" knapp som viser ti masse tegn her... Trenger seriøst hjelp! Spesielt av dere med kanskje samme modell/merke! Lenke til kommentar
^MonEy^ Skrevet 5. desember 2002 Rapporter Del Skrevet 5. desember 2002 Har skrudd en del EVO N600 C i jobben. Kalibreringen av batteriet fåregår i BIOS. Trykk F10 i det du starter maskinen. Så har du den valgmuligheten et sted der. Men det tar lang tid. Han lader først opp, så ut og så opp igjen. Har aldri vært borti at Speedstep har vært noe problem med de. Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 5. desember 2002 Forfatter Rapporter Del Skrevet 5. desember 2002 hmm..kan det være en feil på den? Den går aldri til mer enn 730mhz ifølge windows. Står 1066Mhz@730Mhz hele tiden. Er jo jxxlig kjedelig at den ikke går på full fart :sad: Så dere kjører ingen programmer som styrer speedstep? Lenke til kommentar
^MonEy^ Skrevet 5. desember 2002 Rapporter Del Skrevet 5. desember 2002 Speedstep styres i BIOS. Men det som kan være problemet ditt, i Windows kan du styre strømsparing. Står den på mest mulig sparing, så vil du ikke kunne steppe opp maskinen, selv ved bruk av ekstern strøm. Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 5. desember 2002 Forfatter Rapporter Del Skrevet 5. desember 2002 ok..den står på always on. Kan det hende at den kjører på 730mhz fordi den ikke trenger mer? At den da øker hastigheten hvis det er behov f.eks? Lenke til kommentar
^MonEy^ Skrevet 5. desember 2002 Rapporter Del Skrevet 5. desember 2002 Nei Nei. Den skal kjøre 1066 hele tiden. Sjekk instillingene på Speedstep i BIOS, se om den sier noe annet en Always On. Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 5. desember 2002 Forfatter Rapporter Del Skrevet 5. desember 2002 det er enten automatic eller disable :smile: Også erre cal. av batteriet da. Den har vært nede i 460mhz også. Er jo litt uvanlig :smile: Edit: Disabla speedstep i bios. Fortsatt 730mhz. Kan det være Windows XP som er synderen? Edit2: Testet et program som intel har laget, fsb ble målt til 98Mhz!!! det er 8x98=730 ca. Den skal jo være 133x8=1070mhz ca..det er jo totalt feil... Dette sto om cpu: "The tested Intel® mobile processor supports Intel SpeedStep technology and is capable of multiple performance modes. In its current operating mode, the processor appears to be operating within its frequency specifications. Power management modes can result in a lower reported frequency than the expected frequency. Small variations in clock frequencies are common. If there appears to be a significant variation, please contact the PC system manufacturer or microprocessor place of purchase." <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: iceraven på 2002-12-05 14:37 ]</font> <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: iceraven på 2002-12-05 14:47 ]</font> [ Denne Melding var redigert av: iceraven på 2002-12-05 14:50 ] Lenke til kommentar
mokkel Skrevet 10. desember 2002 Rapporter Del Skrevet 10. desember 2002 speedspep funker på fsb....har selv sett på min at den regulerer ned fsb fra 400mhz til 300...prøv heller noen tunge applikasjoner og så at den tar seg opp ved 100% cpu bruk (f.eks ripping av musikk cd, DAE) mvh morten Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 10. desember 2002 Forfatter Rapporter Del Skrevet 10. desember 2002 Snakket med compaq, det viser seg at den reg. etter bruken av cpukraft, for å spare batteri etc. så jeg får slå meg til ro med det :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå