Gå til innhold

Litt hjelp til prosjekt

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg holder på med et prosjekt... Nei, ikke et biloppussingsprosjekt, men det handler om bil hvertfall. :)

Jeg lager en webside: http://www.kjopogselg.no

Jeg har fått opp selve forsiden, og det rent tekniske fungerer, men jeg er utrolig dårlig på selve designen med fargevalget, linjer, oppstilling osv. (skal konsentrere meg om resten av siden når jeg får designet på forsiden ferdig).

Det jeg egentlig trenger er forslag til hvordan dette skal se ut.

Jeg har veldig lyst på blåfarger generelt, lyse blåfarger, gjerne så man såvidt ser at det er blåskjær i det.

Jeg tenkte at dere som faktisk kan en god del om bil, og gjerne ofte er innom sider som finn.no, autodb, motorbørsen, zett osv. har en formening om hvordan dette skal se ut for at dere skal gidde å legge inn biler/kjøpe biler der.

Og før dere nevner det, ja, jeg vet at markedet er mettet, men nå har jeg laget denne siden, så den diskusjonen trenger vi ikke å ta ;)

Og at navnet er kjopogselg.no istedenfor f. eks. bruktbilsalget.no eller liknende trenger vi heller ikke å ta. Det blir kanskje mulighet for andre typer salg etterhvert, men for nå sier vi bare at mulighetene skal være åpne :).

Ellers lurte jeg på dette med forum da.

Jeg har lekt litt med denne tanken, men vet ikke om dette er en bra ide. Faren ligger jo i at folk kanskje linker til en annonse på siden, og så sier masse stygt om eieren eller om bilen, noe som kanskje gjør at folk ikke vil legge ut annonsen sin i frykt om at en eller annen skriver noe avskrekkende (selv om selger er i godt sinn, og ikke har lyst til å "lure" noen, det kan også hende at kjøper har fått feil oppfatning). Isåfall må det skrives et grundig regelverk som motgår dette.

På den andre siden så har jeg veldig lyst til å starte et lite community som spiller på dette med ærlighet og kameratskap når det gjelder kjøp og salg av bruktbil.

Å kjøpe og selge bruktbil kan for mange være en litt skremmende affære, og det er godt å komme til et sted der de får hjelp og støtte fra andre, bare at det er ikke selve prisen det skal være snakk om, men heller regler, muligheter, "hva burde jeg sjekke"-spørsmål ol.

Men i første omgang er det selve designen som gjelder. Så hvis noen av dere har innspill dere føler bidrar til utviklingen av siden på en positiv måte så ikke nøl med å skrive! :)

Det er også mulig, hvis noen er interesserte, i å motta css-filene og leke dere med de til dere finner noe dere kunne ha vært fornøyde med selv. Så laster jeg de opp til siden (tar backup av mine gamle selvfølgelig), og så kan brukerene her se om de likte det og komme med innspill på det :).

Og forresten, jeg vet adsense-annonsene er irriterende, men inntil jeg finner en annen inntektskilde så må de nok forbli der. Men dere må gjerne komme med innspill på hvordan de skal se ut, og hvor de burde være. :)

Jeg vet også at det er et forum for web-design og liknende, men siden dette er en bil-side så vil jeg gjerne ha meningen fra dere som virkelig kan dette med bil også, og hva dere liker å se etter når dere surfer på nettet etter bil.

Planen er, når dere er ferdige med synspunktene deres og vi har kommet frem til en "enighet", at jeg lager en tråd på webdesign-delen av forumet og hører hva de syns om selve siden der. (Edit: har opprettet samme tråden på webside-delen av forumet, håper på så mye respons som mulig for å kjapt kunne videreutvikle).

Håper jo at dette skal bli en side som skal hjelpe folk i tillegg til å være et sted for kjøp og salg av biler.

Håper på, og takker for, alle svar. :)

edit: skrivefeil.

Endret av kimla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg ser etter når jeg leter etter bruktbil på nettet er følgende:

• • Renhet - Ha en stil over siden din, med ordentlige tabeller, enkle farger, slik at annonsene kommer i fokus, og ikke designet.
    • Mulighet for søking på biler ned til en viss detalj. Jeg syns søkealternativene på AutoDB er ganske bra, med mulighet for å søke etter farge på bilen, bilmerke og modell osv. Få også med et alternativ over hvor mange treff man får opp på hver resultatside (eks. 20, 50, 75, 100 eller lignende).
    • Alle bilder vises som "thumbnails", altså mindre utgaver av originalbildet, og så mulighet for å få opp bildet om man trykker på det. Her anbefales Javascript, ettersom nettsiden ikke trenger laste på nytt for hver gang man trykker på et bilde. Her er Finn.no sin løsning genial.

Kommer sikkert på flere ting etterhvert, men det var dette jeg klarte på sparket.

Lenke til kommentar
Det jeg ser etter når jeg leter etter bruktbil på nettet er følgende:

• • Renhet - Ha en stil over siden din, med ordentlige tabeller, enkle farger, slik at annonsene kommer i fokus, og ikke designet.
    • Mulighet for søking på biler ned til en viss detalj. Jeg syns søkealternativene på AutoDB er ganske bra, med mulighet for å søke etter farge på bilen, bilmerke og modell osv. Få også med et alternativ over hvor mange treff man får opp på hver resultatside (eks. 20, 50, 75, 100 eller lignende).
    • Alle bilder vises som "thumbnails", altså mindre utgaver av originalbildet, og så mulighet for å få opp bildet om man trykker på det. Her anbefales Javascript, ettersom nettsiden ikke trenger laste på nytt for hver gang man trykker på et bilde. Her er Finn.no sin løsning genial.

Kommer sikkert på flere ting etterhvert, men det var dette jeg klarte på sparket.

7967210[/snapback]

"Renhet": Er akkurat dette jeg har lyst til å få til selv, og dette jeg trenger hjelp til av dere. :)

"Mulighet for søking på biler ned til en viss detalj": Jeg har også lekt med tanken på å lage en Avansert-søk. Dette kommer nesten garantert etterhvert, da skal ALT kunne søkes på forhåpentligvis (fra HK til NM til farge osv).

Antall treff er noe jeg har glemt, det skal jeg sette på to-do listen min som noe som absolutt må gjøres når jeg får ferdig forside designet!

"Alle bilder vises som thumbnails": Dette har jeg allerede. Selv om jeg ikke bruker AJAX-teknologi syns jeg den fungerer rimelig greit, hvertfall for nå :)

Og finn.no reloader hele siden når du bytter bilde den også btw ;)

Lenke til kommentar

Ang. det med Javascript/AJAX i bildevisningen, så trenger man ikke trykke "tilbake"-tasten flere ganger om man har sett på flere bilder av slengen på Finn. For de aller fleste er dette et stort pluss, selv om jeg ikke tar det så tungt siden jeg åpner bildesiden i en ny tab uansett, med unntak av AutoDB, som har alle bildene rett under annonsen. Dene løsningen liker jeg ikke, siden det da taar mye lengre tid å laste hele siden, i tillegg til at bildene er veldig små.

Synes løsningen du har nå, med at bildene åpner seg i et nytt vindu funker greit, men er likevel litt mer fan av Finn-løsningen. En annen ting, er at i en annonse vises menyen øverst til venstre, mens annonsen kommer til høyre i vinduet. her blir det mye tomrom på venstresiden, og det er lite effektivt (sjekk bilde for oppklaring). Kan ha noe med at siden kanskje ser bedre ut i Firefox, men det mener jeg ikke burde ha noe å si, siden over 80 prosent av verdens internettbrukere fortsatt bruker Internet Explorer, meg inklusivt (vel og merke i 7-versjonen)

post-35593-1171832830_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Ang. det med Javascript/AJAX i bildevisningen, så trenger man ikke trykke "tilbake"-tasten flere ganger om man har sett på flere bilder av slengen på Finn. For de aller fleste er dette et stort pluss, selv om jeg ikke tar det så tungt siden jeg åpner bildesiden i en ny tab uansett, med unntak av AutoDB, som har alle bildene rett under annonsen. Dene løsningen liker jeg ikke, siden det da taar mye lengre tid å laste hele siden, i tillegg til at bildene er veldig små.

Synes løsningen du har nå, med at bildene åpner seg i et nytt vindu funker greit, men er likevel litt mer fan av Finn-løsningen. En annen ting, er at i en annonse vises menyen øverst til venstre, mens annonsen kommer til høyre i vinduet. her blir det mye tomrom på venstresiden, og det er lite effektivt (sjekk bilde for oppklaring). Kan ha noe med at siden kanskje ser bedre ut i Firefox, men det mener jeg ikke burde ha noe å si, siden over 80 prosent av verdens internettbrukere fortsatt bruker Internet Explorer, meg inklusivt (vel og merke i 7-versjonen)

7973308[/snapback]

Ang. bildevisning så er det egentlig mye smak og behag. Oppsettet til Finn er helt ok, men siden mitt oppsett åpnes i nytt vindu så føler jeg at det er lite vits å gjøre noe med det, hvertfall med det første ;).

Det med at menyen vises til venstre og selve annonsen til høyre er bare pga. at jeg ikke har kommet til den delen av siden enda :).

Jeg holder på med å få ferdig designen på søking av annonser nå, og etter det skal jeg endre på visning av enkeltannonser. Skal prøve å få det fint så fort som mulig.

Og at siden skal vises likt i IE, Opera og FF er en selvfølgelighet for meg, derfor sjekker jeg med alle browserene! :)

Lenke til kommentar
skaff deg dette scriptet og skriv det om til multiuser istedet :)

http://curve2.com/demos/AutoBoss3/index.php

7981270[/snapback]

Vel, når jeg har brukt så mye tid og arbeid på mitt eget system så tror jeg at jeg holder meg til det ;).

Ellers kan jeg jo komme med en liten update mens jeg er i gang (og før jeg faller i senga):

*Har gjort ferdig annonsesøket. Syns det ble en grei stil. Test ved å trykke på 'Søk i Kjøp og Selg!'-knappen på forsiden.

* Har lagt til hvor mange annonser som ble funnet.

* La til annenhver farge på treffene.

* Gjorde så de 5 første bildene på annonsene vises (hvis det da er 5 bilder da)

* Det vises nå beskrivelse på annonsen når man søker (kuttes ned hvis den blir for lang)

Kommer ikke på mer jeg har gjort på annonsesøket akkurat nå... Si ifra hvis det er noe som mangler :).

Så vidt jeg vet så funker det i Opera, IE og FF.

Endret av kimla
Lenke til kommentar

Liten update:

Har fått opp annonsen så den ser grei ut. Den skal se lik ut i Opera, IE og FF også nå.

Ellers har jeg fått forsiden, annonsesøket og selve annonsevisnings-sidene til å validere (HTML-validering).

Og siden finn.no, autodb.no, zett.no eller motorborsen.no ikke validerer så må nesten kjopogselg være best...

(En liten spøk det der alle sammen ;))

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...