Gå til innhold

Er dette usunn mat eller ikke?

olek21

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Angående brød, bruk Speltbrød. Det smaker omtrent like godt som vanlig brød, men omtrent like sunt som grovt brød. Jeg trives hvertfall veldig godt med det. Det blir heller ikke så fort tørt og tamt som vanlig brød, det holder seg godt. Syltetøy bør man være litt forsiktig med om man teller kalorier, men personlig så spiser jeg eplegelé eller jordbærsyltetøy rett og slett fordi det smaker herlig.

Lenke til kommentar
Et alternativ til brødskiver kan jo også være Kellog's all bran. den blir man faktisk mett av:) spises da med blåbærsyltetøy(eller annet dersom det foretrekkes:P) og melk:)

7981810[/snapback]

Mener å ha hørt at de fleste frokostblandinger inneholder mye sukker jeg, hvertfall det kjæresten min sier :p

Ho synes at jeg skal spise havregryn, men selv synes jeg dette er forferdelig kjedelig mat :blush:

Håper allbranden er sunn, for den ser god ut. Banan og litt annet oppi også er jeg fornøyd :D:thumbup:

Lenke til kommentar

:nei: det var visst en del sukker i all bran'en. hvorfor i alle dager må de tilsette sukker i ting som liksom skal være så sunne?

men, på pluss sida så har den mye fiber + at jeg i spiser ikke like mye av den som jeg ville ha gjort av brød, for den er faktisk ganske mettende.

Lenke til kommentar
Kan da ikke være spesielt sunt om du stapper i deg 2 grovbrød før treninga? :p

7989908[/snapback]

Hvis du ikke har noe bedre å komme med så kan du like så godt droppe å poste, ellers takk. :hrm:

7990990[/snapback]

Nå spurte du strengt tatt om "dette er sunt", så til tross for det humoristiske aspektet ved kommentaren min, så er det ikke off-topic.

Er ikke så vanskelig å se at å stappe i seg to brød er noe som en "normal" person(selv jeg, som er et stykke over normalen, ville hatt problemer med å stappe i meg mer en et halvt grovbrød uansett hvor utsulta jeg var)ikke ville ha maktet. Nå er ikke grovbrød generelt sett(read:kneipp) så forferdelig fulle av næring at det gjør noe heller.

Lenke til kommentar
Frokost: 2-3 skiver grovt brød med ketsjup, skinke og gulost. For å gå mer inn i detaljene så er det snakk om 2 striper ketsjup, Gilde familieskinke og Norwegia gulost. Det er 2 skiver gulost også :p

Matpakke på skolen: 3-4 skiver med nøyaktig det samme.

Jeg drikker også en del melk. 0.5l melk til frokost også 1 eller 2 sånne små melke kartonger som du får på skolen til matpakka.

7963474[/snapback]

Du kan for eksempel prøve å bruke litt mer brød ved f.eks å legge to skiver dobbelt, eventuelt litt tynnere skiver om det blir for tykt. Osten du bruker inneholder 32% vegetabilsk fett, altså mest mettet. Tine har en norwegia lettost med 16% fettinnhold som du i teorien kan spise det dobbelte av og få i deg lik mengde fett. Ost er rikt på proteiner (ca 30%) og blandt annet b-vitaminer og kalsium så det er et relativt sunt pålegg. Mills har en ost i "vita hjertegod" serien som inneholder 15% plantefett, derav 6% flerumettet, 6% enumettet og 3% mettet som er et sunnere alternativ enn begge tineostene. Har prøvd den selv og den smaker like godt, om ikke bedre.

Et magrere alternativ til skinken er løvtynn pepperskinke/bagettskinke som bare inneholder 4% fett

Å spise 5-6 måltider per dag vil øke forbrenningen sett i forhold til å spise 3-4 måltider, så det er ikke dumt om en vil gå ned i vekt.

Uansett vil jeg ikke si at matopplegget ditt er spes. usunt.

Lenke til kommentar
Et alternativ til brødskiver kan jo også være Kellog's all bran. den blir man faktisk mett av:) spises da med blåbærsyltetøy(eller annet dersom det foretrekkes:P) og melk:)

7981810[/snapback]

Mener å ha hørt at de fleste frokostblandinger inneholder mye sukker jeg, hvertfall det kjæresten min sier :p

Ho synes at jeg skal spise havregryn, men selv synes jeg dette er forferdelig kjedelig mat :blush:

Håper allbranden er sunn, for den ser god ut. Banan og litt annet oppi også er jeg fornøyd :D:thumbup:

7989401[/snapback]

Joda, all frokostblandinger inneholder en del sukker, men de der mesteparten av sukkeret er i den tørkede frukten vil jeg si er de beste. For eksempel go'dag. Du kan jo prøve havregrynsgrøt med banan og rosiner, er ikke så ille det.

Lenke til kommentar
Kan da ikke være spesielt sunt om du stapper i deg 2 grovbrød før treninga? :p

7989908[/snapback]

Hvis du ikke har noe bedre å komme med så kan du like så godt droppe å poste, ellers takk. :hrm:

7990990[/snapback]

Nå spurte du strengt tatt om "dette er sunt", så til tross for det humoristiske aspektet ved kommentaren min, så er det ikke off-topic.

Er ikke så vanskelig å se at å stappe i seg to brød er noe som en "normal" person(selv jeg, som er et stykke over normalen, ville hatt problemer med å stappe i meg mer en et halvt grovbrød uansett hvor utsulta jeg var)ikke ville ha maktet. Nå er ikke grovbrød generelt sett(read:kneipp) så forferdelig fulle av næring at det gjør noe heller.

7991025[/snapback]

Det er en misforståelse. Jeg spiser ikke to HELE kneip brød, eller grov brød til trening :no: Jeg spiser to små boller av grov brød, sånne som du kan få kjøpt i butikken.

Jeg skal prøve den andre osten, og jeg skal prøve go'dag blandinga. Vi får se :ph34r:

Lenke til kommentar

Ost er langt fra rent fett. Om du vil gjøre skivene dine litt sunnere, kan du gjøre følgende:

- Bruke ketchup som ikke inneholder sukker.

- Vita hjertego' ost eller lett ost.

- Velg melk en god del oftere enn juice.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Det spørs jo litt på hvordan kroppen din er da. Om du er heldig med høyforbrenning eller lavforbrenning.

Ketchup kan du skifte til den uten sukker. Det hjelper fælt. Grovere brød.

Og spis oftere, 5-6 ganger om dagen. Ikke mere, men oftere. Fordel det utover. Det er bra. Da holdes insulin nivået stabilt :)

Melkeprodukter er forsåvidt sundt, men ikke hvis du overdriver. Samme med juice.

Drikk mere rent vann, det er sunnest av alt. Og drikk mye. Holder deg mett og øker forbrenningen.

Lenke til kommentar
Jeg sier nå bare "alt med måte". Ingenting er sunt hvis du bare spiser av kun en ting. Variert kost er vel det beste, da er en sikker på å få i seg noe av det mann trenger.

7999444[/snapback]

"Spis variert"-rådet liker jeg ikke å høre for ofte. Om jeg spiser pizza, kebab, pølser, bacon, pommes frites, banansplitt, iskrem og lefse med sukker på i løpet av en dag har jeg ikke på langt nær spist sunt selv om jeg har spist variert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...