olek21 Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 Jeg har hatt heftige diskusjoner med kjæresten min over lengre tid. Jeg er forholdvis stor (190cmish og 90-95kg) og lurer på hvor farlig det er å spise: Frokost: 2-3 skiver grovt brød med ketsjup, skinke og gulost. For å gå mer inn i detaljene så er det snakk om 2 striper ketsjup, Gilde familieskinke og Norwegia gulost. Det er 2 skiver gulost også Matpakke på skolen: 3-4 skiver med nøyaktig det samme. Jeg drikker også en del melk. 0.5l melk til frokost også 1 eller 2 sånne små melke kartonger som du får på skolen til matpakka. Er dette helsefarlig i lengden? For jeg har levd på denne måten i... 4-5 år nå Nøyaktig det samme hver eneste dag. Og hva er farligst å drikke mellom melk og juice? Ikke la dama mi ha rett, igjen Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 Melk og juice kan du bare helle innpå av Sunt. Ellers er ikke resten av hva du beskriver direkte usunt heller, men du kunne kanskje prøve å kvitte deg av med ketsjuppen Ellers kan du argumentere med at 2-3 skiver til frokost, og 3-4 på skolen er ganske lite mat. (Hvis det ikke er noe spesielt du unnlater å nevne da) )Selv spiser jeg havregryn til frokost, og 8 skiver på skolen (for det meste leverpostei) + div frukt.)) Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 Kunne kanskje vært greit å variere kostholdet litt? 1 liter melk om dagen. tja. så lenge det er lett, eller aller helst ekstra lett, så får det vel gå. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 Ost er vel omtrent rent fett? Kan uansett ikke si at inntaket ditt er så hårreisende, med mindre det er snakk om tykke osteskiver Ketsjup er det mye sukker i - det er jo ikke så bra. kjøpe typer uten tilsatt sukker? 1l melk til dagen er vel egentlig litt mer enn nødvendig. hvilken type? Juice har en særs stygg effekt på tennene dine, på samme linje som cola omtrent. Hvis det er snakk om lett melk eller ekstra lett, så ville jeg sagt juice er det mest skadelige p.g.a. effekten av syrene på tennene. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 Hva spiser du til de andre måltidene om dagen? Det har en god del å si. Melk vs. juice så velger du melk, generelt sett. Jeg ville ha prøvd å kutte ned på ketsjupen, og prøvd å variere pålegget litt. Bruk f.eks. kaviar eller noe annet godt til frokost. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 Juice har en særs stygg effekt på tennene dine, på samme linje som cola omtrent. Hvis det er snakk om lett melk eller ekstra lett, så ville jeg sagt juice er det mest skadelige p.g.a. effekten av syrene på tennene. 7964778[/snapback] Gjelder det all juice eller er enkelte mindre farlege? Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 PH er det som har mest å si med tanke på tennene. Man anbefaler faktisk røde epler fremfor grønne fordi det finnes en del mer syre i de grønne. Vanlig appelsinjuice og eplejuice bør man ikke overdrive inntaket av, men om man har sansen for det er det helt fint å drikke en del av det. Før gikk jeg rundt hele dagen med en flaske fun light ice tea peach-ting og drakk konstant av den. Tannpleieren sa til meg "du må slutte å drikke så mye brus og juice, jeg ser at tennene dine blir angrepet" Nå har jeg begynt med vann i stedet. Litt tyggis kan rette opp det værste, da får man justert opp igjen pH-verdiene etter et måltid så man ikke får en langtidseffekt. Lenke til kommentar
olek21 Skrevet 18. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2007 Hva spiser du til de andre måltidene om dagen? Det har en god del å si. Melk vs. juice så velger du melk, generelt sett. Jeg ville ha prøvd å kutte ned på ketsjupen, og prøvd å variere pålegget litt. Bruk f.eks. kaviar eller noe annet godt til frokost. 7964895[/snapback] Til middag så er det forskjellig hver uke. De ukene jeg har vært i trening så har jeg kun spist middag hjemme på tirsdag og torsdag. Hver onsdag så er det fisk til middag (muttern har fri ) Når jeg er på trening så pleier jeg å kjøpe meg to grov brød, noen bananer og melk ^^, som jeg spiser før trening. Kommer hjem på kvelden og da tar jeg meg 2-3 brødskiver, ikke overraskendes nok, med ketsjup-skinke-gulost ^^ Men har slitt mye med forkjølelse de siste ukene og mye skole, så jeg har måttet nedprioritere trening og da blir det annen(annet??) mat. Familien min har et ganske variert måltid, alt fra spaghetti og kjøttboller til fisk. Det går i det meste (takket være min mor). Ikke drikker jeg brus i hverdagen, eller spiser godteri. De få gangene jeg virkelig har et sug etter cola\urge så blir det som oftes til at jeg bare tar en slurk også går lei. Folk kan gjerne komme med forslag til noe annet på brødskiva for meg, men har noe kresen gane Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 Kaviar Gulost og paprika Leverpostei Baconpostei Kalverullade og agurk Brunost Tunfisk med pepper ... Lenke til kommentar
olek21 Skrevet 18. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2007 Hehe, av tinga du ramsa opp så har jeg spist... 3 av dem (gulost & paprika, leverpostei og brunost). Og ikke likte jeg dem noe særlig Forferdelig kresen gane skulle jeg sagt, haha Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 Bortsett fra at den gule osten er hvit Så kan jeg ikke se andre farer med dietten enn at den er i overkant ensformig. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 Hehe, av tinga du ramsa opp så har jeg spist... 3 av dem (gulost & paprika, leverpostei og brunost). Og ikke likte jeg dem noe særlig Forferdelig kresen gane skulle jeg sagt, haha 7970121[/snapback] Det er stor forsjell på leverpostei da.. Kan godt forstå at du ikke liker den gule med smily facen, men tar du en skikkelig dansk en, gjerne med ettpar biter rødbeter på, så er det himmelsk. Lenke til kommentar
olek21 Skrevet 18. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2007 Hehe, av tinga du ramsa opp så har jeg spist... 3 av dem (gulost & paprika, leverpostei og brunost). Og ikke likte jeg dem noe særlig Forferdelig kresen gane skulle jeg sagt, haha 7970121[/snapback] Det er stor forsjell på leverpostei da.. Kan godt forstå at du ikke liker den gule med smily facen, men tar du en skikkelig dansk en, gjerne med ettpar biter rødbeter på, så er det himmelsk. 7970212[/snapback] Får vel se å prøve ^^, Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 det viktigste er å ha ett åpent sinn og tørre å prøve noe nytt Lenke til kommentar
ZlaleX Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Hvordan er det juice vs melk vs vann? Med tanke på inntak og sunnhet? Lenke til kommentar
Brian Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 (endret) Lurer bare på om det er noe farlig å drikke for mye melk? Høres sikkert rart ut, men jeg drikker mye melk om dagen. På en vanlig dag går det fort 3liter (lettmelk). Kjøpte også røra eplejuice her om dagen, og går vel utifra at den er grei å drikke? både for tenner og helse generelt. Men hvordan er trønderfår og jubelsalami? er det greie pålegg eller noe man bør være litt mer forsiktig med? Endret 19. februar 2007 av Brian_N Lenke til kommentar
Cooj Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Lurer bare på om det er noe farlig å drikke for mye melk? Høres sikkert rart ut, men jeg drikker mye melk om dagen. På en vanlig dag går det fort 3liter (lettmelk). Kjøpte også røra eplejuice her om dagen, og går vel utifra at den er grei å drikke? både for tenner og helse generelt. Men hvordan er trønderfår og jubelsalami? er det greie pålegg eller noe man bør være litt mer forsiktig med? 7974515[/snapback] Noen mener dette, har snakka med en lege som mente melk var meget usunt pga det er en drikk for kalver og som vi mennesker ikke trenger. Men det er da hans mening, de fleste i Norge er vel overbevist at melk er selve nasjonalsymbolet på sunnhet... Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 En liten drøfting om hva som skjer ved et stort melkeinntak: http://www.jyi.org/volumes/volume6/issue3/...ee_and_wei.html For min del er laktoseintoleranse-liknende effekter samt kaloriinnhold grunnen til at jeg begrenser meg litt med melkeinntaket. Kjøpte også røra eplejuice her om dagen, og går vel utifra at den er grei å drikke? både for tenner og helse generelt.Den er ikke optimal for tenner, så varier med andre drikker også. Drikk eplejuice til 1-2 måltider om dagen. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Jeg har også hørt det og jeg stoler mer på leger enn Tines propagandamaskin... det er tross alt ett firma som lever av å selge melk... Tar meg ett glass melk til dagen eller mindre, men har ikke død enda Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Jeg stoler mer på argumenter fra et ernæringsmessig perspektiv enn både noen "kalver drikker det, da er det sikkert ikke bra for mennesker" og noen propagandamaskin. Melk har et høyt innhold av bra proteiner, det inneholder enkelte mineraler som er bra for kroppen (benbygning, tenner). Kumelk er kanskje ikke det beste, men noen typer melk har også en god del umettet fett. Other components found in raw cow milk are living white blood cells, mammary-gland cells, various bacteria, and a large number of active enzymes Dette er vel heller ikke galt. wikipedia på melk og ernæring: http://en.wikipedia.org/wiki/Milk#Nutrition_and_health Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå