Heimdall Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 (endret) heisan! Prøver fortvilt å forlate Windows. Men ser at jeg er altfor skadet av lang Windows bruk. Selv om jeg har en vag bakgrunn på slutten av 80 tallet med MS-DOS, er det nå bare rester igjen av denne. Hvor kan jeg finne et slags crashcourse i Linux? en slags "Linux for Dummies"? Har allerede installert en dual boot med Win XP og Suse 10,0. Et spesifikt spørsmål: Når jeg laster ned en tar (taz?) fil, hva gjør jeg med denne? Kopierer det inn i konsollet (Terminal Program) ?? haha! sry er helt blank! RPM filer går jo greit (stort sett) når jeg bruker feks YaST eller lignende. Endret 17. februar 2007 av Heimdall Lenke til kommentar
huf Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 (endret) Veit du om http://www.linuxguiden.no ? Der finn du svar på det meste på norsk. For eks. Du spurte om tar-filer. Det finn du info om her: http://www.linuxguiden.no/index.php/Tar Endret 17. februar 2007 av huf Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 Egentlig laster du ikke ned tar.gz-filer for SuSE. Bruk Yast som ligger i menyene til å installere programmer. Nå vet jeg ikke så mye om SuSE, men søk og lær heller om Yast og rpm-pakker i stedet for å kompilere. Kompilere er et helvete, selv for drevene brukere. Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 Hvis du ikke har gjort det allerede, test en debian variant i tillegg til SuSe (rpm variant), så ser du hva du liker best Samma med gnome og KDE Nå vet jeg ikke hvordan det er med SuSe og ta.gz, men hvis du vil unpacke de skal det gå ann å skrive "tar -xzf <filnavn>" om jeg ikke er helt på bærtur Lenke til kommentar
Heimdall Skrevet 17. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2007 (endret) Egentlig laster du ikke ned tar.gz-filer for SuSE. Bruk Yast som ligger i menyene til å installere programmer. Nå vet jeg ikke så mye om SuSE, men søk og lær heller om Yast og rpm-pakker i stedet for å kompilere. Kompilere er et helvete, selv for drevene brukere. 7962983[/snapback] OK, takk. Skal sjekke opp hvordan YaST virker. Går ut ifra at YaST er en såkalt "pakkestyrer" ? Men mange programmer til Linux har vel ikke rpm-pakker? Ofte blir bare tar.gz pakker tilbudt. Er ikke rpm og tar.gz samme sak? RPM kan man intallere med YaST og med tar.gz gjør man noe annet (har enda ikke helt forstått hva!) MEN resultatet blir det samme. - altså ett programm som forhåpentligvis virker Endret 17. februar 2007 av Heimdall Lenke til kommentar
dabear Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 De fleste programmer er tilgjengelige gjennom Yast, det er __ekstremt__ sjelden du trenger laste ned kildekode. Forøvrig trenger ikke tar.gz-filer inneholde kildekode, det er bare komprimerte mapper (ala .zip). Kompilering er et helvette noen ganger, fordi enkelte pakker krever at andre programmer er installert for at det skal kompilere, med pakkebehandlere blir dette automatisk tatt hånd om. Forøvrig kan jeg anbefale å installere nyeste opensuse, v 10.2, den har nyere programmer installert. Dessuten har du jo SMART paackage manager, som funker som ei glimrende erstatning for yast... Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 OK, takk. Skal sjekke opp hvordan YaST virker. Går ut ifra at YaST er en såkalt "pakkestyrer" ? Men mange programmer til Linux har vel ikke rpm-pakker? Ofte blir bare tar.gz pakker tilbudt. Er ikke rpm og tar.gz samme sak? RPM kan man intallere med YaST og med tar.gz gjør man noe annet (har enda ikke helt forstått hva!) MEN resultatet blir det samme. - altså ett programm som forhåpentligvis virker 7963582[/snapback] Som dabear sier, tar.gz er egentlig en arkivfil som zip, men som regel innholder den kildekode, hvis det er programmer det er snakke om. Yast er pakkehåndteringssytemet til SuSE. Så vidt jeg vet tar den seg både av "løse" rpm-pakker og pakker som blir lastet ned fra diverse repos/pakkebrønner (servere). Man kan egentlig sammenligne den med Windows Update, men inneholder atskillig mange flere programmer. Man kan også legge til pakkebrønner for å få tilgang til enda flere programmer. Til Ubuntu har jeg faktisk installert alle programmer gjennom apt-get (pakkehåndteringssystemt til Debian/Ubuntu). Til og med Sun Java, Skype og Flashplayer. Lenke til kommentar
Heimdall Skrevet 17. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2007 Takk for fine svar! Nå har jeg noe å begynne med Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 Tja, fysikkforeningen på UiO pleier (dvs. det ble gjort i fjor, og det kommer sannsynligvis til å bli gjentatt) å arrangere "linux-lørdag" på begynnelsen av høsten en gang.. Lenke til kommentar
Heimdall Skrevet 19. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2007 Tja, fysikkforeningen på UiO pleier (dvs. det ble gjort i fjor, og det kommer sannsynligvis til å bli gjentatt) å arrangere "linux-lørdag" på begynnelsen av høsten en gang.. 7972938[/snapback] Ja, det hadde jo vært perfekt. Men jeg bor ikke i Oslo Grüße Lenke til kommentar
Heimdall Skrevet 19. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2007 Et spørsmål om pakkestyreren: Jeg har jo SUSE 10,0 med YaST-pakkestyrer. Kan jeg bare innstallere Suse programmer med denne? Og ikke andre "utenforstående" programmer? (feks Adobe, divX o.l) I ei Linux-bok jeg har står det at: "hvis jeg laster ned fremmede pakker, som ikke tilhører SUSE-distro, må du bruke kommandoen RPM!" Hva betyr det? Hvor skal jeg bruke kommandoen RPM ? (i konsollet?) ps: Ellers går det bra å bruke YaST til å installere SUSE-distrubusjons filer nå. Men andre programmer har jeg altså problemer med. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Det er meninga at du i yast skal legge til såkalte repositories eller pakkebrønner på norsk (som inneholder de aktuelle programma), Du burde forøvrig laste ned SMART package manager, yast er übertreig. Se http://susewiki.org/index.php?title=Smart#...E_Linux_version Med smart får du med de viktigste repositoriene, du slipper legge de til sjøl Dersom du skal gå rundt pakkebehandleren (yast, smart...) og installere rpm filer fra konsoll, er det følgende framgangsmåte(dersom fila ligger på skrivebordet og heter fil.rpm): cd ~/Desktop su - (passord blir spurt om, skriv inn root-passordet) rpm -Uvh fil.rpm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå