Gå til innhold

Gratis bildebeh.prog.

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det finnes noen gratis bildebhandlingsprogrammer som her brukbar funksjonalitet.

De programmene som fulgte med kameraet er jo ikke nå serlig. Bruker bare Windows XP til å downloade bildene.

Jeg har såvidt prøvd adobe photoshop for noen år siden, men den koster vel masse penger??

Vil ha et bra, gratis program der jeg kan klippe og lime, leke meg med farger, gjøre filer mindre osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Irfanview er et bildevisningsprogram som inneholder en rekke nyttige funksjoner. Du kan forstørre, forminske, endre format, justere en del bildeegenskaper osv.

Det er helt gratis og kan lastes ned fra http://www.irfanview.com

Trenger du mer funksjonalitet så er Gimp et fint alternativ. Gimp for Windows finner du på http://www.gimp.org/~tml/gimp/win32/downloads.html

Et annet alternativ er Paint Shop Pro. Du kan bruke dette programmet gratis i 30 dager, ønsker du å fortsette å bruke det etter 30 dager så koster det $99

Paint Shop Pro finner du på http://www.jasc.com

-flff

Lenke til kommentar

Noen som har et tips til et freewareprogram til fjerning av røde øyne?

Jeg har Microsoft PhotoDraw. Funksjonaliteten på programmet synes jeg er kjempebra, og kan fint fjerne røde øyne med dette. MEN jeg kan ikke lagre filen igjen i jpg, for da komprimeres filen og kvaliteten går ned. har prøvd å stillt på komprimeringsgrad men uten resultat. Noen som har tips om PhotoDraw eller til et program for fjerning av røde øyne?

Lenke til kommentar

Du må kun lagre bilde i JPG-format EN gang. Hvis ikke vil du oppleve problemer med kvaliteten på bildet slik du beskriver.

Tipset er å lagre bildet i TIFF-format til du er fornøyd med bildet. Helt til slutt kan du komprimere bildet ved å lagre det i JPG-format, men det må altså kun gjøres en gang!

Stig

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Tror ikke at Kazaa er strengt straffbart... Det er et fildelings program og det er ingen som arresterer deg hvis du kopierer en ting og gir den til en venn. Og dette er jo deling blant venner :D

Jeg har brukt Kazaa lenge, og har ALDRI hørt om noen problemer... Straffing etc. Det er jo masse øøøh, ikke-bra for barn ting der, der modellene er i alle aldre.. Så NOE er ulovlig og noe er ikke SÅ ulovlig. Men det er ingen som finner det ut :D Håper jeg ikke :-?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Har prøvd GIMP (både i Linux RedHat 8.0 og windows XP) og Photoshop 7.

Gimp var (for meg) mye vanskeligere å bruke, men det er vel en vanesak...

Uansett var det _SVÆRT_ ustabilt i windows, og som 90% andre linux progs kunne det ikke lese filer direkte fra windows serveren min, noe photoshop gjør uten problemer (rart...)

Uansett vil jeg nok anbefale å få tak i photoshop, da dette kansje ikke er spes. kraftigere, og gimp sikkert kan ta mange photoshop plugins, så var det LANGT lettere å bruke... var oppe å kjøre i løpet av 10 min.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Tror ikke at Kazaa er strengt straffbart... Det er et fildelings program og det er ingen som arresterer deg hvis du kopierer en ting og gir den til en venn. Og dette er jo deling blant venner :D

Jeg har brukt Kazaa lenge, og har ALDRI hørt om noen problemer... Straffing etc. Det er jo masse øøøh, ikke-bra for barn ting der, der modellene er i alle aldre.. Så NOE er ulovlig og noe er ikke SÅ ulovlig. Men det er ingen som finner det ut :D Håper jeg ikke :-?

Kazaa er ikke direkte straffbart...

Altså: Det ER lov å laste ned saker og ting der ifra, men det er IKKE lov å legge ting ut der. Men, vanligvis byr det ikke på problemer. Aldri hatt problemer selv, men bruker det ikke så mye da...

Forvirrende?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Selv om det kanskje ikke er straffbart å laste ned programmer og annet via KaZaA så har du vel ikke lov til å bruke dem. Dvs. at selv om du fullt lovlig kan hente ned Photoshop 7.0 via dette fildelingsprogrammet så har du ikke lov til bruke Photoshop uten å betale for det.

Og uansett er det ihvertfall ulovlig å legge ting ut for nedlasting via slike programmer, uansett hvordan du selv fikk tak i det, kjøpt eller lastet ned.

Med andre ord, det eneste du strengt tatt kanskje har lov til i forbindelse med slike fildelingsprogrammer og kopibeskyttet materiale er å laste det ned. Legge det ut for nedlasting og evt. bruke det er fremdeles ikke lov.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Det finnes 2 programmer som er meget bra.

Selv bruker jeg ofte Photofiltre (photofiltre.com). Knøtt lite, ekstremt raskt og overraskende avansert.

Ellers er PaintNet versjon 2 et greit alternativ. Kanskje dette skal inn i Vista? Det er visstnok kjøpt opp av MS mener jeg å huske. Krever NET. fra MS eller hva det heter. Større, tungere, tregere enn den andre jeg nevnte.

Jørn

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...