PROuser Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 Har lurt på om jeg skal installere vannkjøling på pc'en i stua. Denne står bare en meter fra akvariet. Lar det seg gjøre å bruke dette til kjøling av vannet istedenfor radiator? Det er på ca 120liter. Tempen nå ligger på ca 23 grader. Fiskene tåler opp til ca 30 grader.. Maskinen er ikke klokket.. Akvariet står på en benk som er ca 120 cm høy, og pc'en står på gulvet. Hva slags pumpe anbefales? Mest mulig stillegående.. Regner med en blokk på pcu, skjermkort og eventuelt bytte PSU. Noen psu'er å anbefale med vannkjøling? Lenke til kommentar
RallyP Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 Kjøp mist psu. Harddisker bråker mer... Trykket er like stort på begge sider av akvariet(inn og ut), så du trenger ikke bekymre deg over å ha en killer pumpe. Ville anbefalt MCP655 eller MCP350. De klarer jobben helt fint. Men aner ikke om det er mulig å bruke det som kjøling. Er kanskje litt kjedelig om fiskene setter seg fast i slangene Lenke til kommentar
Kuldesjokk Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 Fisken vil vel også dø? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 Under tung load vil nok vanntemp komme over 30grader, dessuten er vannet veldig skittent, ting vil bli tett etc. Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 17. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2007 Tenkte ikke å bruke selve akvarievannet... Bare legge oppi en sløyfe på et par meter med slangen til kjølingen.. Så det blir et lukket system.. Kjører ikke så mye på full load, så tror det går greit med tempen.. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 Dårlig idé. Plastslanger har ikke så veldig høy konduktivitet... Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 Legg en radiator type ekstrem nedi evt. en spiral med kobberrør nedi akvariet i nærheten av der vannstrømmen fra akvariepumpen er. Så vil det hjelpe litt. Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 Legger meg på ideen med en sløyfe med kobberrør, leder varme greit og selv om du skulle eventuelt spille eller gjøre andre ting som skaper "load" på systemet så vil det ikke bli nok til å varme opp 120l raskt nok til å drepe fisken vil jeg tro. Har aldri hørt om noen som har prøvd noe slikt tidligere, kunne ha vært artig å sett hvordan det går Frankie Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 Har faktisk sett en fyr som kjører akvarium i vannkjølingen sin et sted. Lenke til kommentar
Loke_h Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 (endret) 120 liter vann varmet opp 7 grader krever ca.: 7x120 kCal = 3528 kJoule = 1 kWh ca. Uten varmetap og med 200Watt varmeutvikling tar det 5 timer å varme opp sånn ca. Så begynner det å bli mer komplisert. Varmetapet avhenger av glasset, tykkelsen på dette + evt andre materialer i akvariet, samt materialet på begge sider av glasset. Vann og luft. Varmetapet er proposjonalt med temperaturforskjellen mellom vann og luft. Med 120 liter har du vel ca 1,6 m^2 overflate. Vannet er ikke i kontakt med hele flaten da. Kanskje 1-1,2 m^2. Jeg stopper der. Det er mange variabler her, men glasset leder ikke godt nok varme til lufta på utsida, til at du kan la den maskina gå på full effekt over lengre tid. Ved å koble inn en passivt kjølt radiator, har du mye mer å gå på. Jeg kan sikkert regne ut varmetap også, men da må jeg ha mer info. Hvis du allikevel ikke skal klokke, ville jeg anbefalt deg å skaffe et par bilradiatorer og bruke disse til kjøling. Billig og bra. EDIT: Artig prosjekt likevel. Har tenkt tanken selv. Men da uten fisk i akvariet. Regnet litt for mye vann, med mindre akvariet er fylt til randen. Men en del varme overføres til glasset, så 5 timer blir for lite uansett, når vi regner varmetap. EDIT2: PSU med vannkjøling, dyr. http://www.vcore.dk/shop/silentmaxx-watercooled-725p.html Endret 18. februar 2007 av Loke_h Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 18. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2007 En god del av varmen fra akvariet forsvinner nok rett opp av vannflaten vil jeg tro.. Det er også en luftpumpe som pumper inn romluften til bunnen av akvariet.. Da blir vel denne også med på kjølingen.. Men må vel ha en liten vannbeholder og på vannsløyfen et sted.. hvor er det mest egnet å plassere den? På gulvet ved pc-en eller i nærheten av akvariet? Hvor lang bør en spiral av kobberrør være? ca 2 meter burde vel være greit nok? 6 eller 10 mm tykk? Glasset i akvariet er ca 5mm tykt.. Lenke til kommentar
Loke_h Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 (endret) En god del av varmen fra akvariet forsvinner nok rett opp av vannflaten vil jeg tro.. Det er også en luftpumpe som pumper inn romluften til bunnen av akvariet.. Da blir vel denne også med på kjølingen.. Men må vel ha en liten vannbeholder og på vannsløyfen et sted.. hvor er det mest egnet å plassere den? På gulvet ved pc-en eller i nærheten av akvariet? Hvor lang bør en spiral av kobberrør være? ca 2 meter burde vel være greit nok? 6 eller 10 mm tykk? Glasset i akvariet er ca 5mm tykt.. 7974145[/snapback] Kobber leder varme veldig godt. Vann tar opp mye varme. Så 2 meter burde være rikelig. Du bør ha samme dimensjon på kobberrør som på slangene i vannkjølinga, evt. 2xmindre dimensjon i parallell. Finn tynne rør da, om du skal bøye dem til spiral. Det er mange faktorer her. Glasset i seg selv kan nok overføre mye varme, men da må denne varmen tas unna. Lufta på utsida må altså sirkulere godt. Samtidig må vannet i akvariet holdes såpass i bevegelse at varme kan avgis på hele flata. Kaldt vann samles på bunn og varmt på topp. Lufta som pumpes inn kjøler den også. Hvis du ikke har lokk på akvariet hjelper det og. Det er faktisk så mange faktorer at det ikke er mulig å beregne nøyaktig hvor mange Watt det akvariet ditt kan ta unna. Da måtte man hatt nøyaktige mål. Antall liter vann. Romtemperatur. Luftsirkulasjon. Vannsirkulasjon etc.. Jeg foreslår at du rett og slett tester det ut, så setter du evt. inn en eller flere radiatorer hvis det ikke går bra. EDIT: Stopp før fiskene dør da 1,2 m^2 glass på 5mm kan overføre maks 192Joule/sekund. ved 1 grad temperaturforskjell. Teoretisk skal det gå å kjøle ned. Men stillestående luft egner seg dårlig til kjøling. Med vann på begge sider av glasset kunne du kjølt ned en CPU tilsvarende en kokeplate i varmeeffekt. Under forutsetning av at vannet sirkulerer godt på begge sider. EDIT: Mente godstykkelsen skal være liten, ikke dimensjon. http://www.clasohlson.no/Product/Category....=251142#30-6574 Kan være en ide å lete i containere eller skraphandler etc. Kobberrør er ikke alt for billige. Endret 18. februar 2007 av Loke_h Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå