Anders Voldsund Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 (endret) Hei Når eg går inn på 192.168.1.1 kan eg berre konfigurere routeren min. Kvar må eg for å konfigurere den trådlause 3Com switchen min? Eg trur det er denne eg har: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=319606 Takk for hjelp. A.V Endret 26. mars 2007 av Anders Voldsund Lenke til kommentar
ekm Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 (endret) Mulig jeg fortsatt er litt trøtt, men er det slik at du kommer inn i ADSL modemet ifra ISP`en din? Hvilken ISP har du og evt. hva slags utstyr har du koblet til i tillegg til dette? Du skriver at du har en trådløs switch men trolig router (med trådløs switch tenker ihvertfall jeg på rene access points som er relativt skjeldne i private sammenheng). Sjekk (f.eks i manualen eller under routeren) nøyaktig modell nummer! Hva kommer opp hvis du kjører IPCONFIG i kommandolinja? Endret 17. februar 2007 av ekm Lenke til kommentar
Anders Voldsund Skrevet 17. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2007 (endret) Då heiter det vel trådlaus router da. Eg er ikkje så flink på dette. Eg har 3MB/s breiband frå Tussa. Sjå bilete Er kommandolinja, den "Kjør"? Routeren er ein ZyXEL P-660H-T3. Og switchen er ein 3Com OfficeConnect Wireless 11g Cable/DSL router, modellnummer WL-527. Eg har 2 ZyXEL routerar i huset no. No brukar eg den gamle, den andre er 1 mnd nyare, same modell. Før virka ikkje den nye routeren heilt bra saman med den trådlause routeren, så eg tok den tilbake til fabrikkinnstilligane. Då fungerte ikkje internettet i det heile tatt. No er tala heilt like alle plassar på begge routerane på 192.168.1.1 sida. Den trådlause fungerar heller ikkje. Oppsettet mitt: Endret 17. februar 2007 av Anders Voldsund Lenke til kommentar
ekm Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 Jeg går itfra at du har en laptop e.l. som ikke kommer på nett pr d.d. også? Prøv å flytte kabelen som går ifra zyxel boksen til 3com over på DSL/Cable porten samt at du kobler den stasjonære til via 3com boksen (er sikkert lurt å starte alt utstyret på nytt også). Dette er utgangspunktet en dårlig løsning - men da er vi ihvertfall et steg på veien. Fungerer dette er det enkleste trolig å skru av DHCP på 3com boksen, forandre IP adressen på denne til f.eks. 192.168.1.10 e.l. og koble kabelen ifra Zyxel boksen tilbake der den står nå. Nå har jeg ikke noe som helst kjennskap til din ISP, men har du prøvd å ta bort Zyxel boksen og koble linja rett på 3com routeren? Lenke til kommentar
Anders Voldsund Skrevet 17. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2007 (endret) Ja, eg har ein laptop, den kjem ikkje inn på internett. Det du sa fungerte ikkje. Når eg er inne på konfigureringa til routeren er der slike testar, 2 av 3 blir godkjend. Ein failar: "Test ADSL(ATM OAM) loopback test" FAIL Kva har det å seie? Og skal subnet mask vere den same på den trådlause routeren og routeren? No er begge på 225.225.225.0. A.V Endret 17. februar 2007 av Anders Voldsund Lenke til kommentar
Anders Voldsund Skrevet 17. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2007 (endret) Korleis eg forandrar desse innstillingane som er inni den raude ruta? Til dei innstillingane den gamle routeren hadde? A.V Endret 17. februar 2007 av Anders Voldsund Lenke til kommentar
ekm Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 Det du sa fungerte ikkje. Intet som fungerte.....hmm Kjør IPONFIG når du har koblet deg til Zyxel boksen og gjør det samme etter å ha koblet deg til 3com adapteret. (Sleng opp resultatene her) Kommer du inn i oppsettet på 3com routeren når du er koblet via denne? Når eg er inne på konfigureringa til routeren er der slike testar, 2 av 3 blir godkjend. Ein failar: "Test ADSL(ATM OAM) loopback test" FAILKva har det å seie? Ja og det har selvsagt sammenheng med det du vil endre på i bildene. Av en eller annen grunn (trolig en feil innstilling, men kan også være bug i firmware eller hardware feil) så får ikke den ene opprettet en forbindelse mot internett. Når dette er løst tallene i WAN feltet løse seg av seg selv (dette er instillinger du får ifra ISP`en din og skal ikke endres manuellt i utgangspunktet). Foreslår at du i første omgang lar den ikke fungerende Zyxel boksen og legger på hylla til vi har løst de andre problemene. Og skal subnet mask vere den same på den trådlause routeren og routeren? No er begge på 225.225.225.0. Ja, dette har ikke noe å si - det er egentlig bare en begrensning som forteller hvor stort nettverket ditt er. Lenke til kommentar
Anders Voldsund Skrevet 17. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2007 Dette er ipconfigen på den nye og gamle routeren. Og 3Com. Gammel router: Tilkoblingsspesifikt DNS-suffiks: IP-adresse: 192.168.1.150 Nettverksmaske: 255.255.255.0 Standard gateway: 192.168.1.1 Ny router: IP-adresse: 192.168.1.150 Nettverksmaske: 255.255.255.0 Standard gateway: 192.168.1.1 Begge dei to er like. Så testar eg med berre den trådlause routeren aleine: Automatisk konfigurasjon av IP-adresse: 169.254.160.106 Nettverksmaske: 255.255.0.0 Der virka det dårleg. "ADSL(ATM OAM) loopback test" fekk pass no i stad. A.V Lenke til kommentar
ekm Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 Så da fungerer begge Zyxel boksene? Isåfall er jo ihvertfall det problemet løst....var det noe feil eller ordnet det seg av seg selv? Når det gjelder 3com routeren så er trolig DHCP skrudd av (se her for mere info ang dette). Se om du finner resett knappen (slik at DHCP blir aktivert igjen) - stemmer det at du eller noen andre har vært inne på denne for å få den til å fungere tidligere? Jeg beklager at det kan gå lang tid imellom hver gang jeg poster (er en utolmodig skjel selv når ting ikke fungerer slik det skal), så vi får håpe at noen andre også kan bidra litt her - men forhåpentligvis kommer vi i mål til slutt (du får si ifa underveis når ting fungere eller ikke er som du forventer) Lenke til kommentar
Anders Voldsund Skrevet 19. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2007 (endret) No fungerar det ikkje lenger den testen, sidan den mest sannsynleg er avhengig av det trådlause, er ikkje det så rart, sidan det trådlause er heilt crappy. No kjem eg meg ikkje inn på den konfigureringssida til den trådlause routeren heller. Og alt som har blitt konfigurert på routeren og den trådlause er det eg som har gjort, sidan det er eg i huset som kan mest om data. Eg frå ikkje internett frå den nye routeren enda. Den trådlause routeren fungerar veldig dårleg no, går det ann å ta den tilbake til fabrikkinnstillingane utan å måtte gå inn på konfigureringssida? Det er ingen resetknapp på den trådlause routeren. A.V Endret 19. februar 2007 av Anders Voldsund Lenke til kommentar
ekm Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Nå er det litt forskjellig ifra router til router, men har enda tilgode å finne en som ikke har det. Nå er denne "broren" til den modellen du harNå er dette "broren" til den modellen du har, men den burde være nogenlunde på samme plass. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Problemet er antagelig at begge routerene har samme IP. Koble 3Com routeren helt fra nettet, plugg en PC direkte inn i en av LAN portene på denne og gi PCen fast IP 192.168.1.10. Da skal du komme inn å få konfiguert denne på 192.168.1.1. Sjekk samtidig IPen og forandre ev. denne til 192.168.1.2 slik at routerene har ulike IP adresser i samme rangen. Husk å sette PC'en til å motta IP automatisk før du setter alt i sammen igjen. Lenke til kommentar
Anders Voldsund Skrevet 23. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2007 Då eg gjorde det du sa verka nettverket på 3Com routeren, men ingen internett. Eg kom meg ikkje inn for å konfigurere routeren. Så eg fekk ikkje gjort noko med den... Det var vel berre slik at den einaste nettverkskabelen som skulle inne 3Com var den stasjonære sin, og straum sant? A.V Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 Det var det jeg mente ja, og kommer du inn på 3Comen får du i alle fall konfigurert den?! Mulig jeg misforstod problemet, skjer hele tiden det Nettverket virker på 3Com routeren men du kommer ikke inn på routeren? Lenke til kommentar
Anders Voldsund Skrevet 24. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2007 (endret) Vel, kanskje eg brukte feil ord da. 2 bilete som viser det eg prøvde å forklare. Med automatisk IP. Med manuell IP. Kjem meg ikkje inn på konfigureringssida for 3Comen med eller utan manuell IP. A.V Endret 24. februar 2007 av Anders Voldsund Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 Du har jo en IP konflikt her, liten tvil om det. Resett/nullstill 3com'en og koble til en PC via kabel. PC'en skal være satt opp til å motta IP automatisk. Deretter kan du logge deg på IP adressen som står i manualen til 3Comen og konfigurere denne. 3Comen bør fremdeles være frakoblet alt annet. Men du må også sette opp routermodemet. Hva heter den? Antagelig et dårlig svar, men det begynner å bli sent en lørdagskveld og de driver å ringer fra Pub'en for å få meg ned ;-) Lenke til kommentar
Anders Voldsund Skrevet 24. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2007 Litt av problemet her er at det ikkje er nokon resett knapp på 3Com trådlause routeren. Den er 2 år gammal. Og då får eg ikkje resetta den på andre måtar enn å gå inn på konfigurasjonssida. Med mindre det er ein smart måte å gjere det på? Routermodemet er ZyXEL P-660H-T3. Eg har 2 av den, og no brukar eg den eldste av dei. Takk for hjelp til no. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 Om det var den routeren du linket tl står det på side 105 i manualen hvordan du resetter den... Overraskende komplisert, men det er en mulighet http://support.3com.com/infodeli/tools/wir..._User-Guide.pdf Lenke til kommentar
Anders Voldsund Skrevet 24. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2007 Det som stod der fungerte ikkje. Mest sannsynleg sidan det var feil router, dette er namnet på min trådlause router. 3CRWE554G72T Lenke til kommentar
ekm Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Jeg foreslår at du lar Zyxelen som fungerer stå foreløpig og konsenterer oss om 3com`en i første omgang. (hvis de er like så spiller det vel ingen rolle hvem av de du bruker) Her er ihvertfall manualen til din router http://www.3com.com/products/en_US/result....ku=3CRWE554G72T Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå