Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

*LØYST* Konfigurere 3Com switch.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mulig jeg fortsatt er litt trøtt, men er det slik at du kommer inn i ADSL modemet ifra ISP`en din?

Hvilken ISP har du og evt. hva slags utstyr har du koblet til i tillegg til dette?

Du skriver at du har en trådløs switch men trolig router (med trådløs switch tenker ihvertfall jeg på rene access points som er relativt skjeldne i private sammenheng). Sjekk (f.eks i manualen eller under routeren) nøyaktig modell nummer!

Hva kommer opp hvis du kjører IPCONFIG i kommandolinja?

Endret av ekm
Lenke til kommentar

Då heiter det vel trådlaus router da. Eg er ikkje så flink på dette.

Eg har 3MB/s breiband frå Tussa. Sjå bilete

Er kommandolinja, den "Kjør"?

Routeren er ein ZyXEL P-660H-T3.

Og switchen er ein 3Com OfficeConnect Wireless 11g Cable/DSL router, modellnummer WL-527.

Eg har 2 ZyXEL routerar i huset no. No brukar eg den gamle, den andre er 1 mnd nyare, same modell. Før virka ikkje den nye routeren heilt bra saman med den trådlause routeren, så eg tok den tilbake til fabrikkinnstilligane. Då fungerte ikkje internettet i det heile tatt. No er tala heilt like alle plassar på begge routerane på 192.168.1.1 sida. Den trådlause fungerar heller ikkje.

Oppsettet mitt:

post-74148-1171707772_thumb.jpg

Endret av Anders Voldsund
Lenke til kommentar

Jeg går itfra at du har en laptop e.l. som ikke kommer på nett pr d.d. også?

Prøv å flytte kabelen som går ifra zyxel boksen til 3com over på DSL/Cable porten samt at du kobler den stasjonære til via 3com boksen (er sikkert lurt å starte alt utstyret på nytt også). Dette er utgangspunktet en dårlig løsning - men da er vi ihvertfall et steg på veien.

Fungerer dette er det enkleste trolig å skru av DHCP på 3com boksen, forandre IP adressen på denne til f.eks. 192.168.1.10 e.l. og koble kabelen ifra Zyxel boksen tilbake der den står nå.

Nå har jeg ikke noe som helst kjennskap til din ISP, men har du prøvd å ta bort Zyxel boksen og koble linja rett på 3com routeren?

Lenke til kommentar

Ja, eg har ein laptop, den kjem ikkje inn på internett.

Det du sa fungerte ikkje.

Når eg er inne på konfigureringa til routeren er der slike testar, 2 av 3 blir godkjend. Ein failar: "Test ADSL(ATM OAM) loopback test" FAIL

Kva har det å seie?

Og skal subnet mask vere den same på den trådlause routeren og routeren? No er begge på 225.225.225.0.

A.V :)

Lenke til kommentar
Det du sa fungerte ikkje.

Intet som fungerte.....hmm

Kjør IPONFIG når du har koblet deg til Zyxel boksen og gjør det samme etter å ha koblet deg til 3com adapteret. (Sleng opp resultatene her)

Kommer du inn i oppsettet på 3com routeren når du er koblet via denne?

Når eg er inne på konfigureringa til routeren er der slike testar, 2 av 3 blir godkjend. Ein failar: "Test ADSL(ATM OAM) loopback test" FAIL

Kva har det å seie?

Ja og det har selvsagt sammenheng med det du vil endre på i bildene. Av en eller annen grunn (trolig en feil innstilling, men kan også være bug i firmware eller hardware feil) så får ikke den ene opprettet en forbindelse mot internett. Når dette er løst tallene i WAN feltet løse seg av seg selv (dette er instillinger du får ifra ISP`en din og skal ikke endres manuellt i utgangspunktet). Foreslår at du i første omgang lar den ikke fungerende Zyxel boksen og legger på hylla til vi har løst de andre problemene.

Og skal subnet mask vere den same på den trådlause routeren og routeren? No er begge på 225.225.225.0.

Ja, dette har ikke noe å si - det er egentlig bare en begrensning som forteller hvor stort nettverket ditt er.

Lenke til kommentar

Dette er ipconfigen på den nye og gamle routeren. Og 3Com.

Gammel router:

Tilkoblingsspesifikt DNS-suffiks:

IP-adresse: 192.168.1.150

Nettverksmaske: 255.255.255.0

Standard gateway: 192.168.1.1

Ny router:

IP-adresse: 192.168.1.150

Nettverksmaske: 255.255.255.0

Standard gateway: 192.168.1.1

Begge dei to er like.

Så testar eg med berre den trådlause routeren aleine:

Automatisk konfigurasjon av IP-adresse: 169.254.160.106

Nettverksmaske: 255.255.0.0

Der virka det dårleg.

"ADSL(ATM OAM) loopback test" fekk pass no i stad.

Lenke til kommentar

Så da fungerer begge Zyxel boksene? Isåfall er jo ihvertfall det problemet løst....var det noe feil eller ordnet det seg av seg selv?

Når det gjelder 3com routeren så er trolig DHCP skrudd av (se her for mere info ang dette).

Se om du finner resett knappen (slik at DHCP blir aktivert igjen) - stemmer det at du eller noen andre har vært inne på denne for å få den til å fungere tidligere? :hmm:

Jeg beklager at det kan gå lang tid imellom hver gang jeg poster (er en utolmodig skjel selv når ting ikke fungerer slik det skal), så vi får håpe at noen andre også kan bidra litt her - men forhåpentligvis kommer vi i mål til slutt (du får si ifa underveis når ting fungere eller ikke er som du forventer)

Lenke til kommentar

No fungerar det ikkje lenger den testen, sidan den mest sannsynleg er avhengig av det trådlause, er ikkje det så rart, sidan det trådlause er heilt crappy. No kjem eg meg ikkje inn på den konfigureringssida til den trådlause routeren heller.

Og alt som har blitt konfigurert på routeren og den trådlause er det eg som har gjort, sidan det er eg i huset som kan mest om data.

Eg frå ikkje internett frå den nye routeren enda. Den trådlause routeren fungerar veldig dårleg no, går det ann å ta den tilbake til fabrikkinnstillingane utan å måtte gå inn på konfigureringssida? Det er ingen resetknapp på den trådlause routeren.

post-74148-1171890897_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Problemet er antagelig at begge routerene har samme IP. Koble 3Com routeren helt fra nettet, plugg en PC direkte inn i en av LAN portene på denne og gi PCen fast IP 192.168.1.10. Da skal du komme inn å få konfiguert denne på 192.168.1.1. Sjekk samtidig IPen og forandre ev. denne til 192.168.1.2 slik at routerene har ulike IP adresser i samme rangen.

Husk å sette PC'en til å motta IP automatisk før du setter alt i sammen igjen.

Lenke til kommentar

Du har jo en IP konflikt her, liten tvil om det.

Resett/nullstill 3com'en og koble til en PC via kabel. PC'en skal være satt opp til å motta IP automatisk. Deretter kan du logge deg på IP adressen som står i manualen til 3Comen og konfigurere denne.

3Comen bør fremdeles være frakoblet alt annet.

Men du må også sette opp routermodemet. Hva heter den?

Antagelig et dårlig svar, men det begynner å bli sent en lørdagskveld og de driver å ringer fra Pub'en for å få meg ned ;-)

Lenke til kommentar

Litt av problemet her er at det ikkje er nokon resett knapp på 3Com trådlause routeren. Den er 2 år gammal. Og då får eg ikkje resetta den på andre måtar enn å gå inn på konfigurasjonssida. Med mindre det er ein smart måte å gjere det på?

Routermodemet er ZyXEL P-660H-T3. Eg har 2 av den, og no brukar eg den eldste av dei.

Takk for hjelp til no. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...