Gå til innhold

hardware til linux filserver

Anbefalte innlegg

Hei, har tenkt å lage en linux filserver (raid5).

Har satt sammen litt hardware, og lurer på om noen har erfaring med de delene under linux.

Lurer også på om hardware'n er kraftig nok for formålet. (1-3 brukere, levere data over 100mbit/1000mbit nettverk, ftp/smb/ssh, software raid5 over 8-10 disker, mest bilder/film/lagring)

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=38555

lurer også litt på KVM teknologien, og mulighet for senere å dytte inn virtual servers på den maskinen :) men er ikke sikker på om det er støttet av billigprosessorene, og om det er fornuftig å kjøre det på en filserver. Kan man for eksempel sette en virtuell maskin til "low priority" når det gjelder cpu/disk access?

bør man kanskje ha mer minne? større cpu? har ingen ide om hva software raid5 trengs for å trives.

Edit:

kan linux raid5 utvides senere med ekstra disker?

bør jeg kanskje dele opp ting i 4x 2 porters sata kort, slik at en ikke kan grille 4 disker, men bare 2(og gå over til raid6 kanskje..)

og sist, vil strømforsyningen i kabinettet være sterk nok? vil den være solid nok? eller bør jeg kjøpe en utenom?

hadde sett at total pris var rundt 10.000, men jo billigere jo bedre :) mer disker :D

Endret av Terrasque
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til det bruket du beskriver, tror jeg faktisk Solaris 10 hadde vært et bedre alternativ enn GNU/Linux. ZFS er utrolig fleksibelt og det er enkelt å administrere poolet, som tilsvarer RAID-sett. ZFS har noe som heter "RAID-Z". Det er en modifisert utgave av RAID 5 tilpasset ZFS. Du snakker om virtuelle maskiner. I Solaris 10 finnes noe som heter containers. Det er virtuelle maskiner med egne root-passord og ip-adresser. Du kan også bestemme hvor mye ressurser hver container skal kunne bruke. Fordelen med containers kontra f.eks. VMWare Server er at du ikke må emulere et helt operativsystem, du oppretter bare en ny instans av operativsystemet, noe som fører til mindre overhead. Hvilke diskkontrollere du bruker, har ingen ting å si, bare de er støttet i Solaris 10.

Edit: hvis den prosessoren du skal bruke støtter AMD64, vil du også få fullt utbytte av denne prosessoren i Solaris 10. Hvis AMD64 er tilgjengelig under installasjon vil Solaris 10 automatisk installeres som et 64bits operativsystem. Pluss at Solaris 10 er skrevet spesielt med tanke på AMD64, da Sun satser hardt på Opteron og nå Xeon Woodcrest (basert på Core-arkitekturen).

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Takker for innspillet, skal ta en titt på det :)

Har aldri vært bort i det før tho, hvordan er det i forhold til debian basert linux? (spoiled by apt ;) )

7965556[/snapback]

Solaris sitt pakkesystem, pkgadm har ikke samme funksjonalitet som apt. Du vil oppleve litt forskjell fra Debian-basert GNU/Linux, kommandoer som ifconfig oppfører seg litt annerledes. Men til det bruket du beskrev vil jeg si at Solaris 10 vil være en del bedre egnet. De fleste kjente programmer til GNU/Linux finnes også i egne Solaris-versjoner.

Lenke til kommentar
Takker for innspillet, skal ta en titt på det :)

Har aldri vært bort i det før tho, hvordan er det i forhold til debian basert linux? (spoiled by apt ;) )

7965556[/snapback]

Solaris sitt pakkesystem, pkgadm har ikke samme funksjonalitet som apt. Du vil oppleve litt forskjell fra Debian-basert GNU/Linux, kommandoer som ifconfig oppfører seg litt annerledes. Men til det bruket du beskrev vil jeg si at Solaris 10 vil være en del bedre egnet. De fleste kjente programmer til GNU/Linux finnes også i egne Solaris-versjoner. Oppdateringsfunksjonen i Solaris, Sun Update Manager fungerer veldig bra, den henter ned de seneste sikkerhetsfikser når du har satt den til å bruke samme brukernavn og passord du bruker for å laste ned Solaris 10. Det du er NØDT til å passe på i Solaris 10, er at etter å ha installert sentrale komponenter (som f.eks. oppdateringer som krever reboot, nvidia-drivere osv), så må du ta en rekonfigurerings-reboot, som gjøres slik:

reboot -- -r

Lenke til kommentar
I Solaris 10 finnes noe som heter containers. Det er virtuelle maskiner med egne root-passord og ip-adresser. Du kan også bestemme hvor mye ressurser hver container skal kunne bruke. Fordelen med containers kontra f.eks. VMWare Server er at du ikke må emulere et helt operativsystem, du oppretter bare en ny instans av operativsystemet, noe som fører til mindre overhead.

Det fins liknende løsninger til linux også ,bare til orientering. F.eks. Linux VServer og OpenVZ. Begge disse lar deg kjøre instanser av et OS uten å måtte ty til hardware-emulering (VMWare, Xen). Men godt mulig Solaris containers er greiere å administrere :)

På den annen side tviler jeg på om jeg ville brukt noe slikt på en "simpel" filserver. Jeg anser virtualisering som mest nyttig for de som tilbyr profesjonell hosting, hvor hver kunde dermed kan være root i sitt virtuelle OS. Eller evt om du bare skal kjøre veldig mye rart på én server, og vil separere ting for å bedre sikkerheten.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...