Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

net splitt ut fra en PC til 1 annen?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har et litt vansklig problem med nettet hjemme.

Har en ruter nede i første etasjen og 2 pc'r i andre...

Den 1 har trådløs kort som funker og bruker Windows XP.

Den andre har ikke trådløs og bruker Linux Fedora Core 6 "Zod".

Går desverre ikke ann å flytte verken ruter eller pc'r...

Så spørsmålet er egentlig om det går ann å sette opp en svitsj eller no i 2nre etasjen som får nett tilkobling fra pc'n med trådløs nett som funker..

Internett(NGT)

|

|

RUTER(1. etasje)

|

|

PC med trådløs forbindelse(2. etasje)

|

|

Svitsj(8 ports eller noe)

|

(KABEL)

|

Linux maskiner + andre maskiner

Mulig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Såfremt det bare er en PC til som skal kobles opp i den etg. og begge maskinene har vanlig nettverkskort burde det gå uten switch også. En krysset kabel og aktivering av "deling av internett" på XP maskinen burde gjøre nytten.

Skal du koble til flere maskiner er det trolig lurere å kjøpe en WRT54GL routere og sette opp denne med DD-WRT e.l. så slipper du at PC`en med WLAN må stå for at internett skal fungere på de andre maskinene. Er kanskje litt knot å sette opp, jeg tror det ihvertfall er et par stykker her inne som kjører tilsvarende løsninger.

Endret av ekm
Lenke til kommentar

NB

Hvordan skrur jeg på "Deling av internet"? :blush:

7962141[/snapback]

Gå til dine nettverkssteder og høyreklikk på nettverkskortet- egenskaper-avansert...der skal du hake av den ruten det står "tillat andre nettverksbrukere å koble seg til gjennom denne datamaskinens internett-kobling"

Lenke til kommentar

Heter nettverkstilkoblinger her ihvertfall

Du skal dele ut det som kommer ifra WLAN, forøvrig kan du bruke veiviseren så er du helt sikker på at det blir satt opp riktig (selv om den bruker litt tid).

På sikt bør du vel vurdere å gå over til den andre løsningen jeg foreslo slik at det ikke blir noe problem å koble til enda mere utstyr (slik som spillkonsoll, iptelefon etc)

Lenke til kommentar

Gikk oppsettet på windows maskinen uten problemer?

Er du sikker på at kabelen er krysset (sammenlikn fargene på ledningene i begge endene av kontakten)? En enkel måte å teste det på er låne routeren ifra etg. under noen minutter og se om du får IP når du kobler linux maskinen mot routeren - samt å koble XP maskinen til på WAN porten (og da sjekke hvilken IP routeren din sier den har fått ifra XP maskinen)

Lenke til kommentar
Såfremt det bare er en PC til som skal kobles opp i den etg. og begge maskinene har vanlig nettverkskort burde det gå uten switch også. En krysset kabel og aktivering av "deling av internett" på XP maskinen burde gjøre nytten.

Skal du koble til flere maskiner er det trolig lurere å kjøpe en WRT54GL routere og sette opp denne med DD-WRT e.l. så slipper du at PC`en med WLAN må stå for at internett skal fungere på de andre maskinene. Er kanskje litt knot å sette opp, jeg tror det ihvertfall er et par stykker her inne som kjører tilsvarende løsninger.

7962105[/snapback]

Dersom du bruker XP, bruk "bridgemodus" ikke deling av nett (rutermodus). Men jeg vil heller anbefale å kjøpe et accesspoint, sette det opp i "ethernet client" etc. modus, og kople dette i switchen. Da vil du få en trådløs link mellom switchen og ruteren nede - og maskinene vil ikke merke noe. Ofte er også accesspoints bedre på dekning enn pc-kort (etter min erfaring).

eh-h.. får det ikke helt til å funke jeg...

Kortet bare letter etter IP adresse..

bruker Linux Fedora Core 6 "Zod" på den uten trådløs...

7962773[/snapback]

Har sett at windows XP har nektet å gi IP til ikke-windows (linux) maskiner tidligere. Du kan jo prøve å sette ip manuellt, men har da sett at windows har satt seg på bakbeina og nektet å rute (selv om den svarer på ping etc., så det har vært kontakt). Se også kommentar over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...