Gå til innhold

Traktorlappen - Hva må man gjennom?


SSSø

Anbefalte innlegg

Jeg har nå funnet ut at jeg må ha traktorlappen i jobbsammenheng. Gjerne med div. tillhengere og alt mulig av skumle redskaper koblet til. Derfor lurer jeg på hva jeg må gjennom for å få dette. Jeg har lappen på personbil fra før (hadde jeg tatt den litt tildligere hadde jeg vel fått traktor også...men det skjedde altså ikke).

 

Jeg holder på å ta et kurs der vi skal lære alt om kjøring av traktor med tillhenger (+ skru en del på motoren og feilsøking osv), men jeg vil ikke få noe bevis på at jeg kan dette når jeg er ferdig med kurset (noe som for meg virker helt idiotisk), må jeg allikevel starte helt fra bunn av når jeg skal ta traktorlappen, eller er det sånn at jeg bare må gjennom et par obligatoriske ting?

 

Takker for svar og beklaget min rotete skrivestil, og min manglende evne til å få frem det jeg vil si...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du kjøre traktor over 25.000 kg og som kan gå fortere enn 40km/t? Er du over eller under 21 år?

 

De fleste som har førerkort på klasse B fra før, vil heller kjøre opp på bil med tilhenger (BE) enn å ta traktorlappen. For å gjøre dette trenger du 2-4 kjøretimer og ett lite lastsikringskurs på få timer. Og selvsagt oppkjøring på bil med tilhenger. Da kan du kjøre traktor opp til 25.000 kg og maks 40km/t. Dersom du er under 21 år vil du uansett ikke ha lov til å kjøre mer enn dette, selv med traktorlappen.

Lenke til kommentar

Jeg er 19, men har da planer om å bli 21 en gang i fremtiden. Vil ikke lappen da oppgradere seg automatisk?

 

Det er bare å ta teori og oppkjøring på traktor det.

Koster ikke mer enn 1000 kroner tilsammen og da er alt inkludert :)

7965978[/snapback]

Trenger jeg ingen obligatoriske timer eller noe? 1 000 kr for alt hørtes da veldig billig ut.

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar
Jeg er 19, men har da planer om å bli 21 en gang i fremtiden. Vil ikke lappen da oppgradere seg automatisk?

 

Det er bare å ta teori og oppkjøring på traktor det.

Koster ikke mer enn 1000 kroner tilsammen og da er alt inkludert :)

7965978[/snapback]

Trenger jeg ingen obligatoriske timer eller noe? 1 000 kr for alt hørtes da veldig billig ut.

7968803[/snapback]

 

Helt riktig som du sier, lappen oppgraderes automatisk når du blir 21. Jeg anbefaler fremdeles å kjøre opp på BE da dette normalt krever færre timer og mindre tid enn å kjøre opp på traktor. Det er samme antall obligatoriske timer på begge delene og lastsikringskurset er felles for begge klasser. Det vil normalt være lettere å kjøre opp på bil med henger for dem som kjører bil hver dag. I tillegg kan du da trekke så tung henger du trenger på personbilen dersom du får behov for det.

 

Stemmer selvsagt ikke at traktorlappen kommer på tusen kroner. Begynner å bli noen år siden de reglene forsvant.

Lenke til kommentar

Takker for svar. Får se hva jeg gjør. Akkurat det med å kunne trekke så tung henger jeg vil høres jo ganske nyttig ut. Hva jeg kjører opp med vet jeg ikke om har så mye å si da jeg 1 dag i uken har "faget" traktor, så jeg blir nok flink en gang.

Lenke til kommentar
Takker for svar. Får se hva jeg gjør. Akkurat det med å kunne trekke så tung henger jeg vil høres jo ganske nyttig ut. Hva jeg kjører opp med vet jeg ikke om har så mye å si da jeg 1 dag i uken har "faget" traktor, så jeg blir nok flink en gang.

7973127[/snapback]

 

Glemte å si at du også slipper teoriprøve på BE..

Lenke til kommentar

For å si det så er det lureste for deg å kjøre opp til BE. Da har du et lastsikringskurs som er obligatorisk og oppkjøring. Til oppkjøring kan du ta med egen bil og henger som oppfyller kravene slik at du slipper utgifter til det også.

 

Altså bare oppkjøringsgebyr og utgiftene til det obligatoriske.

 

Hvis du kjører opp til kl. T så får du ikke kl. BE, så med BE så får du to klasser på en gang. Hvis du har førerkort utstedt etter 1 jan. 2005 da vel og merke. (jeg tok kl. B før og fikk derfor også med kl. MST "gratis" på oppkjøringen.)

Lenke til kommentar
For å si det så er det lureste for deg å kjøre opp til BE. Da har du et lastsikringskurs som er obligatorisk og oppkjøring. Til oppkjøring kan du ta med egen bil og henger som oppfyller kravene slik at du slipper utgifter til det også.

 

Altså bare oppkjøringsgebyr og utgiftene til det obligatoriske.

 

Hvis du kjører opp til kl. T så får du ikke kl. BE, så med BE så får du to klasser på en gang. Hvis du har førerkort utstedt etter 1 jan. 2005 da vel og merke. (jeg tok kl. B før og fikk derfor også med kl. MST "gratis" på oppkjøringen.)

7974031[/snapback]

 

Det er også obligatorisk med 2 veiledningstimer, dette gjelder både klasse T og BE.

 

Det er ikke lett å stille med egen bil på oppkjøring, da de fleste trafikkstasjoner krever at bilen har dobbelt pedalsett. Dette er en del av HMS for sensorene.

Lenke til kommentar

Nei, sensorene har IKKE anledning til å nekte deg å bruke egen bil så lenge den er EU godkjent og i vanlig god stand. Dette gjelder oppkjøring til kl. BE. Ekstra pedalsett har de heller ikke lov til å kreve.

 

 

Det er helt sant at det er to veiledningstimer også.

Lenke til kommentar
Nei, sensorene har IKKE anledning til å nekte deg å bruke egen bil så lenge den er EU godkjent og i vanlig god stand. Dette gjelder oppkjøring til kl. BE. Ekstra pedalsett har de heller ikke lov til å kreve.

 

 

Det er helt sant at det er to veiledningstimer også.

7975318[/snapback]

 

De kan absolutt kreve dette jo, selv om det ikke står i loven at man må ha det. Er stor diskusjon på flere trafikkstasjoner ang dette for tiden. Jeg jobber med opplæring på BE og det er ingen som får kjøre opp i egen bil uten pedaler i mitt fylke. Vet det er det samme maaange andre steder også. Sensorene nekter å kjøre med vilt fremmede folk uten at de selv har kontroll. Selv om dette er folk med førerkort er det ikke alle som har helt kontroll på å kjøre bil..

Lenke til kommentar

I fare for å gjenta meg selv, nei de har ikke anledning til å kreve dette. Siden du driver med føreropplæring så burde du absolutt kjenne til reglene om dette.

 

Forskrift om føreropplæring og førerprøve m.m gitt i medhold av vgtrl. § 24, har en klar i bestemmelse i § 30- 3 (2) siste punktum om at det ikke stilles krav til at kjøretøyet skal være særskilt godkjent til førerprøven.

 

Hele forskriften finnes her: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-2004100...9-030.html#30-3

 

Det har også blitt utstedt rundskriv også om dette fra sentralt hold, men de finner jeg ikke nå dessverre.

 

Så de har ikke lov til å nekte folk å kjøre opp til BE med egen bil. En slik nektelse er i strid med forskrift, dessuten regnes det som enkeltvedtak slik at den som ksal ta førerprøven da får klageadgang.

Lenke til kommentar
I fare for å gjenta meg selv, nei de har ikke anledning til å kreve dette. Siden du driver med føreropplæring så burde du absolutt kjenne til reglene om dette.

 

Forskrift om føreropplæring og førerprøve m.m gitt i medhold av vgtrl. § 24, har en klar i bestemmelse i § 30- 3 (2) siste punktum om at det ikke stilles krav til at kjøretøyet skal være særskilt godkjent til førerprøven.

 

Hele forskriften finnes her: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-2004100...9-030.html#30-3

 

Det har også blitt utstedt rundskriv også om dette fra sentralt hold, men de finner jeg ikke nå dessverre.

 

Så de har ikke lov til å nekte folk å kjøre opp til BE med egen bil. En slik nektelse er i strid med forskrift, dessuten regnes det som enkeltvedtak slik at den som ksal ta førerprøven da får klageadgang.

7980224[/snapback]

 

Jeg kjenner selvsagt godt til reglene for dette, kan både forskrift og har kontroll på alt som har kommet skriftlig fra vegdirektoratet. Men sensorer har likevel fått "godkjent" at man med bakgrunn i HMS bestemmelser, kan nekte å kjøre prøver i bil uten ekstra pedalsett. Sensorene er som vi vet ansatt i staten og med HMS argument kommer de visst langt. Er derfor noe ulik praksis på ulike trafikkstasjoner, noe som skaper kontinuerlige diskusjoner i bransjen. Bakgrunnen for at de nekter er farlige situasjoner som har oppstått på BE prøver, der sensor ikke kan overta kontroll. Vi opplever det samme på kjøretimer på BE. De fleste kjører bil uten problemer og vi kan konsentrere oss om hengerdelen. Men det er faktisk noen som må lære å kjøre bil på en tryggere måte før de kan tenke på tilhengeren bak. Det er disse (få..) som lager problemer for sensorene. Den enkelte stasjon kan også ha noe ulike HMS bestemmelser, noe som visst skal være bakgrunnen for at i utgangspunktet klare regler praktiseres ulikt. Slik kommer det nok fortsatt til å være - med mindre vi får en lovendring eller noen klager vedtaket opp i rettssystemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...