Gå til innhold

Overklokke E6300 (Første gang)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Hei!

Jeg har ny PC nå med intel core 2 duo e6300, og lurte på om det er mulig å klokke den opp til e6400 (2.13GHz) eller ihvertfall 2ghz?

Hovedkortet mitt er Asus p5l-vm 1394, og CPUen ligger på rundt ~35-45 grader hele tiden.

7962039[/snapback]

RAM spiller trolig liten rolle i dette tilfellet.

HK'et til trådstarter har i945-chipset. Der er det mulig å sett lavere "speed" på minne i forhold til CPU ("divider").

Dersom Bios har mulighet for dette da.

Det er ett m-Atx og der har (dessverre) Asus, MSI, m.fl (ikke Asrock) "lobotomert" Bios.. nesten på "Dell-måten".. :D

Har hk'et en Bios hvor man kan endre FSB og mulighet til å sette DRAM-speed til noe godt innen for specs (RAM) så skal hk'et la seg klokke...*noe*.

De aller fleste hk basert på i945 "butter" før FSB=300.

Det bør vel rekke til å nå målet til trådstarter - dvs. 2.1Ghz

Ikke kjøp E6300 kombinert med ett m-Atx hk eller noe annet enn P965 dersom man vil klokke.

Lenke til kommentar

To ting.

1. Du har et microatx hk fra Intel, de er ikke helt opptimale å overklokke med for å si det sånn, noe kan du vel få til, men ikke forvent deg 400fsb på det hk der.

2.Ser du har PC4200 = 533mhz (266x2), det er et meget dårlig utgangspunkt for å overklokke en E6300. Du vil behøve min god PC5300 eller vanlig god PC6400 ram

Overklokking av E6300 som har lav multiplier x7 er veldig avhengig av god ram og et hk som er fsb villig.

Jeg vil ikke gjette på om det i det hele tatt går å overklokke din pc noe særlig, litt men ikke mye, klarer du 2.1GHz på det oppsettet er nok det ok.

EDIT: TL1000S fikk svart før meg, konklusjon er vel den samme, men at du kunne kjøre lavere minnedividere med en E6300 og 945 chipsettet var nytt for meg, til mitt forsvar må jeg vel innrømme at jeg ikke har overklokka mye på 945 chipsettet :p

Lykke til :)

Endret av Nassuz
Lenke til kommentar
Hei!

Jeg har ny PC nå med intel core 2 duo e6300, og lurte på om det er mulig å klokke den opp til e6400 (2.13GHz) eller ihvertfall 2ghz?

Hovedkortet mitt er Asus p5l-vm 1394, og CPUen ligger på rundt ~35-45 grader hele tiden.

7962039[/snapback]

RAM spiller trolig liten rolle i dette tilfellet.

HK'et til trådstarter har i945-chipset. Der er det mulig å sett lavere "speed" på minne i forhold til CPU ("divider").

Dersom Bios har mulighet for dette da.

Det er ett m-Atx og der har (dessverre) Asus, MSI, m.fl (ikke Asrock) "lobotomert" Bios.. nesten på "Dell-måten".. :D

Har hk'et en Bios hvor man kan endre FSB og mulighet til å sette DRAM-speed til noe godt innen for specs (RAM) så skal hk'et la seg klokke...*noe*.

De aller fleste hk basert på i945 "butter" før FSB=300.

Det bør vel rekke til å nå målet til trådstarter - dvs. 2.1Ghz

Ikke kjøp E6300 kombinert med ett m-Atx hk eller noe annet enn P965 dersom man vil klokke.

7962321[/snapback]

Har gått igjennom BIOSen, og fant ingen fsb/dram instillinger.. Dvs. at det er umulig å klokke i det hele tatt på dette kortet? :(

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
last need Easy tune  :p

7962727[/snapback]

Det virker nok ikke på det hk'et nei.. :)

Er det "Dell-modus" i Bios.. da er det kun PLL-tweaks à là Clockgen/SetFSB som kan brukes... og da gjerne uten PCI-E/PCI-lock.. = "nicht gestattet!".. :-)

PS.

Forutsatt at man vet hvilken PLL man har (står på.. en liten chip ved CPU-sokkel), og f.eks. Clockgen støtter den. ("PLL Setup")

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...