Gå til innhold

Cropfaktor på objektiver

Anbefalte innlegg

Jeg har endel eldre Pentax-objektiver som jeg bruker på min nye *istDS. Her kommer jo cropfaktoren på 1,5 tydelig fram, slik at f.eks. det gamle 28mm-objektivet jeg brukte på Pentax Me gir et utsnitt som tilsvarer 42mm på *istDS.

Spørsmålet mitt er om en også må regne inn denne cropfaktoren ved bruk av nye objektiver tilpasset digital speilrefleks,eller om dette er tatt hensyn til?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har endel eldre Pentax-objektiver som jeg bruker på min nye *istDS.  Her kommer jo cropfaktoren på 1,5 tydelig fram, slik at f.eks. det gamle 28mm-objektivet jeg brukte på Pentax Me gir et utsnitt som tilsvarer 42mm på *istDS.

Spørsmålet mitt er om en også må regne inn denne cropfaktoren ved bruk av nye objektiver tilpasset digital speilrefleks,eller om dette er tatt hensyn til?

7961972[/snapback]

Du må nok regne inn cropfaktoren. 28mm er 28 mm uansett hvilket kamera og størrelse på sensor den har.

Lenke til kommentar
Hvis du kjøper en 18-70mm (eksempel) vil den tilsvare det utsnittet du får med en 28-105mm på et analogt kamera.

7962202[/snapback]

Her er en formel til beregning av crop-faktor:

Som det ses er det forholdet mellom diagonalen for 24·36 og billedbrikkens diagonal; her EOS 350.

post-70541-1171718162_thumb.jpg

Endret av BL
Lenke til kommentar

Normal brennvidde (som i normalobjektiv etc) er forresten lik diagonalen på filmen eller brikken, så det kan være greit å ha den i hodet.

For eksempel:

35mm: 43,3mm (Normalobjektiv er vanligvis 50mm, av ukjente grunner)

Hasselblad (6x6): 77,8mm (80mm = Normalobjektiv)

Mamiya 67 (6x7): 85,1 mm (90mm er vanlig normalobjektiv)

EOS 350D (22,2x14,8mm): 26,7mm

Lenke til kommentar
35mm: 43,3mm (Normalobjektiv er vanligvis 50mm, av ukjente grunner)

"The 50 mm focal length was chosen by Oskar Barnack, the creator of the Leica camera, as a compromise between the theoretical value and good sharpness, as lens technology at the time was such that slightly longer focal lengths were able to achieve optimum sharpness."

-Wiki

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...