Gå til innhold

Vista selger dårligere enn XP

Anbefalte innlegg

Mangler litt drivere til den maskina jeg tenker å teste vista på, desutten vil det ikke være feilfritt i starten uansett akkurat som xp var. Vil vel aldri bli heller før et nytt kommer, de er jo allerde i gang med nytt os:D Tenker det blir xp en god stund til ettersom det begynner å bli ok stabilt. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til at Vista selger dårlig er jo selvfølgelig at mange må oppgradere maskinparken sin og at Vista koster flesk. Altfor mye synes jeg.

Ikke for å starte en ny Linux vs Windows diskusjon, men :

En god distro har det meste som Vista har. Og når denne distroen fungerer bedre og raskere på min 2 år gamle laptopp så er Vista utelukket. Pluss at den er gratis og alt fungerer med en gang.

Eneste grunnen til å kjøpe Vista nå må være for gamere som vil ha det beste og nyeste med direct 10.

Pluss for alle de millioner av folk som får Vista hevet etter seg når de kjøper ny PC selvfølgelig. :)

Men har ikke noe i mot Vista, har det sikkert selv om et år eller to da jeg kjøper ny PC. Det jeg ville frem til at å kjøpe Vista for mange tusen nå forsvarer ikke prisen.

Lenke til kommentar

forsatt DRM, Høy pris, vanvittig mye problemer med programmer og drivere atm (har prøvd en 30 dagers), langt steg mot TPM/TCPA IC ?

Mange som argumenterer for at det ikke er noe høy pris pga. du får så mange programmer med...

Guess what, i dont need em. Er ganske få programmer jeg faktisk hadde trengt, men jeg ser ikke på noe annet enn ultimate som ett alternativ pga. den bla støtter 2x CPU og noe annet småtteri. Noe som er helt sprengt at de har "disablet" i de rimeligere utgavene. Et annet eks er 1024 begrensningen i basic...

men, siden denne artikkelen tar for seg vs xp salget...

Grunnen til at xp ikke var aktuellt for meg på tiden, var #1 Pris (helt uaktuellt), #2 Aktivering og slit, #3 Program / driver trøbbel

Win2k virket greit for meg og jeg det virket ikke til at xp tilførte noe jeg satte høy nok pris på.

Jeg tipper vi vil se dette når Vienna slippes også (om det er så tidlig som 2 år). Det vil nok ikke selges mange standalone pakker. For det tilføyer nok ikke noe, som flere enn idag, setter høy nok pris på. (her har man "2" grupper, de som har gått over til VIsta, og de som forsatt har XP. De som bruker linux o.l. tror jeg allerede er frelste, utelukker dem)

Var ikke prisene på xp like dyre i sin tid når det ble sluppet? hvor mye forskjell er det snakk om med hensyn til prisstigning osv

Endret av genesis
Lenke til kommentar
Tipper piratkopiering spiller en stor rolle her - når XP ble lansert var det vel ikke like utbredt som det er nå.

7962850[/snapback]

Jeg tror ikke det faktisk. Tror heller det er fordi alle som har kjøpt/brukt XP siden

det kom ut har rett og slett lært at det ikke er lurt å kjøpe noe når det kommer ut.

Dessuten har mange eksperter advart folk mot å skifte akkurat nå i overgangsfasen.

Ikke bare eksperter, men faktisk de fleste som kjenner Microsoft har advart mot å skifte. Og man ser jo hele tiden nye overskrifter som sier noe sånn som:

"Ny kritisk feil" eller lignende.

Lenke til kommentar

Tror ikke alle gidder og oppgradere maskinen sin...

men vista er dyrt og ikke feilfritt.

men oem lisensen til microsoft om at den er låst til hovedkortet er helt idiotisk.

hvem vill kjøpe et produkt og registrere det til sitt gamle(socket478) hovedkort og måtte gjøpe ny lisens når de skal bytte om 4 måner f.eks... ?? :hmm:

Lenke til kommentar
Tror ikke alle gidder og oppgradere maskinen sin...

men vista er dyrt og ikke feilfritt.

men oem lisensen til microsoft om at den er låst til hovedkortet er helt idiotisk.

hvem vill kjøpe et produkt og registrere det til sitt gamle(socket478) hovedkort og måtte gjøpe ny lisens når de skal bytte om 4 måner f.eks... ?? :hmm:

7963454[/snapback]

På en annen siden kan man kjøpe flere oem lisenser til prisen av en retail.. Hva hadde vært vitsen med retail om oem ikke kom med noen begrensninger?

Lenke til kommentar

Tror hovedgrunnen til at Vista selger dårligere er at forskjellen XP - Vista er mye mindre enn 98 - XP.

At det er noen problemer i begynnelsen er ikke uventet, men jeg har sålangt ikke hørt om noe som alene skulle tilsi at Vista ikke skal fungere bra. De fleste produsentene er i gang med å få ut drivere, og man kan ikke bare legge skylden på MS for at dette ikke er ferdig.

Utover det så kommer jeg nok til å vente litt, må shine opp litt inne i maskina først.

Og forresten, du kan bytte hovedkort i alle fall to ganger på en OEM. En ikke helt bekreftet påstand er også at du ikke må kjøpe ny lisens, men aktivere manuelt når poengene er brukt opp. Uansett ser jeg ikke noen grunn til å klage på at OEM har begrensninger i forhold til Retail. Det er en grunn til at prisen er 20% av full...

Lenke til kommentar

waerg34g

Ta en titt i denne artikkelen.

http://www.hardware.no/nyheter/programvare...em-regler/36019

En OEM-lisens er maskinbundet og kan ikke flyttes til en annen maskin under noen omstendigheter.
Hvis man bytter ut et fungerende hovedkort, defineres dette som ny maskin og en ny Windows-lisens kreves.
Regelen for når man må ha en ny lisens er som før. Det er altså ingen sammenheng mellom reaktivering og behov for ny lisens.

I praksis, leser jeg, er det mange som alikevell får aktivert på ny maskinvare ved å ringe inn, men dette vil altså avvike fra avtalen... og MS sender sikkert en mill`s regning til dere alle, dagen folk har fått nok, og de slutter å tjene...

Hva angår å klage på OEM lisenser så ser jeg heller ikke vitsen.

De er #%#" meg helt uaktuelle (for folk som meg), og burde ikke være lov å selge.

Prisen er høy. Kanskje folk og nyere generasjoner har forandret syn på å betale vanvittig mye for å være beta tester i 4+ mnd, betale for en masse programmer man ikke trenger osv osv.

Som gamer har man DX10 som argument, men det er vel ingen spill som støtter dette enda? Jeg fikk intrykket av at Flightx støttet dette, men det viste seg til at det måtte patches, og hvor blir det av den patchen? Er nemlig veldig intressert i om det er ytelses forbedringer nå som alt er gjort fra bunn. Prøver de å selge mest mulig før folk finner ut hva hvor lite som faktisk er forandret? :ph34r::p

Som bevisst gamer, så vet man at Microsoft har prøvd og prøver å ta knekken på åpne standarer, også på dette området. Som i det lange løpet ikke er positivt. (men om du vasser i penger, driter du vel i det uansett, og tørker deg med en tusing)

Lenke til kommentar
Jeg er spent på hvor stor forskjell det er mellom DirectX 9.0c og DirectX 10 modus med spill som Crysis...  :hmm:

Hvis forskjellen er minimal, så kommer jeg til å bare spille det i XP.

Det er visst kun ytelsen som forbedres med DX10 Crysis. DX9 Crysis kommer til å se omtrent like bra ut, men da ikke kjøre like smuuud som det ville på et DX10-kort.

Vista er egentlig noe forbasket tøv spør du meg, men vi blir vel mer og mer "tvunget" over anyways.

Lenke til kommentar
Tipper piratkopiering spiller en stor rolle her - når XP ble lansert var det vel ikke like utbredt som det er nå.

7962850[/snapback]

Jeg tror ikke det faktisk. Tror heller det er fordi alle som har kjøpt/brukt XP siden

det kom ut har rett og slett lært at det ikke er lurt å kjøpe noe når det kommer ut.

Dessuten har mange eksperter advart folk mot å skifte akkurat nå i overgangsfasen.

Ikke bare eksperter, men faktisk de fleste som kjenner Microsoft har advart mot å skifte. Og man ser jo hele tiden nye overskrifter som sier noe sånn som:

"Ny kritisk feil" eller lignende.

7963270[/snapback]

Men så flommer Vista over på torrent sider og diverse pirat "hangs out" . Så det er ikke tvil om at mange ikke betaler for Vista. Men da kommer problemet opp igjen, du vet aldri hva du for med når du laster ned et OS fra nettet. tenker da på spyware og annet skit. Skal jeg bruke en pc til nettbank, epost og jobb så tør jeg rett og slett ikke bruke piratkopirt OS lenger. Men andre tar sjansen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...