Kjekssjokolade Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Skal du skrive skolestil om Platoon, nå? 8146301[/snapback] Nei, ikke stil, skal analysere den, holder på nå, er faktsisk snart ferdig, ville bare se andres syn på filmen Lenke til kommentar
JimRamse Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Far min så en krigsfilm serie som het Once an Eagle når han var yngre. Skal hvis være veldig bra. Har endelig funnet den på DVD, men må bestilles fra Statene, å den overstrider 200kr. Kjipt, men tror jeg må bestille den alikevel. Får jo kjempekarakter på IMDB også. Once An Eagle Lenke til kommentar
nabbskall Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Schindler's Liste, Pearl harbour ( var grei nok) kommer ikke på flere i farta... Lenke til kommentar
Saiyaman Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Band of Brothers, Piansiten, Schindler's List og Saving Private Ryan. Er de filmene som har rystet, sjokkert og ikke minst facinert meg Lenke til kommentar
MetroN Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 dere har nevnt mange gode filmer her, og flere som jeg ikke har sett så takk for det... elsker krigsfilmer men må uansett presisere det med realisme i krigsfilmer, som noen brakte opp... de færreste av krigsfilmene er realistiske når det kommer til stridshandlingene (bortsett fra noen få). i krig er det kaos og forviring, og ikke godt oppsatte hollywood-setter med full oversikt, men det skal sies at noen av regissørene klarer å gi et realistisk bilde av "action-scenene". mine favoritt-krigsfilmer er: (klarer ikke å rangere dem, så lister dem opp i stedet) - Band of Brothers - Saving Private Ryan - Black Hawk Down - The Thin Red Line - U-571 (hakke sett Dass Boot, så det blir denne) - The Longest Day - Kelly's Heroes det er selvføleglig flere filmer som er god eller "ok", men men NB: hvis du er interessert i de "små historiene" fra 2. Verdenskrig (historien om f.eks: noen marinesoldaters kamp på Guadalcanal) så skaff deg History Channel. Lenke til kommentar
Sayid Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Disse har fasinert meg: Saving Private Ryan Enemy at The Gates Black Hawk Down Platoon Lenke til kommentar
MetroN Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Jeg sku ønske at det kom en ny "Black Hawk Down" film. altså en krigsfilm i moderne setning om en konflikt i nyere tid. Lenke til kommentar
Mats1988 Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Saving Private Ryan Platoon En jeg ikke husker hva heter i farten, men den handlet om da de amerikanske soldatene gikk i land på Iwo Jima, og de "heltene" som reiste flagget på det høyeste fjellet på den øyen. Lenke til kommentar
MetroN Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Saving Private Ryan Platoon En jeg ikke husker hva heter i farten, men den handlet om da de amerikanske soldatene gikk i land på Iwo Jima, og de "heltene" som reiste flagget på det høyeste fjellet på den øyen. 8263561[/snapback] Flags of our Fathers Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Jeg sku ønske at det kom en ny "Black Hawk Down" film. altså en krigsfilm i moderne setning om en konflikt i nyere tid. 8263539[/snapback] samme her, spesielt en film en SOF i Afganistan Lenke til kommentar
MetroN Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Jeg sku ønske at det kom en ny "Black Hawk Down" film. altså en krigsfilm i moderne setning om en konflikt i nyere tid. 8263539[/snapback] samme her, spesielt en film en SOF i Afganistan 8266128[/snapback] Det skjedde jo (dessverre) noe på et amerikansk SOF oppdrag i Afgahnistan, noe som (kanskje) kunne gjøre seg på film. men jeg tror det er for "ferskt" til at det amerikanske publikumet ville like det. Lenke til kommentar
voüshvaggi fyrsten Skrevet 29. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2007 Jepp, likte BhD såpass godt at jeg håper at det kommer en lignende film igjen! Ikke slikt som Jarhead, men med litt "modern warfare".. Så en film på Canal+ for noen år tilbake.. Den ble laget på 80 tallet og var meget bra, men husker aldri navnet.. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Jeg sku ønske at det kom en ny "Black Hawk Down" film. altså en krigsfilm i moderne setning om en konflikt i nyere tid. 8263539[/snapback] samme her, spesielt en film en SOF i Afganistan 8266128[/snapback] Det skjedde jo (dessverre) noe på et amerikansk SOF oppdrag i Afgahnistan, noe som (kanskje) kunne gjøre seg på film. men jeg tror det er for "ferskt" til at det amerikanske publikumet ville like det. 8266234[/snapback] Har skjedd mye rart i A-stan som det kan lages film av, har skjedd ting med FR, SF, SEAL og Delta som alle kunne blitt film. Lenke til kommentar
MetroN Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Jeg sku ønske at det kom en ny "Black Hawk Down" film. altså en krigsfilm i moderne setning om en konflikt i nyere tid. 8263539[/snapback] samme her, spesielt en film en SOF i Afganistan 8266128[/snapback] Det skjedde jo (dessverre) noe på et amerikansk SOF oppdrag i Afgahnistan, noe som (kanskje) kunne gjøre seg på film. men jeg tror det er for "ferskt" til at det amerikanske publikumet ville like det. 8266234[/snapback] Har skjedd mye rart i A-stan som det kan lages film av, har skjedd ting med FR, SF, SEAL og Delta som alle kunne blitt film. 8267713[/snapback] Jaja, men ikke alt dette får vi "normale" mennesker vite om, av åpenbare grunner. Vi får nesten bare høre om oppdragene som gikk feil. Og BHD var en film om et oppdrag som gikk feil (men man kan jo argumentere for at amerikanerne i filmen fikk det de var ute etter). Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 ja, the shit hit the fan under et oppdraget, men jeg hadde likt å se en film basert på en bok som en eller annen SOF kar sikkert kommer til å skrive om det han opplevde der. en som gir insikt i livet i en SOF unit, missione og kanskje moralske dilemaer han har møtt på oppdrag Lenke til kommentar
MetroN Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 ja, the shit hit the fan under et oppdraget, men jeg hadde likt å se en film basert på en bok som en eller annen SOF kar sikkert kommer til å skrive om det han opplevde der. en som gir insikt i livet i en SOF unit, missione og kanskje moralske dilemaer han har møtt på oppdrag 8268235[/snapback] Hehe, det kunne vært skikkelig kult, men jeg tror ikke at det skjer i nærmeste fremtid. man må huske på at operatørene som gjennomgår disse oppdragene, har tausetsplikt (stavefeil mon tro?) og kan derfor ikke prate/skrive om tingene de har gjort i stor detalj. men etter noen år så åpner det vel seg muligheter, får vi håpe Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 - The Longest Day 8147786[/snapback] Så The Longest day når jeg var ung på 80-tallet. Var kjempeimponert. Idag synes jeg den faller helt sammen, i likhet med de fleste gamle krigsfilmer. Problemet er nettopp realisme. Hvor er blodet spør jeg? Hvor er smerteskrikene?? Samtlige som blir skutt faller om og dør momentant....ikke særlig realistisk etter å ha sett Saving Private Ryan og Band of Brothers. Dog er The Longest day ganske imponerende med tanke på antall statister og enorme mengder utstyr som er brukt. I tillegg er det gøy å se den enorme rollebesetningen av kjente og kommende stjerner. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 Har ikke leste gjennom hele tråden, så kanskje PATTON er nevnt allerede. Dette er etter min mening en av de beste krigsfilmene som er laget, mye takket være George Scott's glimrende tolkning av General Patton. Åpningssekvensen når General Patton taler foran det store amerikanske flagget er en klassiker. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 - The Longest Day 8147786[/snapback] Så The Longest day når jeg var ung på 80-tallet. Var kjempeimponert. Idag synes jeg den faller helt sammen, i likhet med de fleste gamle krigsfilmer. Problemet er nettopp realisme. Hvor er blodet spør jeg? Hvor er smerteskrikene?? Samtlige som blir skutt faller om og dør momentant....ikke særlig realistisk etter å ha sett Saving Private Ryan og Band of Brothers. Dog er The Longest day ganske imponerende med tanke på antall statister og enorme mengder utstyr som er brukt. I tillegg er det gøy å se den enorme rollebesetningen av kjente og kommende stjerner. 8281102[/snapback] det er ikke den blodige realismen som er viktigs i alle krigsfilmer, det er det historiske, selv om det er noen feil her og der i filmen er den mer eller mindre en dokumantar, det er også meget tøft å se på 200 franske komando soladtar ta over en hel by, i en lang sene Lenke til kommentar
Raimop Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 Ingen som har sett den finske krigsfilmen Ambush? Kanskje ikke så kjent blant almenn folket men når du først ser den lurer du på hvorfor. Uhyre spennende og interessang. Filmen utspiller seg vel på sommeren 1940 da den finske armee innvanderer russland for å ta tilbake det tapte etter vinterkrigen. 7977124[/snapback] Takk for tipset, måfåtakisnarest! På finsk heter den "Rukajärven tie". Søkte litt på imdb og kom over "Ukjent Soldat". Elsker finske krigsfilmer og andre og forøvrig, så denne er også på lista nå Husker jeg leste boka for noen år siden og den kan minne litt om bøkene til Sven Hazel, de samme råe beskrivelsene av krig og masse humor. Rart at det ikke er laget film basert på Hazel's bøker enda?(hopper glatt over noen håpløse filmer jeg fant på videosjappa i '89:p) 7999939[/snapback] Talvisota er fantastisk men den vil jeg tro du har fått med deg. 8000198[/snapback] Ukjent soldat, Talvisota og Rukajärven tie er alle suverene filmer. De skildrer krigens råskap på en fantastisk måte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå